طغیان گرگان‌رود، سیل را به روستاهای گمیشان برد

مهر نوشت: فرماندار گمیشان گفت: طغیان گرگان‌رود سبب شده که ارتفاع آب در روستاهای مجاور آن به ۶۰ سانتی متر برسد.

امیرشیر توماج اظهار کرد: آب در گرگان‌رود به صورت اور لب در حال خروج بوده و نسبت به صبح سه شنبه دو سانتی متر کاهش یافته است.
توماج افزود: مقابله با سیل در گمیشان باید در دو جبهه، نخست گرگان‌رود و ۲۲ روستای حاشیه آن و دیگر شمال و مرکز شهرستان یعنی گمیش تپه صورت گیرد.وی اضافه کرد: با توجه به طغیان گرگان‌رود همچنان روستاهای قره کیله، قرنجیک خواجه خان، آرخ بزرگ، کملر، بصیر آباد، مرداد بردی، چارقلی، گوگجلی، خواجه نفس و غیره، قسمتی و یا به طور کل دچار آبگرفتگی شده اند.
توماج ادامه داد: ارتفاع آب هم از ۱۰ تا ۶۰ سانتی متر متغیر بوده و ناشی از زه هایی است که از داخل گرگان‌رود وارد منازل می شود.وی گفت: اما خطر بعدی در شرق گمیشان بوده که آب از طریق کانال ناردانلی به سمت گمیشان در حال حرکت است و باید انتقال آب به خارج از شهر و به سمت دریا مد نظر قرار گیرد.
توماج بیان کرد: در سیلاب اول خوب عمل کردیم و از ۷۹ میلیون مترمکعب رواناب های شرق گمیشان تنها یک میلیون مترمکعب وارد شهر شد.
فرماندار گمیشان با بیان اینکه با ورود این آب ۳۴ درصد شهر دچار آبگرفتگی شد، اظهارکرد: بر همین اساس با ایجاد دایک های حفاظتی و دیواره و کیسه چینی سعی کردیم از آمدن آب به داخل شهر جلوگیری کنیم و با استفاده از پمپ های بزرگ مناطق آبگرفته خشک شد.
طغیان گرگان‌رود، سیل را به روستاهای گمیشان برد
توماج تصریح کرد: در قرنجیک خواجه خان که ۱۵۰ خانوار در محاصره سیل هستند دو پمپ مشغول به فعالیت است.وی گفت: بخشی از منازل و معابر از زهکشی گرگان‌رود متأثر می شوند و هرچه که پمپ ها فعال باشند باز هم سطح آبگرفتگی کاهش پیدا نمی کند؛ بهترین اقدام در این زمینه هدایت هرچه بیشتر آب به کانال پایین دست و چارقلی است تا بتوانیم آب را به سمت دریا حرکت دهیم.
توماج بیان کرد: در گمیش تپه هم همچنان لاین شرقی شهر خسارت دیده و اکنون دایک های حفاظتی آن تقویت شده است.
فرماندار گمیشان با بیان اینکه در زمان سیل  مردم باید به توصیه های مدیریت بحران توجه کنند، متذکر شد: در سیلاب اول از طریق تالاب به دریا اقدامات خوبی انجام دادیم و اکنون هم این کانال ها در حال تعریض و اصلاح فنی است و امیدواریم که سیلاب به سمت تالاب و دریا هدایت شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.