کیا و هیوندای ۲ میلیاردی یا چینی های ۴ میلیاردی!!!

بازار خودروی ایران در سال های اخیر با چالش های زیادی دست و پنجه نرم کرده است. از یک سو، واردات خودروهای با کیفیت از سال ۱۳۹۷ به ایران بسته شده است و از سوی دیگر، قیمت بالای دلار و وجود عوارض گمرکی بالا، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی چینی را به شدت افزایش داده است. در این شرایط، بخش عظیمی از بازار خودروی ایران نیز تبدیل به محل جولان دادن چینی ها شده است و خودروهای چینی با کیفیت پایین و خدمات پس از فروش اسفناک، با چندین برابر قیمت دلاری خودروهای با کیفیت خارجی به مردم تحمیل می شوند.

کیا و هیوندای 2 میلیاردی یا چینی های 4 میلیاردی!!!

در این بخش، قصد داریم به مقایسه و ارزش خرید کیا و هیوندای ۲ میلیاردی در مقابل چینی های ۴ میلیاردی بپردازیم؛ البته می شود این سوال را اینطور بیان کنیم که با قیمت یک خودروی چینی مدل جدید چه ماشین های کره ای در همین ایران می شود سوار شد؟ در ادامه برای پاسخ به این سوال اساسی ، به بررسی مطالب زیر خواهیم پرداخت:

·        مقایسه کیفیت ساخت خودروهای چینی و کره ای

·        قیمت قطعات و وضعیت لوازم یدکی

·        وضعیت خدمات پس از فروش این خودروها

·        مقایسه و ارزش خرید ماشین های کره ای دست دوم در مقابل خودروهای به روز چینی

ابتدا به مقوله ی غریب و ناآشنا در بازار چین به نام «کیفیت» می پردازیم.

کیفیت ساخت خودروهای کره ای و چینی

کیا و هیوندای 2 میلیاردی یا چینی های 4 میلیاردی!!!

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب یک خودرو، کیفیت ساخت آن است. از آنجایی که یکی از مقاصد مهم هر خودروساز، بازار حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی است، خودروهایی که قصد ورود به این بازار را دارند باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و لذا چینی ها در سال های اخیر تلاش زیادی برای بهبود در زمینه کیفیت ساخت داشته اند تا بتوانند با فاکتور قیمت نهایی و کیفیت نسبتا مناسبت جایگاهی برای خود در این منطقه فراهم کنند، اما کماکان به علت فقدان اصالت و مهندسی در طراحی، در مقایسه با خودروهای کره ای و ژاپنی کیفیت پایین تری دارند.

اما نکته جالبی که وجود دارد این است که متاسفانه مقصد این مدلها نیز به  کشور ما ختم نمیشود و از داشتن همین نسخه های با کیفیت تر نیز محرومیم و صرفا به خودروهای بی کیفیت و رده چندم برای عرضه در ایران بسنده شده است و حتی اگر هم برخی مدل های مشترک با نام های دیگر در ایران وجود داشته باشند؛ با چندین برابر قیمت پایه به فروش می رسند که در بخش مربوط به قیمت بیشتر توضیح خواهیم داد!

بر اساس گزارش های منتشر شده، خودروهای چینی در زمینه هایی مانند ایمنی، استحکام بدنه، کیفیت قطعات و دوام، عملکرد کاملا ضعیف تری نسبت به خودروهای کره ای و ژاپنی دارند. به عنوان مثال، خودروهای چینی در تست های ایمنی موسسه Euro-NCAP نمرات بسیار پایین تری نسبت به خودروهای کره ای و ژاپنی کسب کرده اند و به علت عدم توانایی رقابت در این زمینه، یک موسسه اختصاصی به نام C-NCAP برای کشور خودشان راه اندازی کرده اند تا بتوانند خودروهای ستاره دار به بازار ارائه دهند.

قیمت و تامین قطعات یدکی

کیا و هیوندای 2 میلیاردی یا چینی های 4 میلیاردی!!!

خودروهای کره ای به دلیل حضور پررنگ طی چند دهه در ایران و استقبال مردم، حتی برای مدل های قدیمی آن ها نیز مانند کیا سراتو که کماکان در ناوگان پلیس قرار دارند و یا هیوندای سوناتا YF ، با مشکل کمبود قطعات روبرو نیستند و اتفاقا به دلیل عدم واردات مدل های جدید ، همچنان فروشگاه های معتبری مانند ایران یدک سنتر که جزو تامین کنندگان اصلی لوازم یدکی هیوندای و کیا در بازار هستند؛ قطعات این مدل خودرو ها را تامین میکنند.

اما از این طرف وقتی به سراغ خودروهای چینی می رویم با دسته ای دیگر از مشکلات اصلی خودروهای چینی روبرو می شویم که قیمت بالای قطعات و مشکل موجود نبودن و یا کمبود قطعات یدکی است.

به دلایل زیادی مانند نفوذ دلالان ، شرایط واردات و تحریم های بین المللی، واردات قطعات یدکی درجه ۱ برای خودروهای چینی با مشکل مواجه است و این امر، هزینه نگهداری و تعمیر این خودروها را افزایش داده است، به طوری که طبق گزارش های برخی از صاحبان این خودروها، بارها نمایندگی ها اعلام عدم موجودی قطعات لازم  را کرده اند و برای تهیه لوازمی ابتدایی مانند پمپ بنزین یا رادیاتور فن یک خودروی صفر چینی، باید چندین ماه در صف منتظر بمانید!

