اکسس کنترل چیست و چگونه از ورود دزد به اماکن مختلف جلوگیری میکند؟

تا به حال با خودتان فکر کرده‎اید که چه می‏شد اگر به جای نگرانی بابت ورود و خروج افراد به ساختمان یا استخدام نگهبان، یک سیستم خودکار این ترددها را کنترل می‎کرد؟ اکسس کنترل دقیقا چنین سیستمی است که می‎تواند امنیت را به شما هدیه دهد. اما این سیستم دقیقا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

اکسس کنترل چیست؟

اکسس کنترل (Access Control) یا کنترل دسترسی یک تکنیک امنیتی است که با استفاده از آن می‎توان مشخص کرد که چه کسی یا چه چیزی می‎تواند وارد یک مکان فیزیکی شود یا از منابع استفاده کند. این تکنیک نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت برای سازمان‎ها، کسب‎وکارها و حتی خانه‎ها دارد.

اصولا دو نوع کنترل در این سیستم‎ها وجود دارد: فیزیکی و منطقی. در کنترل دسترسی فیزیکی، دسترسی به ساختمان‎ها، اتاق‎ها، پردیس‎ها و دارایی‎های فیزیکی محدود می‏شود. اما در کنترل منطقی، اتصالات به شبکه‎های کامپیوتری، فایل‎های سیستم و داده‎ها محدود خواهد شد.

اکسس کنترل چیست و چگونه از ورود دزد به اماکن مختلف جلوگیری میکند؟

کنترل دسترسی

چرا استفاده از سیستم‎های کنترل دسترسی مهم است؟

هدف از این سیستم به حداقل رساندن خطرات امنیتی ناشی از دسترسی غیرمجاز به سیستم‎های فیزیکی و منطقی است. این سیستم یک جزء اساسی در برنامه‎های امنیتی است که تضمین می‎کند فناوری امنیتی و سیاست‎های کنترل دسترسی از مناطق فیزیکی و داده‎ها و اطلاعات محرمانه حفاظت خواهد کرد.

معرفی انواع دستگاه کنترل دسترسی

دستگاه‎های کنترل دسترسی به لحاظ فناوری و راه‌حل‎هایی که ارائه می‎کنند دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از آن‎ها خواهیم پرداخت.

کنترل دسترسی با استفاده از اثر انگشت

این نوع از دستگاه ها با استفاده از اثر انگشت افراد کار می‎کند و تا زمانی که اثر انگشت شخص تشخیص داده نشود مانع ورود او خواهد شد. همچنین این دستگاه ها دارای سطح امنیتی بسیار بالایی است و نیازی به کارت نخواهد داشت. اصولا از این نوع دستگاه اکسس کنترل در مکان‎های حساس استفاده می‏شود.

در این سیستم بایستی اثر انگشت فرد مجاز از قبل در سیستم تنظیم و ثبت شود و بعد از آن صرفا همین فرد و فقط با انگشت مذکور توانایی ورود را خواهد داشت.

کنترل دسترسی با تشخیص چهره

در این سیستم ها تصویر صورت فرد از جلو و ۳۰ درجه از چپ و ۳۰ درجه از راست ثبت می‏شود. همچنین این سیستم‎ها می‎توانند عکس یک فرد را با خود واقعی آن تشخیص دهد. دستگاه کنترل دسترسی با تشخیص چهره، مجهز به یک دوربین ۲ مگاپیکسلی است که می‎تواند هزاران چهره را ثبت و شناسایی کند.

اصولا از این سیستم در سازمان‎ها و برای بررسی ورود و خروج کارمندان استفاده می‏شود. زمانی که یکی از کارمندان در مقابل سیستم اکسس کنترل مبتنی بر چهره می‎ایستد، این سیستم با استفاده از پردازش‎های دو و سه‎بعدی داده‎های دریافتی را با داده‎های از پیش تعریف شده تطبیق می‎دهد.

کنترل دسترسی کارتی

این مورد امنیت کمتری نسبت به روش‎های قبلی دارد. در این دستگاه‎ها اجازه ورود و خروج با استفاده از یک کارت که با نام مایفر کارت شناخته می‏شود انجام خواهد شد. دستگاهی که می‎تواند این کارت‎ها را شناسایی کند RFID نام دارد و می‎تواند از فاصله ۱۵ سانتی‎متری کارت‎ها را شناسایی کند. ارتباط بین کارت و این دستگاه با استفاده از فرکانس رادیویی مخصوصی خواهد بود. این دستگاه‎ها اصولا می‎توانند اطلاعات ۱۰۰۰ کاربر را ذخیره کنند.

