آقای پلیس! مهسا هدایت شد؟

می‌گویید برخورد فیزیکی نبوده. یعنی پاسبان مرد یا زن مشت و لگد و سیلی به دختر ۲۲ ساله نزده. اصلا همین قبول.اما آیا دوربین نشان می‌دهد لفظ زشت هم در کار نبوده ؟ یعنی ممکن نبوده مأمور شما لفظ زشت به کار برده باشد و دختری که تا به حال با این جور آدم ها رو به رو نشده و این کلمات را نشنیده به شدت شوکه شده باشد؟

آقای پلیس! مهسا هدایت شد؟

   یادداشت وارده- مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی اعلام کرده “مرگ مهسای جوان به خاطر برخورد فیزیکی نبوده بلکه  ناگهان بی‌هوش شده است”.

در این اطلاعیه آمده مهسا یا ژینای نازنین ما “به همراه تعدادی از افراد به دلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شدند. وی در جمع سایر مراجعه‌کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بی‌هوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می شود که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد”. همین؟ واقع نشد؟ بعد آن چه؟ نمی‌دانی بنویسی درگذشت، مُرد، جان به جان آفرین تسلیم کرد و اوصاف دیگر. همین؟ واقع نشد؟ از کی جای کلانتری و مسجد عوض شده و در کلانتری هدایت می‌کنند؟

با فرض صحت ادعای مطروحه -که البته نیاز به تأیید در کمیتۀ حقیقت یاب متشکل از روزنامه‌نگاران و وکلا و نمایندگان خانوادۀ دختر جان باخته دارد- نکاتی را می توان مطرح کرد:

۱. “پوشش نامناسب” یعنی چه؟ این که دختر جوان از سقز به تهران آمده و طبعا مایل بوده با توجه به سن و سال نزد دوست و آشنا مرتب باشد از نظر پلیس، پوشش نامناسب است؟ همۀ ملت باید مثل زنان گشت ارشاد بپوشند؟ ما که در فیلم پوشش نامناسب ندیدیم. مثل همه لباس پوشیده. بله شبیه مأموران شما نپوشیده. دیگران هم شبیه مأموران شما نیستند. شاید هم زیبایی او را نامناسب تشخیص داده‌اند.

۲. کدام قانون مصوب مجلس یا مجمع تشخیص یا شوراهای موازی که قانون گذاری می کنند یا کدام حکم شرع یا کدام فتوا به پلیس اجازۀ جلب به قصد اخذ تعهد و توجیه به مقر پلیس به منظور هدایت داده است؟ اگر جریمه، مقرر شده تعهد‌گیری و هدایت دیگر چه صیغه‌ای است؟ اگر بگویید هدف، ترساندن است باز به عقل جورتر درمی‌آید تا هدایت. کلمات بار دارند. هر کلمه‌ای را که نمی‌توان به کار برد. شنیده بودیم پلیس به کلمه «دلالت» علاقه دارد و دربارۀ مجرمان می گویند دلالتشد ولی هدایت جدید است.

۳. پلیس آن قدر به صِرف ظاهر توجه دارد که گاه دختر خانواده محترمی که به دست “هدایت‌کنندگان” افتاده دچار شوک و فشار شدید عصبی می‌شود و دختر بیچاره نمی‌داند به پدر و مادر خود چه توضیحی بدهد تا گمان بد نبرند. این را می‌فهمید یا نه؟ اگر آری چرا این کار را با بچه‌های مردم می‌کنید؟ بچه‌هامان را که از سر راه نیاورده‌ایم. این همه هزینه و مراقبت می‌شوند تا به ثمر برسند بعد چهار تا گشت ارشادی بیندازندش داخل ون؟ بچه‌ای که از گل نازک‌تر نشنیده. چرا فکر می‌کنید این همه زن که مثل شما نیستند نامناسب‌اند؟

۴. اگر کار پلیس درست بوده پس این حجم از نفرت عمومی چیست و چرا هی در صدد توجیه و توضیح‌اید؟ بگویید دُزِ توجیه و هدایت‌مان زیاد شد مُرد. چرا به توجیه کنندگان و هدایت‌کنندگان‌تان مدال نمی‌دهید؟ ۱۲ سال در مدارس با انواع آموزش‌های ایدیولوژیک هدایت مورد نظر شما محقق نشد حالا با یک ساعت می‌خواهید هدایت کنید؟ ااگر هدف ترساندن است چرا به مقر هدایت می کنید؟ کدام قانون به شما چنین اجازه ای داده. به فرض هم اگر چنین قانونی وجود دارد باید ملغا شود چون زشت است. چون شرم‌ آور است.