وضعیت خدمات فروش و خدمات پس از فروش «گارانتی»

خدمات پس از فروش نیز یکی از عوامل مهم در انتخاب یک خودرو است. از آنجایی که از سال ۲۰۱۸ به بعد خودروهای کره ای ، آلمانی و ژاپنی جدیدی وارد کشور نشده است، طبیعتا نیز نمی توان برای آنها گارانتی معتبری در نظر گرفت مگر آن دسته از مدل هایی که توسط برخی نمایندگی های ذی ربط عرضه می شوند. ولی می توان به ضرس قاطع بیان کرد که به همین علت بازار همیشه تشنه ی این مدل خودروها خواهد ماند و از این رو بازار دست دوم این خودروها بسیار داغ است؛ اما از این طرف خودروهای چینی با آنکه نمایندگی ها و خط تولید های زیادی در ایران دارند، اما در زمینه خدمات پس از فروش، عملکرد ضعیفی دارند. شبکه خدمات پس از فروش خودروهای چینی در ایران به علت انحصار و وجود مافیای قوی در این صنعت و حضور پر رنگ دلالان ، از کیفیت بسیار پایین برخوردار است. به این معنی که به قول یک آقایی « مصرف کننده مجبور است به خرید، هر چیزی باشد را می شود هر طور که بخواهیم بفروشیم» و یا حرف جنجالی آقایی دیگر که گفت «مگر ۲۰۶ و لندکروز با هم فرقی دارند؟» ، ازین رو شاهد خلف وعده های کلان ، تاخیر های بسیار زیاد در زمان تحویل خودروها و نحوه فروش و شرایط گارانتی در بازار چینی های ایرانی هستیم.

از آنجایی هم که اکثر ما ایرانی ها قبل از خریدار بودن فروشنده ایم و فروش پس از استفاده برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، در مورد بازار دست دوم این خودرو ها هم تنها کافیست با یکی از صاحبان قبلی یا صاحبانی که قصد فروش خودروی خود را دارند صحبت کنید تا از وضعیت بغرنج بازار دست دوم خودرو های چینی مطلع شوید.

مقایسه و ارزش خرید ماشین های کره ای دست دوم در مقابل خودروهای به روز چینی

برای جمع بندی و مقایسه درست ، باید به آخرین مقوله که می توان گفت موثر ترین المان در انتخاب یک محصول، یعنی قیمت بپردازیم. قیمت تمام شده یک محصول جزو اصلی ترین پارامترهای ارزیابی و معیار انتخاب و فروش آن محصول خواهد بود. در شرایط کنونی بازار خودروی ایران، خودروهای کره ای دست دوم با کیفیت، گزینه های جذابی برای خریداران هستند. این خودروها در بسیاری از مدل های دست دوم یا حتی صفر، با قیمتی کمتر یا برابر با خودروهای چینی جدید، کیفیت و امکانات مناسب تری را ارائه می دهند.

درست است که مزیت رقابتی خودروسازی های چینی در بازار جهانی استفاده از آپشن های فراوان برای خودرویی با قیمت پایین تر از یک خودروی اروپایی مشابه است، اما در ایران به دلایلی که گفته شد این خودروها با قیمت های کاملا نامعقول به فروش میرسند، برای مثال خودروی تیگو ۸ پرو در فول ترین نسخه خود در بازار جهانی با قیمت ۲۰ هزار دلار (با دلار ۵۰ هزار تومانی حدود ۱ میلیارد تومان) عرضه می شود، اما نسخه نیمه فول این خودرو در بازار ایران با قیمت بالاتر از ۳ و نیم میلیارد به مردم تحمیل می شود؛ این در حالی است که با همین قیمت می توان یک سانتافه ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ تهیه کرد. خالی از لطف نیست که بگوییم یک خودرو کیا مدل اپتیما ۲۰۱۶ یا هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ کم کارکرد با قیمت حدود ۲.۵ میلیارد تومان، امکاناتی مانند سانروف و سقف پانوراما، کروز کنترل، رادار نقطه کور، دوربین عقب و سیستم صوتی با کیفیت را ارائه می دهد.

شاید مدل سال تولید آنها به نسبت پایین تر است اما این خودروها در مقایسه با خودروهای چینی جدید، کیفیت ساخت بالاتری دارند و در بحث قیمت و بازار دست دوم نیز قطعا برنده اند، تنها نکته ای که باعث می شود فردی اقدام به خرید خودروهای چینی کند، فارغ از اجبار و انحصار و قیمت بالا، علاقه مندی به خودروی صفر سوار شدن و عدم آگاهی از معایب خودروهای چینی می باشد.

در نهایت، انتخاب بین کیا و هیوندای ۲ میلیاردی یا چینی های ۴ میلیاردی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر اصالت و کیفیت ساخت، بازار دست دوم داغ، تامین قطعات یدکی اورجینال و هزینه نگهداری خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است به سراغ خودروهای کره ای با کیفیت بروید. در مقابل، اگر به دنبال یک خودروی جدید با امکانات روز هستید، و قصد استفاده و تعویض خودرو خود را طی ۲ الی ۳ سال آینده دارید، می توانید یک خودروی چینی مطابق با سلیقه ی خود با سقف قیمتی ۴ میلیارد تومان خریداری کنید.

 

نظرات بسته شده است.