لیست ملزومات و ابزار مورد نیاز دندانپزشکی در سال ۱۴۰۳

تکامل انواع تجهیزات دندانپزشکی سبب ارائه طیف وسیعی از این اقلام در عرصه های صنعتی شده است. در سال های اخیر این ابزارها برای اجرای انواع عملیات های طبی و دندانی مورد استفاده قرار گرفته و سطح کیفی آن ها ارتقا یافته است. لیست ملزومات و ابزار مورد نیاز دندان پزشکی برای اجرای جراحی های دندانپزشکی و درمان های دندانی متفاوت است. هر یک از آن ها با توجه به نیازهای دندانپزشکان انتخاب و خریداری می شوند.

لیست ملزومات و ابزار مورد نیاز دندانپزشکی در سال 1403

فهرست لوازم حفاظت شخصی

در میان انواع ابزار دندانپزشکی ، ملزومات حفاظت شخصی از مهمترین ها محسوب می شوند. برخی از این لوازم حفاظتی را در زیر مشاهده می کنید:

  1. Gown دندانپزشکی یکی از ابزارهای حفاظتی برای انجام عملیات های دندانی است و از پخش مخاط دهان و آلودگی های ناشی از آن پیشگیری می کند.
  2. شیلد، ماسک و عینک های دندانپزشکی از چشم ها و سایر اجزای صورت در برابر پاشیدگی مواد شیمیایی مراقبت می کنند. استفاده از این ملزومات برای پیشگیری از آسیب دیدگی چشم ها نیز مزایای قابل توجهی به همراه دارد.
  3. دستکش های دندانپزشکی به منظور جلوگیری از تماس مستقیم با میکروارگانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تجهیزات استریلیزاسیون دندانپزشکی

تجهیزات شست و شو استریل از مهمترین ابزارها برای رعایت بهتر نکات بهداشتی محسوب می شوند که طیف وسیعی از آن ها در مراکز و کلینیک های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. جعبه های مخصوص استریل در این میان جای می گیرند و برای استریل کردن لوازم کوچک مورد استفاده هستند.
  2. کیسه های مخصوص استریل به صورت یک بار مصرف مورد استفاده قرار می گیرند و درون اتوکلاو دندانپزشکی به کار می روند.
  3. نوار چسب اتوکلاو به دور وسایل پیچیده می شود و پس از رسیدن به دمای خاص تغییر رنگ می دهد.
  4. دستگاه اتوکلاو برای استریل کردن ابزار و تجهیزات دندان پزشکی به کار می رود. در این دستگاه از دمای بالای فشار بخار استفاده می کنند.
  5. برس بطری درون تیوب های ساکشن قرار گرفته و برای تمیز کردن این قطعه به کار می رود.
  6. برس فرزها برای شست و شوی دستی این قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات معاینه دندانپزشکی

یکی دیگر از مهمترین ابزار دندانپزشکی، تجهیزات معاینه هستند که برای انجام معاینات اولیه مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات برای تامین نور، کنار زدن لثه ها، مشاهده قسمت های مختلف به کار می روند. برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. سینی وسایل دندانپزشکی برای نگه داشتن تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. آینه های دهانی و دسته ای برای کمک به دید غیر مستقیم و انعکاس نور به کار می روند. با استفاده از آن ها انجام عملیات های دندان پزشکی میسر خواهد بود.
  3. سوند دندانپزشکی یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در این حوزه است که برای یافتن پیت و فیشور معیوب به کار می رود. این ابزار برای بررسی صاف بودن سطح ریشه های دندان بیشترین کارایی را دارد.
  4. پنس یکی از ابزارهای کاربری برای برداشتن اجسام کوچک به شمار می رود.

لیست ملزومات و ابزار مورد نیاز دندانپزشکی در سال 1403

انواع تجهیزات اکسترکشن معمولی

زمانی که برای انجام هر یک از فرایندهای دندانپزشکی نیاز به جراحی وجود داشته باشد، از تجهیزات اکسترکشن معمولی استفاده می شود. این تجهیزات به شرح زیر هستند:

  1. الواتور و فورسپس انتخابی عمل کننده از مهمترین اقلام مورد استفاده در عمل های جراحی دهان و دندان به شمار می رود.
  2. ساکشن با حجم بالا و پایین و نوک های یک بار مصرفی بزاقی در میان تجهیزات جراحی دسته بندی می شوند.
  3. انواع چیزل نیز در بین مهمترین ابزارهای جراحی دندانپزشکی قرار می گیرند.

