اگر بیمه ندارید، برای ثبت‌نام “بیمه اجباری سلامت” اقدام کنید

طاهر موهبتی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و آغاز برنامه پوشش اجباری بیمه سلامت که با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت، جمعی از نمایندگان مجلس و … برگزار شد، اظهار داشت: هدفمند کردن بیمه رایگان به سمت اقشار و گروه‌های نیازمند در جامعه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان بیمه سلامت است؛ در حالیکه در سال‌های گذشته که بیمه رایگان سلامت ایجاد شده، بسیاری از افرادی که تمکن مالی داشتند از بیمه تامین اجتماعی، صندوق های بیمه سلامت، پزشکان و حتی تجار از این نعمت برخوردار شدند.
وی ادامه داد: پس از گسترش بیمه سلامت رایگان، یک استراتژی و رویکرد جدید که مراجعه به بخش دولتی ویژه افرادی بود که از بیمه رایگان بهره‌مند می‌شدند، موجب شد که بار مراجعه ۴۴ درصد و هزینه‌های ما ۲۲ درصد کاهش پیدا کند و انتظار می‌رفت که همه این بیمه شدگان به بخش دولتی مراجعه کنند، اما فقط نیم درصد مراجعه کردند.
وی افزود: صندوقی در سازمان بیمه سلامت وجود داشت که زمانی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو بیمه‌پرداز داشت، اما زمانی که بیمه رایگان راه‌اندازی شد، همه آنها به سمت بیمه رایگان گرایش پیدا کردند و جمعیت این صندوق ۴ هزار نفر بود، اما امروز علاوه بر اینکه این افراد ۵۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند، جمعیت آنها به ۷۰۰ هزار نفر رسیده که از نظر مالی ارزش دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت قبلی را دارند.
رفع ۲میلیون و ۳۰۰هزار همپوشانی بیمه‌ای با سازمان تامین اجتماعی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رفع همپوشانی بین سازمان‌های بیمه‌گر نیز گفت: مهم‌تر از رفع همپوشانی بین سازمان‌های بیمه‌گر، جلوگیری از همپوشانی‌های جدید است. در چارچوب تفاهم نامه‌ای که با سازمان‌های بیمه‌ای منعقد شد، همپوشانی کنترل می‌شود و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فقط در بخش تامین اجتماعی، رفع همپوشانی شد و در زمان دریافت خدمت نیز به دلیل توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، همپوشانی‌ها کنترل می‌شود.
۴۳۰ راهنمای بالینی ابلاغ و عملیاتی شد
موهبتی خاطرنشان کرد: روزی در کشور ابلاغ راهنماهای بالینی آرزو بود؛ اما امروز با توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، ۴۳۰ راهنمای بالینی ابلاغ و عملیاتی شده است و اگر فردی در موارد غیراورژانسی مراجعه کند، نمی‌تواند به فاصله یک یا دو روز، خدماتی مانند سی تی اسکن و ام آر آی را دریافت کند. با یک ویرایش در سونوگرافی زمان حاملگی باعث شد که رتبه اول خدمات تصویربرداری که مربوط به سونوگرافی زمان حاملگی بود به رتبه ششم کاهش یابد.
نسخه نویسی الکترنیک در ۲۳۵ شهر کشور
وی افزود: امروز در تعامل با پرونده الکترونیک سلامت به عنوان مهم‌ترین پروژه دولت الکترونیک در حوزه سلامت که با همت و تلاش ارزشمند وزارت بهداشت ایجاد شد، توانستیم در ایجاد سازمان الکترونیک بیمه، گام‌های موثری برداریم. نسخه نویسی الکترونیک به عنوان زیرساخت مهم و اصلی پرونده الکترونیک سلامت، در حال حاضر در ۲۳۵ شهر کشور اجرایی شده است؛ در حالیکه در سال گذشته این پروژه به صورت آزمایشی فقط در استان کرمان اجرایی شده بود و بنا به قول وزیر بهداشت، تا پایان آبان ماه، زیرساخت نسخه پیچی الکترونیکی در تمام داروخانه‌های کشور فراهم خواهد شد. البته قرار بود این اتفاق تا یک سال و نیم آینده رخ دهد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در نسخه پیچی الکترونیک، قواعد بیمه‌گری کنترل خواهد شد. رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان بیمه سلامت است که سال گذشته به صورت آزمایشی فقط در استان اصفهان اجرایی می‌شد؛ اما امروز در ۴۴۰ بیمارستان در تمام استان‌های کشور، این طرح انجام می‌شود.
