آتش‌ سوزی در آسایشگاه افراد کم توان در خیابان ولیعصر تهران

آتش سوزی در آسایشگاه سریع خاموش و از گسترش و انتقال آن به ساختمان‌های اطراف جلوگیری شد و در حال حاضر آتش‌نشان‌ها در حال لکه‌گیری و تخلیه دود هستند و تا دقایقی دیگر مرکز را تحویل مالکان خواهند داد.

آتش‌ سوزی در آسایشگاه افراد کم توان در خیابان ولیعصر تهران

سخنگوی آتش‌نشانی از اطفای حریق یک ساختمان ۴ طبقه در خیابان ولیعصر خبر داد و گفت: در مراکز نگهداری که غالبا افراد کم‌توان زندگی می‌کنند باید ایمنی مناسب وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا جلال ملکی درباره آتش‌سوزی رخ داده در یک مرکز نگهداری و درمانی در خیابان ولیعصر اظهار کرد: ساعت ۱۳:۴۸ امروز یک مورد آتش‌سوزی در یک ساختمان با کاربری درمانی در خیابان ولیعصر بالاتر از زرتشت اعلام شد.

بلافاصله سه ایستگاه با امکانات کامل به محل رسیدند و آتش‌نشانان مشاهده کردند که در طبقه سوم یک ساختمان چهارطبقه که یک طبقه زیر زمین نیز داشت و یک مرکز خصوصی با کاربری روان‌درمانی و برای نگهداری افرادی بود که دچار محدودیت و کم‌توان هستند، آتش‌سوزی رخ داده است.

وی افزود: در قسمت لابی و یک انباری کوچک ۲۰ تا ۳۰ متری طبقه سوم که وسایلی همچون تخت و پتو در آن نگهداری می‌شد، آتش‌سوزی رخ داده و این بخش کاملا شعله‌ور شده و به تمام راهروها و اتاق‌های افراد دود سیاه سرایت کرده بود. آتش‌نشانان همراه با اطفای حریق عملیات جست و جو و خارج کردن افراد را نیز در دستور کار قرار دادند و افرادی که در آن‌جا حضور داشتند نیز به عنوان امدادگر کمک کردند.

سخنگوی آتش‌نشانی ادامه داد: حدود ۵۰ نفر زن و مرد که در آن ساختمان حضور داشتند با کمک آتش‌نشان‌ها از مرکز خارج شدند. دو مرد دچار سوختگی خیلی شدید شدند که از زمان شعله‌ور شدن آتش در محاصره شعله‌ها بودند و آتش‌نشان‌ها آن‌ها را خارج و به‌سرعت به اورژانس منتقل کردند.

وی افزود: آتش سریع خاموش و از گسترش و انتقال آن به ساختمان‌های اطراف جلوگیری شد و در حال حاضر آتش‌نشان‌ها در حال لکه‌گیری و تخلیه دود هستند و تا دقایقی دیگر مرکز را تحویل مالکان خواهند داد.

به گفته ملکی همیشه مراکز کم توان، مراکز نگهداری، خانه‌های سالمندان و…. مراکزی هستند ‌که افراد در آن نیاز به مراقبت دارند و همچون افراد عادی قادر به حرکت راحت نیستند باید با ویلچر، واکر و حتی تخت جا به جا شوند بنابراین چنین مراکزی از اهمیت بالایی برخوردارند و باید به ایمنی آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

سیم‌کشی‌های آن‌ها مناسب و تعداد افرادی که در آن محیط حضور دارند متناسب با افراد مددجو باشد.

به طور مثال اگر ۷۰ نفر حضور دارند سه نفر کافی نیست و باید تعداد مراقبان متناسب باشد،

با اصول ایمنی آشنا باشند علاوه بر آن خاموش‌کننده‌ها به تعداد کافی وجود داشته باشند و افرادی که در آن‌جا حضور دارند نیز کار کردن با این ابزار را آموخته  و دوره‌های لازم را نیز در این زمینه دیده باشند تا در صورت رخداد حادثه بتوانند واکنش مناسبی داشته باشند.

سخنگوی آتش‌نشانی در پایان تصریح کرد: موادی که قابلیت اشتعال دارد به‌ویژه مواد ضایعاتی نباید یک جا جمع شود و باید به سرعت از آنجا خارج شود.

نظرات بسته شده است.