تفاوت کرنومتر با کرنوگراف در ساعت مچی چیست؟

 

C:\Users\almasian\Desktop\watches.jpg

کرنومتر و کرنوگراف در ساعت مردانه و زنانه

حتماً، شما هم در زمان خرید ساعت مردانه یا زنانه، اصطلاحات کرنومتر و کرنوگراف را زیاد شنیده‌اید؛ اما چیز زیادی از عملکرد و تفاوت‌های آن‌ها نمی‌دانید. با این که کرنومتر و کرنوگراف در ساعت زنانه و مردانه هر دو به زمان‌سنجی مربوط می‌شوند؛ اما مهم است که توجه داشته باشید که کرنومتر و کرنوگراف اساساً در نوع عملکرد و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهند، متفاوت هستند.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره تفاوت کرنومتر و کرنوگراف بدانید، ادامه این مقاله را که به این موضوع اختصاص دادیم، دنبال کنید.

کرنومتر ساعت مچی چیست؟

C:\Users\almasian\Desktop\Chronometer.jpg

کرنومتر در ساعت زنانه و مردانه

یک کرنومتر ساعت مچی (Chronometer) برای اندازه‌گیری دقیق زمان با توجه به موقعیت‌ها و تغییرات دمایی مختلف طراحی شده است. اصطلاح کرنومتر، اولین بار در سال ۱۷۱۴ به وجود آمد؛ زمانی که دولت بریتانیا، مسابقه‌ای را برای طراحی و توسعه ساعت‌های دریایی ترتیب داد. نتیجه این مسابقه، منجر به ایجاد کرونومتر دریایی شد که به ملوانان این امکان را می‌داد که بتوانند طول جغرافیایی را به طور دقیق محاسبه کنند.

اما امروزه، کرونومتر به ساعتی اطلاق می‌شود که موفق به دریافت گواهی استاندارد سازمان تست کرنومتر سوئیس (COSC) شده باشد. این یعنی ساعت‌های کرنومتری تحت آزمایشات مستقل توانسته‌اند از فیلترهای سخت‌گیرانه این سازمان به خوبی عبور کنند و تأییدیه آن را دریافت کنند. در طی این آزمایشات، یک ارزیابی از دقت ساعت در موقعیت‌ها و دماهای مختلف انجام می‌شود. مطابق استانداردهای COSC، احتمال خطا از ۴- تا ۶+ ثانیه در روز برای ثانیه‌شمار وجود دارد. تنها مسئله مهم این است که ساعت زنانه یا مردانه مورد آزمایش، باید عقربه دوم داشته باشد تا امکان ارزیابی دقیق را فراهم کند.

ساعت‌های کرنومتری از دقت بسیار بالایی برخوردارند و یک اندازه‌گیری مطمئن و دقیق از زمان را به شما ارائه می‌دهند. از آنجایی که صدور گواهینامه کرنومتر هزینه دارد و این ساعت‌ها را نسبت به ساعت‌های معمولی گران‌تر می‌کند؛ تنها حدود سه درصد از ساعت‌های سوئیسی مانند ساعت‌های برند Rolex و Breitling دارای گواهی زمان‌سنج هستند. با این حال، برند سیکو

از معروف‌ترین برندهای ساعت مردانه و زنانه ژاپنی که با برندهای سوئیسی رقابت می‌کند؛ موفق شد در سال ۱۹۶۰، نسل اول ساعت کرنومتری گرند سیکوی خود را به بازار عرضه کند و به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.

کرنوگراف ساعت مچی چیست؟

C:\Users\almasian\Desktop\watch.jpg

کرنوگراف ساعت مچی

کرنوگراف ساعت مچی (Chronograph)، قابلیت اضافه‌ای است که در بیشتر ساعت‌ها ازجمله ساعت‌های برند کاسیو وجود دارد و برای زمان‌بندی رویدادها، مستقل از عملکرد خود ساعت مردانه یا زنانه استفاده می‌شود.

ساعت‌های کرنوگراف دارای سه صفحه کوچک برای اندازه‌گیری جداگانه ساعت، دقیقه و ثانیه هستند. برخلاف ساعت کرنومتری، کرنوگراف به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید مدت زمان فعالیت‌های مورد نظرتان را اندازه‌گیری کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید از کرنوگراف ساعت زنانه یا مردانه برای اندازه‌گیری مدت زمان آشپزی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا هر فعالیت دیگری که نیاز به محاسبه زمان آن را دارید، استفاده کنید. این کار را می‌توانید با فشردن دکمه‌هایی که معمولاً در سمت راست صفحه ساعت قرار دارند، انجام دهید و از دکمه‌ها برای شروع، توقف یا ریست زمان‌سنجی استفاده کنید.