وی از استقرار سامانه تایید خدمت، توسعه سامانه تایید دارو که ۸۰ درصد از هزینه‌های دارویی کشور را کنترل می‌کند از برنامه‌های سازمان بیمه سلامت است و با اجرای این طرح‌ها، هیچ خدمتی کاهش پیدا نکرده است.
محرومان، خط قرمز سازمان بیمه سلامت
موهبتی تاکید کرد: خط قرمز ما کماکان محرومین و ارائه خدمت مفید و موثر و مطلوب به گروه‌های نیازمند و بیماران واقعی است و هر یک از این اصلاحات در صورت عدم حمایت تولیت نظام سلامت و دکتر نمکی، محقق نمی شد و با مشکلات جدی روبرو بودیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: برای اولین بار هزینه‌های سازمان بیمه سلامت نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش پیدا کرد؛ در حالیکه از سال ۹۰ هر سال ۴۴ درصد هزینه‌های این سازمان افزایش می یافت و زیان انباشته این سازمان ۵۰ درصد کاهش یافت و علیرغم محدودیت‌های مالی اگر تخصیص اعتبارات انجام شود، بدون کمترین آسیب، بحران‌ها را پشت سر می‌گذاریم.
موهبتی با اشاره به طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی از امروز در کشور، گفت: در زمانی که محدودیت اعتباری و وضعیت اعتباری و اقتصادی مردم با مشکل روبرو می‌شود، توجه به سلامت آنها اجنتاب ناپذیر است؛ چون با اندکی هزینه مردم دچار فقر می‌شوند و این پوشش اجباری پاسخی به این است که مردم را در سختی‌ها صیانت و حفاظت مالی می‌کنیم.
وی گفت: با این طرح، ما به جایگاه اصلی بیمه‌ها بازمی‌گردیم. نقش بیمه‌ها حمایتی بوده و خوشبختانه امروز با آغاز این طرح به این کار بزرگ دست پیدا خواهیم کرد. البته روزی که سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت آمد، همه از موضوعاتی مانند تضاد منافع سخن گفتند، اما باور و رویکرد وزیر بهداشت، استقلال بیمه‌ها است.
مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سال گذشته در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت از عدم توازن منابع و مصارف بیمه ها به عنوان یک چالش جدی، پیشی گرفتن ۱۲۰ درصدی مصارف بر منابع خود، زیان انباشته ۴۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۵ و ۶۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته در سال ۹۶ و رشد نرخ سالانه ۴۴ درصدی هزینه ها از سال ۹۰ تا کنون و همچنین از یک مطالعه اقتصادی و آینده پژوهی سخن گفتیم که اگر قرار بود با این مسیر حرکت کنیم، باید به زودی بدهی ۱۵ و ۲۰ هزار میلیارد تومانی را تجربه می کردیم، اما امروز از تلاش های ارزشمند انجام شده و گام های برداشته شده در سازمان بیمه سلامت و با فرماندهی دکتر نمکی – وزیر بهداشت سخن بگویم.
چگونگی تامین اعتبار طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت
وی در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگی تامین اعتبار طرح پوشش اجباری بیمه سلامت، گفت: از آنجایی که در اواسط سال هستیم طبیعتا برای سال جاری بودجه‌ای برای طرح پیش‌بینی نشده، اما طبق فرمایشات دکتر جهانگیری و دکتر نمکی، در این شرایط خاص اقتصادی دولت توجه ویژه‌ای به بیمه سلامت خواهد داشت.
وی افزود: در بودجه سال آینده، ممکن است بودجه این طرح از محل رایانه‌ها یا محل مالیات بر ارزش افزوده تامین شود، اما در حال حاضر برای ۱۸۰ روز پیش‌رو نمی‌خواهیم مردم را نگران کنیم و با کمک دستگاه‌های‌مرتبط مانند سازمان برنامه و بودجه و دولت محترم، مشکلات را حل می‌کنیم.
وی در پایان از مردم خواست تا در ۶ماه پیش رو تدریجا نسبت به ثبت‌نام در سایت و پوشش بیمه‌ای‌ اقدام کنند تا بار مراجعات به سامانه قابل کنترل باشد.
۴۷۴۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.