تجهیزات جراحی دندانپزشکی

تجهیزات و وسایل جراحی دندانپزشکی فهرست گسترده ای دارند. با افزایش دانش و تکنولوژی های روز، تعداد آن ها هر روز بیشتر و بیشتر می شود. هر یک از این ابزارها برای مراحل خاصی از عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از پرطرفدارترین آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

سرساکشن جراحی دندان

در فهرست مهمترین ابزارهای دهان و دندان، سرساکشن جراحی یکی از مهمترین ها است و برای کشیدن خون بزاق و مایعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از آن مایعاتی که در دهان جمع می شوند خارج شده و به لوله ساکشن منتقل می شوند.

بایت بلاک

این دسته از ابزارهای جراحی دندان برای ساپورت تمپورومندیبولار استفاده شده و کارایی مهمی در حین انجام جراحی دارند. استفاده از آن ها در فرایند کشیدن دندان بسیار کارایی دارد و کیفیت عمل را به طرز قابل توجهی ارتقا می دهد.

پروب های دهانی

برای باز شدن به اندازه دهان در زمان انجام عمل های جراحی از پروب های دهانی استفاده می کنند. این ابزار در عرصه های دندانپزشکی به نام دهان باز کن نیز شناخته می شود. در برخی از عمل های جراحی بیمار به تنهایی نمی تواند دهان خود را باز نگه دارد. به همین منظور پروب دهانی مورد استفاده قرار می گیرد.

کنار زننده جراحی

برای این که گونه و زبان و سایر قسمت های نرم دهان کنار زده شوند، از ابزار کنار زننده جراحی استفاده می کنند. دید بهتر و دسترسی مناسب تر به دندان آسیب دیده از ملزومات اجرای این فعالیت های طبی است. به همین منظور انواع کنار زننده جراحی به کار می روند. این محصولات در مدل های رکتور گونه، رکتور زبان و رکتورهای مخصوص نسج نرم تولید می شوند.

لیست ملزومات و ابزار مورد نیاز دندانپزشکی در سال 1403

ابزار الواتور کرایر

در جراحی های مربوط به ریشه از این ابزار دندانپزشکی استفاده می شود. الواتور کرایر برای برداشتن استخوان اینترسپتال به کار می رود و اجرای این عملیات ها را ساده تر می کند. این ابزار برای لق کردن ریشه دندان هم کارایی دارد.

مهمترین دستگاه های دندانپزشکی

دستگاه های دندانپزشکی در سال ۱۴۰۳ با تغییرات چشم گیری همراه شده اند. این تجهیزات در انواع مدل ها ارائه شده و دسته بندی گوناگونی دارند. از میان این تجهیزات می توان به محصولات زیر اشاره کرد:

  1. یونیت دندانپزشکی یا صندلی های مخصوص از اصلی ترین تجهیزات در مطب های دندانپزشکی به شمار می روند. به همراه هر یک از این تجهیزات، لوازم جانبی متعددی ارائه می شوند که انجام عمل را ساده تر می کنند.
  2. دستگاه روتاری کاربردهای گسترده ای در حوزه های دهان و دندان دارد. با استفاده از آن حفاری و تنظیم سطح دندان ها و حذف بافت های اضافی به سهولت انجام می گیرد. این ابزارها با بردهای مختلف و سرعت های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از آن ها بافت دندان بیمار تنظیم یا حذف می شود.
  3. دستگاه لایت کیور یکی از جدیدترین فناوری های مورد استفاده در عرصه های دندانپزشکی است و با نور قوی برای خشک کردن دهان بیمار به کار می رود. استفاده از آن در ترمیم کامپوزیت دندان بسیار رایج است و نقش اساسی برای سخت شدن ماده کامپوزیت دارد.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با انواع ابزار دندانپزشکی و کاربردهای گسترده آن ها در زمینه اجرای بهتر و دقیق تر عمل ها و ترمیم های دندانی اطلاعاتی بررسی کردیم. هر یک از این ابزارها با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها و فناوری ها تولید و ارائه می شوند. در یک کلینیک مجهز دندانپزشکی انواع این ابزارها مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها در طول هر سال آپدیت و بروزرسانی می شوند و مدل های مدرن و مجهز آن ها وارد بازارهای فروش می شوند.

نظرات بسته شده است.