۵. ادعا شده برخورد فیزیکی نبوده. ما هم قبول می‌کنیم. چون نیروی انتظامی جمهور‌ی اسلامی که به ما درس اخلاق می‌دهد و به زور هدایت و توجیه می‌کند که نمی‌شود دروغ بگوید و وقتی می‌گویند نبوده باید بگوییم بله شما درست می‌گویید، سمعا و طاعتا. بله همین که شما می‌گویید قبول یعنی برخورد فیزیکی نبوده. یعنی پاسبان مرد یا زن مشت و لگد و سیلی به دختر ۲۲ ساله نزده. بله. نبوده. اما آیا دوربین می‌تواند نشان بدهد لفظ زشت هم در کار نبوده ؟ یعنی ممکن نبوده مأمور شما لفظ زشت به کار برده باشد و دختری که تا به حال با این جور آدم‌ها رو به رو نشده و این کلمات را نشنیده شوکه شده باشد؟ واقعا آیا برای دختر بی‌گناه که از شهرستان آمده مشاهدۀ برخی چهره‌ها و الفاظ شوک‌آور نیست؟ کاش صداها هم ضبط می‌شد تا برخی مثل نقل و نبات تا زنی را دیدند دهان‌شان را باز نکنند.

۶. گاه باید در اطلاعیه اظهار شرم کرد. گاه باید گفت به خدا خودمان هم از این کار بیزاریم. خودمان می‌دانیم کار پلیس هدایت اخلاقی نیست. می‌دانیم کار پلیس دنبال دزد رفتن و حمایت از دختران است نه سوار ون کردن به قصد ترساندن. هدایت که جای خود دارد. این کار را خداوند بر عهدۀ ۱۲۴ هزار پیامبر قرار داده بود و آخرین آنان هم ۱۴۰۰ سال پیش برانگیخته شد و پس از او کسی مأموریت هدایت مردم به عنوان پیامبر را بر عهده ندارد و همه مجری قانون‌اند.  پلیس به وظایف مصرح خود برسد.  نگران نباشید! با ادبیات خودتان می توان گفت این دختران اگر کم سن‌و‌سال باشند پدر و مادر و برادری مراقب آنان است و اگر به سن تمیز رسیده باشند و ازدواج کرده باشند  شوهر‌ی دارند و اگر نه باز نیاز به هدایت پاسبانان ندارند.  کار پلیس مقابله با خلاف‌کار است. چه زن و چه مرد. اما نه دخالت در نوع لباس. عرف هم مشخص کرده مناسب و نامناسب چیست.

والله به پیر به پیغمبر زشت است که دختران این سرزمین هم از دزد بترسند هم از پلیس. این دختر باید از دست مزاحم و کیف قاپ و خفت‌گیر به پلیس مراجعه می‌کرد نه این که سراغ خودش بیایند و نداند از دست ارشادی‌ها به کی باید پناه ببرد و بی‌هوش شود. بی‌هوشی هم دارد. فکر کن به شهر دیگری سفر کرده‌ای مثل دزد و قاتل بیندازندت داخل ون و فریاد بزنی کجا می بریدم و بگویند می خواهیم هدایتت کنیم!

پرسش نهایی: قبول می‌کنیم مهسای ۲۲ ساله به همان دلیلی که شما گفتید و نه به هیچ علت دیگر توجیه و هدایت شده و حالا مرده است. خانواده‌ای به سوگ نشسته‌اند و مردم از خشم و نفرت دندان روی دندان می‌سایند و این همه تبلیغ دربارۀ پیاده روی اربعین و برنامه های دیگر همه تحت‌الشعاع این حادثه قرار گرفته و سوژه یک هفته و ماه به رسانه‌های برانداز داده شده است.

حالا آیا راضی هستید؟ خوب هدایت شد؟ اگر آری، ادامه دهید هر چند خانواده‌ها توجیه شده‌اند از تعهد‌گرفتن‌های شما نترسند و به فرزندان خود آموزش می‌دهند مقاومت کنند تا خدای ناکرده ناگهان بازداشت نشوند. اما اگر نتیجه نگرفتید یکی برخیزد و بگوید جمع کنید این بساط را. به دختران ایران احترام بگذارید. مناسب بودن یا نبودن پوشش بر اساس فرهنگ و علایق و سلایق است و به گفته فرمانده سابق خود نیروی انتظامی که حالا بالا‌نشین مجلس است دولت و حکومت باید به حداقل‌ها بسنده کند و اینها را عرف جامعه تعیین می کند نه پاسبان و پلیس.

نکته آخر: نکند زیبایی جرم است؟چون ژینا زیبا بود….

منبع: عصر ایران

نظرات بسته شده است.