کنترل دسترسی با استفاده از کد

راهکاری رایج در انواع سیستم‎های امنیتی است که در آن به هر کاربر یک رمز اختصاص داده می‏شود و فرد برای ورود به یک بخش بایستی این رمز را وارد کند. در صورتی که رمز صحیح باشد، می‎تواند وارد بخش مورد نظر خود شود.

اکسس کنترل چیست و چگونه از ورود دزد به اماکن مختلف جلوگیری میکند؟

دستگاه کنترل دسترسی

کاربردهای دستگاه کنترل دسترسی

از انواع دستگاه کنترل دسترسی می‎توان در اماکن زیادی استفاده کرد که از جمله آن می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درب: در بسیاری از درب‎های موجود در ساختمان‎های مسکونی، تجاری و سازمان‎ها می‎توان از ورود افراد ناشناس جلوگیری کرده یا ورود و خروج افراد را کنترل کرد.
  • آسانسور: گاهی می‎توان استفاده از آسانسور را محدود کرد. برای مثال : برای جلوگیری استفاده از آسانسور توسط واحدهایی که شارژ ساختمان را پرداخت نمی‎کنند، موثر است.
  • اماکن: با استفاده از سیستم‎های اکسس کنترل می‎توان دسترسی افراد به برخی اماکن مانند استخر، انبار و … را کنترل کرد.
  • سرور: حفاظت از سرور در برابر افراد ناشناس یکی از مهم‎ترین کارها در دیتاسنترهاست که این امنیت را فقط با استفاده از سیستم کنترل دسترسی می‎توان تامین کرد.
  • پارکینگ: یکی دیگر از مناطقی که نیاز به این تکنولوژی دارد پارکینگ است. در پارکینگ می‎توان امکان باز کردن خودکار درب را با استفاده از سیستم کارتی با برد بلند و تماس بدون هزینه انجام داد.

مزایای استفاده از کنترل دسترسی

به طور کلی استفاده از سیستم کنترل دسترسی برای نظارت بر تردد است به طوری که دسترسی فیزیکی و منطقی افراد را به اماکن و سیستم‎های کامپیوتری محدود خواهد کرد اما این سیستم مزایای دیگری هم دارد از جمله:

  • امنیت بالا: در این سیستم‎ها، خصوصا سیستم‎های بیومتریک سطح امنیت بسیار بالاتر از راهکارهای سنتی است.
  • امکان کنترل گروهی: این دستگاه ها قابلیت شناسایی افراد به شکل گروهی و ایجاد محدودیت دسترسی برای آن‎ها را دارند.
  • امکان گزارش‎گیری: با استفاده از این سیستم‎ها می‏‎توان از تردد کارمندان گزارش تهیه کرد.
  • کنترل از راه دور: مدیران می‎توانند از راه دور اقدام به بررسی و کنترل ورود و خروج کارمندان کنند.
  • قابلیت اتصال به شبکه: در سیستم کنترل دسترسی امکان اتصال تجهیزات امنیتی به شبکه وجود دارد و در چنین حالتی مشکلات مربوط به سیم‎کشی حذف خواهد شد.

اکسس کنترل چیست و چگونه از ورود دزد به اماکن مختلف جلوگیری میکند؟

کنترل دسترسی با اثر انگشت

سخن پایانی

کنترل دسترسی به اماکن و سیستم‎ها یکی از نیازهای اساسی تمامی ساختمان‎های مسکونی، سازمان‎ها و اماکن تجاری است. راهکارهای سنتی دیگر توانایی حفاظت از این اماکن را ندارند به همین خاطر نیاز است که برای جلوگیری از ورود سارقین یا افراد غریبه از کنترل دسترسی استفاده کرد. ما در این نوشتار سعی کردیم تا مزایا، کاربردها و اهمیت استفاده از اکسس کنترل درب، پارکینگ و … را با یکدیگر بررسی کنیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می‎توانید از طریق لینک اکسس کنترل به سایت فناوری هوشمند پارسیان مراجعه کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

نظرات بسته شده است.