اعلام پایان رأی‌گیری انتخابات ۱۴۰۲/ شمارش آراء آغاز شد

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با اعلام وزیر کشور صبح روز گذشته ـ جمعه ۱۱ اسفندـ آغاز شد و با توجه به حضور مردم در پای صندوق های رأی، مهلت رأی گیری در سه نوبت ابتدا تا ساعت ۲۰ و سپس تا ساعت‌های ۲۲ و ۲۴ تمدید شد.

اعلام پایان رأی‌گیری انتخابات ۱۴۰۲/ شمارش آراء آغاز شد

به گزارش خبرآنلاین، مدت زمان رأی‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، این انتخابات با اعلام «احمد وحیدی» وزیر کشور صبح روز گذشته ـ جمعه ۱۱ اسفندـ آغاز شد و با توجه به حضور مردم در پای صندوق های رأی، مهلت رأی گیری در سه نوبت ابتدا تا ساعت ۲۰ و سپس تا ساعت‌های ۲۲ و ۲۴ تمدید شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز صبح روز گذشته در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند و با تاکید بر اینکه در انتخابات‌های گذشته گفته‌ام اکنون نیز تکرار می‌کنم که در اولین ساعات ممکن بروید و رای خود را به صندوق بیاندازید، تصریح کردند: از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که امروز را برای ملت ایران روز مبارکی قرار دهد و نتایج تلاش مردم عزیزمان و دست اندرکاران مسائل گوناگون انتخابات انشالله به نتایج مطلوب برسدو به نفع ملت ایران تمام شود.

انتخابات پس از دو بار تمدید همچنان درحال برگزاری بود که گمانه زنی‌هایی مبنی بر میزان مشارکت مردم در سراسر کشور و استان تهران در فضای مجازی منتشر شد.

«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی که از شبکه اول سیما پخش می‌شد، درباره آمار اولیه از میزان مشارکت در انتخابات گفت: چون در حال رأی گیری از مردم هستیم طبیعتاً آمار رسمی و مشارکت را باید در انتهای رأی گیری بررسی کنیم؛ بعد از پایان فرآیند اخذ رأی، میزان مشارکت هم اعلام می‌شود.

پس از پایان فرآیند رأی گیری، آرای حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها و استان‌ها شمارش و از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود. از آنجا که حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ۳۰ کرسی در مجلس دارد و ۳ هزار و ۵۴۵ نامزد در صحنه رقابت حضور داشتند، زمان شمارش و اعلام نتایج زمان می‌برد.

همچنین بنابر آمار ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر می توانستند در انتخابات ۱۴۰۲ شرکت کنند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن بودند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند و ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند.

پیش از این هم اعلام شده بود: انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه داشت که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی و در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی در نظر گرفته شد.

بیش از ۳۵۰ خبرنگار و عوامل خبری از ۱۶۰ رسانه و ۲۰ کشور جهان، دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری را از ایران پوشش رسانه‌ای دادند.

نظرات بسته شده است.