تیتر امروز «کیهان» چه مقصودی دارد؟

درست یک روز پس از افزایش تنش‌های پراکنده و برخی تجمعات غیرقانونی در کشور، روزنامه کیهان از عبارتی دو پهلو به عنوان تیتر یک شماره امروز خود استفاده کرد. به گزارش ایسنا، اگرچه در رو تیتر صفحه نخست عبارت «در سالروز حماسه پرشکوه ۹ دی» به چشم می‌خورد اما استفاده از واژه «قیام» این برداشت […]

درست یک روز پس از افزایش تنش‌های پراکنده و برخی تجمعات غیرقانونی در کشور، روزنامه کیهان از عبارتی دو پهلو به عنوان تیتر یک شماره امروز خود استفاده کرد.
به گزارش ایسنا، اگرچه در رو تیتر صفحه نخست عبارت «در سالروز حماسه پرشکوه ۹ دی» به چشم می‌خورد اما استفاده از واژه «قیام» این برداشت را ایجاد می‌کند که مقصود تصمیم‌گیران کیهان، نه بزرگداشت ۹ دی بلکه تجمعات اخیر در کشور است زیرا قاعدتا در سالروز بزرگداشت یک حماسه، نیازی به «قیام» نیست و صرفا افراد به گرامیداشت یاد و خاطره آن حماسه می‌پردازند. اصولا «قیام» به معنای به‌پاخاستن و خیزش است که در خصوص سالروز ۹ دی، معنا و مفهومی ندارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، طراح این تیتر، مفهوم واژه «قیام» را به درستی درک نکرده و انتخاب چنین تیتری – با خوش‌بینی – نوعی کج‌سلیقگی بوده است.
البته آنچه موجب می‌شود قدری در نیت دوستان محترم کیهان تردید کرد، این است که بلافاصله بعد از این تیتر، نوشته شده است «به فتنه‌گران اجازه موج‌سواری ندهید». اگر مقصود کیهان از «ملت قیام کرد»، اشاره به بزرگداشت سالروز ۹ دی باشد، دیگر «موج‌سواری فتنه‌گران» بی‌مفهوم است و اگر مقصودش تجمعات اخیر باشد، وجهه «قیام ملی» دادن به این تجمعات با توجه به آنکه در غیرقانونی بودن آنها تردیدی نیست، می‌تواند متضمن نوعی حمایت و تحریک باشد. آنچه از این دو تیتر برداشت می‌شود این است که کیهان به تجمعات اخیر به چشم «قیام ملت» نگاه می‌کند و آن را مورد حمایت قرار می‌دهد اما هشدار می‌دهد که این «قیام» نباید موجب «موج‌سواری فتنه‌گران» شود.
شاهدی دیگر بر این مدعا که نوعی شیطنت در تیتر یک کیهان وجود دارد، جمله‌ای به نقل از حسین شریعتمداری در سخنرانی دیروز وی در رشت است که نوشته «سختی معیشت و ناراضی کردن ملت، مأموریت فتنه‌گران نفوذی در دولت است». حماسه ۹ دی چه ارتباطی به معیشت مردم دارد که زیر تیتر مربوط به بزرگداشت ۹ دی، این جمله آمده است؟
در مجموع، این صفحه نخست تنها دو قضاوت را برای مخاطب پدید می‌آورد: یا کیهان به حمایت از تجمعات غیرقانونی پرداخته، یا افرادی که در تهیه صفحه نخست این روزنامه لااقل برای شماره امروز نظر داده‌اند، افرادی غیرحرفه‌ای بوده‌اند!

منبع: ایسنا

نظرات بسته شده است.