مراقبت از دندان سالمندان

سلامت دهان و دندان شما بر هر بخش از زندگی شما تأثیر می گذارد. فقط به این فکر کنید که وقتی دندان درد دارید انجام هر یک از فعالیت های مورد علاقه خود چقدر آزاردهنده است.

با افزایش سن، رعایت روال بهداشت دهان و دندان حتی سخت تر می شود. به عنوان مثال، دسترسی به مراقبت، سایر مسائل بهداشتی و زوال شناختی همگی می توانند با سلامت دندان سالمندان تداخل داشته باشند.

به طور متوسط، سالمندان ۶۵ سال و بالاتر حداقل نه دندان پوسیده یا از دست رفته دارند. این می تواند آنها را در معرض خطر تغذیه نامناسب، مشکلات ارتباطی و عفونت قرار دهد.

به همین دلیل است که مراقبت از دندان برای سالمندان بسیار مهم است. برای کمک به والدین خود، در بهترین آژانس مراقبت از بیمار در اصفهان و بهترین آژانس تزریقات در اصفهان چند نکته برای کمک به سالمندان برای تکمیل روتین مراقبت از دهان روزانه آورده شده است.

مراقبت از دندان سالمندان

عواقب عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در سالمندان

در بزرگسالان مسن‌تر چه اتفاقی می‌افتد که بهداشت دهان و دندان رعایت نشده باشد یا در این مرحله نادیده گرفته شود؟ پیامدهای اصلی عبارتند از:

  • درد لثه که باعث مشکل در غذا خوردن می شود.
  • خشکی دهان، تاثیرگذار بر گفتار و تغذیه مناسب.
  • مشکلات زیبایی شناختی که بر عزت نفس سالمندان تأثیر می گذارد.
  • بر سلامت عمومی تأثیر منفی می گذارد، بر بیماری های قلبی عروقی، دیابت، عفونت های تنفسی یا دستگاه گوارش تأثیر می گذارد

مشکلات رایج دندانی برای سالمندان

سن می‌تواند سالمندان را در معرض خطر انواع مشکلات سلامت دهان و دندان قرار دهد. برای مثال، این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دهان خشک
  • از دست دادن چشایی
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه
  • از دست دادن دندان
  • دندان های تیره شده
  • از دست دادن استخوان در فک
  • پروتزهای نامناسب
  • برفک (عفونت قارچی در دهان)

سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی مانند زوال عقل در معرض خطر افزایش مشکلات سلامت دهان و دندان هستند. آنها ممکن است در انجام روتین های مراقبت از دهان در منزل مشکل داشته باشند. مراقبت های دندانپزشکی در منزل برای سالمندان مبتلا به زوال عقل نیز باید شامل آموزش و کمک از مراقبان آنها باشد. این می تواند به جلوگیری از پوسیدگی، بیماری لثه و عفونت کمک کند.

۱۰ نکته برای مراقبت از دندان سالمندان

به دندانپزشک مراجعه کنید

بازدیدهای برنامه ریزی شده منظم به دندانپزشک برای سلامت دندان سالمندان بسیار مهم است. ملاقات‌های نادر یا اصلاً ملاقات نکردن، می‌تواند فرصتی برای بدتر شدن و شدیدتر شدن مشکلات ایجاد کند. سالمندان باید حداقل دو بار در سال یا طبق دستور دندانپزشکشان قرار ملاقات بگذارند.

حفظ یک برنامه منظم قرار ملاقات یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای سلامت دهان و دندان خود انجام دهید. دندانپزشک شما می تواند در مورد مراقبت های لازم برای دندان ها با شما صحبت کند و مراقب هر گونه بیماری باشد که می تواند در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قبل از اینکه آنها به یک مشکل جدی سلامتی برای شما تبدیل شوند.

۲-برس روزانه

اغلب می شنویم که پزشکان و دندانپزشکان توصیه می کنند که همه دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنند، یک بار صبح و یک بار قبل از خواب. برخی از دندانپزشکان نیز ممکن است توصیه کنند که بیماران بین وعده های غذایی دندان های خود را مسواک بزنند. مسواک زدن دو بار در روز باید برای بسیاری از سالمندان یک روال ثابت باشد، اما برای کسانی که در حال بهبود روال بهداشت دهان خود هستند، انجام یک تمرین منظم دو بار در روز یک ضرورت مطلق است.

بسیاری از دندانپزشکان مسواک های برقی را برای بهبود تکنیک های مسواک زدن توصیه می کنند. چه برقی انتخاب کنید یا نه، حتما حداقل هر سه ماه یک بار مسواک یا سر مسواک خود را عوض کنید. شما همچنین می خواهید مطمئن شوید که از استحکام موی مناسب برای شما استفاده می کنید. اکثر دندانپزشکان استفاده از مسواک نرم را برای سالمندان توصیه می کنند، اما برای کسانی که دارای مشکلات لثه خاصی هستند، دندانپزشک شما ممکن است سفت را توصیه کند. باید از خمیردندانی استفاده کنید که توصیه دندانپزشک باشد و حاوی فلوراید باشد. به یاد داشته باشید که هر بار به مدت دو دقیقه کامل مسواک بزنید.

