تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال رسیده است/ افسردگی باعث رابطه زودرس فرد با جنس مخالف می شود

یک روانشناس اجتماعی بیان کرد: افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از این موارد رابطه زودرس با جنس مخالف است. تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال کاهش یافته و گاهی حتی رابطه جنسی کامل رخ می‌دهد.

علیرضا شریفی یزدی؛ روانشناس اجتماعی درخصوص دلایل ایجاد افسردگی در نوجوانان به رسانه وابسته به دانشگاه آزاد گفت: بخشی از تغییرات روحی در نوجوانان طبیعی است زیرا وارد دنیای جدیدی شده‌اند و در مرحله اول حالت‌هایی شبیه به افسردگی در آن‌ها دیده می‌شود که نمی‌توان در مرحله اول نام آن را افسردگی گذاشت و این علائم شامل انزواطلبی، گوشه‌نشینی، گیج بودن، نداشتن انگیزه زیاد و جمع گریزی می‌شود و برخی به غلط از آن به عنوان افسردگی یاد می‌کنند.

او ادامه داد: گاهی به دلیل عدم وجود درک متقابل در خانواده‌ها امکان اینکه این نوجوانان به سمت افسردگی کشیده شوند، وجود دارد. در دو سال اخیر که کرونا شیوع پیدا کرده و ارتباطات اجتماعی محدود شده و مراکز تفریحی که نوجوانان در آن‌جا بازاجتماعی می‌شوند، تعطیل شده است، میزان افسردگی افزایش یافته است. نوجوان بیشتر تمایل به بودن با گروه همسالان را دارد و قبلا این اتفاق در مدرسه و باشگاه و غیره رخ می‌داد اما امروز این ارتباط کم شده و نوجوان گرایش بیشتری به فضای دیجیتال پیدا کرده است.

شریفی یزدی عنوان کرد: ساعت‌های طولانی در فضای دیجیتال بودن، فرد را مستعد افسردگی می‌کند و نوجوانی که در دوران گذار بوده و یکی از بارزترین عامل رشد در او ارتباطات است با محدود شدن ارتباطاتش به سمت افسردگی می‌رود.

این روانشناس اجتماعی درخصوص دلایل عدم وجود درک متقابل در والدین نسبت به نوجوانی بیان کرد: در دوران اخیر نوجوانی طولانی‌تر شده است درحالی که در گذشته زمان ورود فرد از کودکی به نوجوانی کوتاه‌تر بود و به همین دلیل شاید والدین درک مناسبی از این دوران نداشته باشند. از طرفی والدین بیشتر به نیازهای آینده او توجه می‌کنند و نگران سرنوشتش هستند و از حال او غافل می‌شوند. نیازهای نوجوان امروز هم متفاوت از گذشته است.

او اضافه کرد: موضوع دیگر در ایجاد افسردگی در نوجوان این است که خانواده به جهت ترسی که از آسیب‌های اجتماعی بیرون از خانه دارد، قوانین و محدودیت‌های شدیدی را برای نوجوان وضع می‌کند و گاهی حریم خصوصی او را رعایت نمی‌کنند و مرتبا وسایلش را می‌گردند.

شریفی یزدی توضیح داد: خانواده زمانی که نمی‌خواهند نقش والدگری خود را از دست بدهند از سبک والدگری مستبدانه پیروی می‌کنند و نوجوان در مرحله اول نوعی عصیان و شورش نسبت به خانواده خواهد داشت اما زمانی که می‌بیند قدرت در دستان والدین است، خاموش می‌شود و در خود فرو می‌رود و نهایت درگیر افسردگی می‌شود.

او از نشانه‌ها افسردگی در نوجوان گفت: اضطراب، وسواس فکری یکی از نشانه‌ها هستند و گاهی موضوع به شکل اختلال در شخصیت خود را نشان می‌دهد و اختلالاتی مانند دوقطبی و ضداجتماعی در آن‌ها پدیدار می‌شود. عصیان‌گری این نوجوانان گاهی خود را به شکل تراشیدن موی سر چه در دختران و چه در پسران، استفاده افراطی از پیرسینگ و تتو، خودزنی و گاهی اقدام به خودکشی خود را نشان می‌دهد. کماینکه یکی از بیشترین آمار خودکشی مربوط به نوجوانی است.

این روانشناس اجتماعی بیان کرد:  افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از این موارد رابطه زودرس با جنس مخالف است. تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال کاهش یافته و گاهی حتی رابطه جنسی کامل رخ می‌دهد. تمایل به استفاده از مواد مخدر هم دیگر آسیب اجتماعی ناشی از  افسردگی در نوجوانان است. ما سه درگاه اعتیاد داریم که شامل سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است. این درگاه‌ها می‌توانند به استفاده از مواد مخدر بیانجامند. امروز الگوی غالب مصرف مواد مخدر در نوجوان‌ها ماده مخدر گل است.

او تاکید: جذب شدن در گروه‌های بزه‌کاری دیگر عواقب ناشی از افسردگی در نوجوانان است؛ گاهی این تمایل به بودن در گروه‌های بزه‌کاری بدون انگیزه مالی است و این‌ها به راحتی مرتکب جرم می‌شوند بدون اینکه انگیزه مالی داشته باشند و عمدتا برای هیجان‌خواهی این کار را می‌کنند.

منبع: دیده بان ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.