بر اساس نوع عملکرد، کرنوگراف‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه، آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱. کرنوگراف ساده یا استاندارد (Standard)

کرنوگراف استاندارد از دو دکمه برای اندازه‌گیری مدت زمان فعالیت‌ها استفاده می‌کند؛ یکی از دکمه‌ها که در موقعیت ساعت ۲ قرار دارد برای شروع و توقف فرآیند زمان‌بندی و دکمه دیگر در موقعیت ساعت ۴ برای ریست زمان‌بندی استفاده می‌شود. این کرنوگراف در خرید ساعت مچی مردانه از بانی مد به شما امکان می‌دهد تا بتوانید رویدادها را با دقت یک‌دهم ثانیه اندازه‌گیری کنید.

۲. کرنوگراف مونوپوشر (Monopushe)

کرنوگراف مونوپشر از طرح‌های اولیه ساعت زنانه و مردانه کرونوگراف است که از یک دکمه فشاری استفاده می‌کند. این دکمه برای عملکردهای شروع، توقف و تنظیم مجدد عقربه‌های کرنوگراف مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب در موقعیت ساعت ۳ قرار دارد. با این حال، ایراد اصلی این کرونوگراف، عملکرد محدود آن در شروع دوباره زمان‌سنجی بعد از توقف زمان است. به این صورت که زمانی که تایمر متوقف می‌شود، با فشردن دوباره دکمه کرنوگراف، زمان ثبت شده قبلی از دست می‌رود و زمان‌سنجی، دوباره از صفر شروع می‌شود.

۳. کرنوگراف فلای بک (Flyback)

کرنوگراف فلای بک در ساعت مردانه یا زنانه مانند کرنوگراف استاندارد از دو دکمه برای اندازه‌گیری فواصل زمانی استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که از دکمه ریست آن در زمانی که تایمر در حال شمارش است می‌توان برای اندازه‌گیری چندین بازه زمانی به صورت پشت سر هم استفاده کرد. استفاده از این کرنوگراف در ساعت زنانه و مردانه برای مسابقات دویدن که شامل چندین دور است کاربرد زیادی دارد.

۴. کرونوگراف تفکیک ثانیه (Split-Seconds)

این نوع کرنوگراف در ساعت زنانه و مردانه از پیچیده‌ترین و به طور معمول گران‌ترین نوع ساعت کرنوگراف است. در کنار دکمه‌هایی که در موقعیت‌های ساعت ۲ و ۴ قرار گرفته‌اند، کرونوگراف تفکیک ثانیه دارای یک دکمه اضافی است که معمولاً در طرف مقابل قاب ساعت، در موقعیت تقریبی ساعت ۱۰ قرار دارد. این دکمه سوم کرنوگراف در انواع ساعت مچی، عملکرد تقسیم ثانیه را کنترل می‌کند.

ساعت‌های کرنوگراف تفکیک ثانیه، یک عقربه کرنوگراف دوم هم دارند که تا زمانی که فعال نشود در زیر عقربه اصلی پنهان باقی می‌ماند. زمانی که دکمه استارت را برای شروع زمان‌بندی فشار می‌دهید، با فشار دادن دکمه تقسیم ثانیه، عقربه بالایی متوقف می‌شود؛ اما عقربه پایینی به چرخش خود برای ثبت زمان‌سنجی ادامه می‌دهد.

این قابلیت کرنوگراف در ساعت های زنانه یا مردانه، امکان زمان‌بندی دو رویداد جداگانه را به طور همزمان فراهم می‌کند.

تفاوت کرنومتر و کرنوگراف در ساعت زنانه و مردانه

به طور کلی، تفاوت اصلی بین کرنوگراف و کرنومتر در هدف تولید آن‌ها نهفته است. کرنوگراف، ساعتی مجهز به کرونومتر است که آن را به ابزاری همه‌کاره برای اندازه‌گیری زمان‌های سپری شده تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، کرنومتر یک ابزار زمان‌سنجی با دقت فوق‌العاده بالا است که برای اطمینان از ثبت زمان دقیق، آزمایشات زیادی را پشت سر گذاشته است و تأییدیه کرنومتر (COSC) را دریافت کرده است.

بنابراین، مهم است که در زمان خرید ساعت، نیازها و ترجیحات خاص خود را در نظر بگیرید و مطابق آن، ساعت دلخواهتان را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، کرنومترها و کرنوگراف‌ها در ساعت مردانه و زنانه نقش اساسی در زمان‌سنجی دقیق دارند و تفاوت اصلی بین این دو در عملکرد و دقت آن‌ها نهفته است.

نظرات بسته شده است.