۳-به طور منظم نخ دندان بکشید

نخ دندان کشیدن بخش بسیار مهمی از مراقبت های بهداشتی دهان و دندان است، با این حال، بسیاری از افراد هر روز زمانی را برای نخ دندان کشیدن اختصاص نمی دهند. با نخ دندان کشیدن روزانه، سالمندان می توانند نتایج سلامت دندان خود را بهبود بخشند و خطر پوسیدگی و بیماری لثه را کاهش دهند. نخ دندان روشی سریع و آسان برای مراقبت از دندان های شماست و فواید آن بسیار بیشتر از هر گونه ناراحتی در نظر گرفته شده است.

اگر بریج یا سخت افزار دیگری در دهان خود دارید، نخ دندان کشیدن ممکن است کمی دشوارتر باشد. متخصص بهداشت دندان در هنگام نظافت شما روش های دقیق نخ دندان کشیدن را با شما انجام می دهد تا دقیقاً بدانید که چگونه زیر سیم ها و غیره نخ دندان بکشید.

۴-با دهانشویه شستشو دهید

استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده یا ضد باکتری یک تا دو بار در روز یک راه عالی برای تکمیل روال مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. توصیه می شود نخ دندان بکشید، مسواک بزنید و سپس با دهانشویه غرغره کنید. استفاده از دهانشویه به عنوان آخرین مرحله مفید است، زیرا اگر از قبل احساس می‌کنید دهانتان تمیز است، ممکن است تمایل کمتری به استفاده از نخ دندان و مسواک زدن موثر داشته باشید. دهانشویه بدون الکل در هر داروخانه ای موجود است و از نظر طعم کمتر تهاجمی است اما برای سلامت دهان و دندان شما به همان اندازه موثر است.

مراقبت از دندان و دهان سالمندان

۵-مکمل های کلسیم مصرف کنید

کلسیم بخش مهمی از سلامت دندان برای سالمندان است. بسیاری از ما در سنین بالا کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنیم. مخصوصاً سالمندان برای حفظ بهترین سلامت دهان و دندان باید کلسیم دریافتی خود را افزایش دهند. سالمندان نسبت به سایر زیرمجموعه های جمعیت بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. پوکی استخوان می تواند استخوان های اطراف دندان های شما را از بین ببرد و می تواند یک مشکل جدی برای سلامتی باشد. افزایش مصرف کلسیم می تواند با پوکی استخوان مبارزه کند و دندان های شما را تا حد امکان قوی و سالم نگه دارد.

۶-مراقب دندان مصنوعی، محافظ دهان و یا لوازم دهان خود باشید

خیلی اوقات، مراقبت های دندانی سالمندان شامل استفاده از دندان مصنوعی می شود. دندانپزشک شما دستورالعمل های بسیار خاصی را در مورد نحوه مراقبت صحیح از دندان مصنوعی به شما می دهد و مهم است که این توصیه را دنبال کنید. اگر دندان مصنوعی شما درد، ناراحتی یا سایر مشکلات را ایجاد می کند، مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند مشکل را بررسی کند. همچنین توصیه می‌شود سالمندانی که از پرتزهای مصنوعی استفاده می‌کنند، حداقل سالی یک‌بار نزد دندان‌پزشک خود معاینه شوند.

۷-از محصولات تنباکو خودداری کنید

تنباکو می تواند مشکلات جدی برای سلامت کلی شما و سلامت دهان و دندان شما ایجاد کند. لکه شدن دندان یکی از عوارض جانبی رایج مصرف دخانیات است. جویدن تنباکو می تواند باعث پوسیدگی دندان شود و همه انواع تنباکو با سرطان گلو و دهان، بیماری قلبی و سایر مشکلات جدی و تهدید کننده زندگی مرتبط است. اگر از دخانیات استفاده می کنید، دندانپزشک شما می تواند به شما در ایجاد برنامه ای برای ترک آن کمک کند. هیچ وقت برای ترک دیر نیست!

۸-شکر کمتر مصرف کنید

خوردن غذاهای شیرین و نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به پوسیدگی دندان و پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. اگر یک دسر شیرین می خورید یا یک چای شیرین یا نوشابه به عنوان یک درمان گاه به گاه می خورید، فقط حتما بلافاصله پس از آن دندان های خود را مسواک بزنید.

۹-اغلب هیدراته کنید

بسیاری از داروها می توانند باعث خشکی دهان شوند که می تواند منجر به فرسایش مینای دندان شود. برای جلوگیری از خشکی دهان، می توانید از پزشک خود بخواهید در صورت لزوم داروها را تغییر دهد یا می توانید مصرف آب خود را افزایش دهید. نوشیدن مقدار زیادی آب در هر روز برای تمام بخش های سلامتی شما ضروری است.

۱۰-به یاد داشته باشید که مراقبت از دندان سالمندان چقدر برای سلامت کلی شما مهم است

سلامت دندان خود را جدی بگیرید و در صورت داشتن هر گونه درد و ناراحتی با دندانپزشک خود تماس بگیرید. تشخیص زودهنگام و درمان مشکلات دندانی می تواند کمک زیادی به پیشگیری از عوارض بیشتر برای سلامت دندان شما و همچنین سلامت و رفاه کلی شما کند.

اگر در مورد سلامت دندان برای سالمندان یا رزرو پرستار در اصفهان سؤالی دارید، همین امروز با تیم رویای آرامش پایدار تماس بگیرید.

نظرات بسته شده است.