چرا اتصال گوشی هوشمند من به وای فای قطع می‌شود؟
یکی از راه‌های اتصال به اینترنت، استفاده از فناوری وای فای است. در دنیای امروزی اکثرا گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها به تمام فناوری های لازم برای برقراری اتصال بی‌سیم مجهز شده‌اند. شبکه بی‌سیم وای فای به دلیل در دسترس بودن و سهولت ادغام آن‌ها با سایر شبکه ها و همچنین مقرون به صرفه بودن یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی های جهان به شمار می‌آید. گاهی اوقات برای استفاده از این فناوری دچار مشکلاتی نیز می‌شوید. برای مثال گوشی هوشمند شما پس از وصل شدن به شبکه‌ی وای فای دچار قطعی‌های زیادی می‌شود و شما را کلافه می‌کند. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد.
در واقع اگر بخواهیم به زبانی دیگر بگوییم، اینکه چرا گوشی هوشمند من دچار قطعی‌های مکرر پس از اتصال به وای فای می‌شود را می‌توان از چند زاویه بررسی کرد. آیا ایراد از گوشی، روتر یا خود اتصال اینترنت شماست؟ اگر شما نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید، زیرا در این مطلب قصد داریم تا دلایل قطعی وای فای را از زوایای مختلف بررسی کرده و راه‌حل‌های پیشنهادی ممکن را برای برطرف‌سازی آن به شما ارائه دهیم.
مشکل از اینترنت شماست
بیایید از ساده‌ترین و محتمل‌ترین گزینه‌ی ایجاد این مشکل شروع کنیم؛ یعنی اینترنت شما مشکل دارد. این مشکل تقصیر گوشی هوشمند شما نیست، حتی تقصیر روتر شما نیست، بلکه ارائه‌دهنده اینترنت شما احتمالاً با مشکلاتی روبرو است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چه کاری از دست من برای رفع این مشکل بر می‌آید؟ پاسخ این است که کار خیلی زیادی نمی‌توانید انجام دهید. اگر اینترنت شما قطع می‌شود یا مشکلات متناوبی در این رابطه دارید، بهتر است با ارائه‌دهنده‌ی اینترنت خود تماس گرفته و بعد منتظر بهبود شرایط بمانید. در این مرحله تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا واقعاً اینترنت شما باعث ایجاد مشکلات شده است یا خیر.
مشکل از روتر شماست
اگر مشکل از ارائه دهنده‌ی اینترنت شما نیست، پس بیایید به مرحله بعدی برویم. امکان دارد روتر وای فای شما درست کار نکند. اگر بخواهیم ساده بگوییم، یک روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آن‌ها را به اینترنت متصل می‌کند. این داده‌ها می‌توانند بین چند دستگاه در شبکه باشند یا از دستگاهی به سمت اینترنت فرستاده شوند. روتر یک آدرس آی پی (IP) به هر کدام از دستگاه‌های شبکه می‌دهد تا در هنگام دریافت و ارسال داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا خود را بداند.
همانند بسیاری از دستگاه‌های خانه شما، ممکن است روتر وای فای به دلیلی عملکرد درست و مناسب خود را ارائه ندهد و شاید یک ریبوت ساده‌ی شما بتواند این مشکل را برطرف کند. اگر با این کار نیز مشکل برطرف نشد، نشانه‌هایی از مشکلات روتر وجود دارد که شما می‌توانید آن را بررسی کنید. آیا روتر بیشتر از حد گرم است؟  آیا کابل‌ها متصل به روتر سالم هستند و یا محکم به آن وصل شده‌اند؟ شما می‌توانید این موارد را بررسی کنید یا بفهمید که مشکل از روتر وای فای است یا نه.
دستگاه‌های زیادی به شبکه وای فای شما وصل هستند
امروزه بسیار متداول است که ده‌ها دستگاه در خانه شما به وای فای متصل باشند. چیزی که مردم اغلب راجع به آن فکر نمی‌کنند این است که روترها می‌توانند محدودیت‌هایی برای اتصال همزمان چند دستگاه داشته باشند. اگر اخیراً دستگاه‌های جدیدی را به Wi-Fi خانه خود وصل کردید یا تعداد زیادی از افراد در خانه به صورت همزمان از شبکه‌ی وای فای استفاده می‌کنند، ممکن است نشانه‌ای از رسیدن به محدودیت روتر شما باشد.
خوشبختانه، این محدودیت‌ها را می‌توان تغییر داد. اما این کار بسیار دشوار است، زیرا بستگی به سازنده‌ی روتر وای فای شما دارد. بنابراین بهتر است در این شرایط دستگاه‌های غیرضروری متصل به شبکه را قطع کنید تا شاید بفهمید که ایراد از کجای کار است. در واقع، این یک مشکل بسیار نادر است و باید خاطر نشان کنیم که محدودیت چندانی در اکثر روترها وجود ندارد. اگر شما متقاعد شده‌اید که مشکل مربوط به این مسئله است، باید به دنبال چگونگی تنظیم روتر خود باشید.
فاصله‌ی زیادی با روتر وای فای خود دارید
فاصله‌ی شما تا روتر وای فای می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد شبکه Wi Fi شما داشته باشد. همچنین دیوارها و اشیاء می‌توانند روی این مقوله بسیار موثر باشند و موجب قطع شدن اتصال وای فای دستگاه شما شوند. اگر شما در خارج از محدوده‌ی Wi Fi قرار داشته باشید، اتصال گوشی شما قطع و وصل می‌شود. اگر فکر می‌کنید اتصال روتر شما نمی‌تواند به جایی که در آن هستید برسد، ممکن است فقط نیاز باشد تا در مکان بهتری قرار گیرد.
هر چه شما به روتر وای فای نزدیک‌تر باشید، مسلماً اتصال قوی‌تری به شبکه خواهید داشت. بنابراین سعی کنید که روتر خود را در هر اتاقی که مرکز خانه هست قرار دهید. اگر در طبقه‌ی دوم قرار دارد، آن را به طبقه‌ی اول بیاورید و برعکس آن را نیز انجام دهید تا مقایسه کنید که در کدام شرایط، اتصال به شبکه قوی‌تری خواهید داشت.
امکان تداخل با سایر دستگاه‌ها نیز وجود دارد
شما ممکن است حتی فکرش را هم نکنید، اما برخی از دستگاه‌های دیگر در خانه شما می‌توانند با روتر وای فای تداخل داشته باشند. تلفن‌های بی سیم، تلویزیون‌های هوشمند، مایکروویوها، دستگاه‌های بلوتوثی و دیگر روترهای نزدیک می توانند سیگنال‌‌هایی داشته باشند که شبکه‌ی Wi Fi شما را مختل کنند. اگر روتر شما به یکی از دستگاه‌های مذکور نزدیک باشد، شاید آن دستگاه اختلال ایجاد می‌کند.
کار دیگری که می‌توانید انجام دهید آن است که کانال روتری که از آن بهره می‌برید را تغییر دهید. در این راستا برنامه‌های تجزیه و تحلیل WiFi (آیفون، آندروید) می‌تواند به شما نشان دهد که کدام کانا‌ل‌ها بیشترین استفاده را دارند و شما می‌توانید روتر خود را بر روی یک کانال دیگر تنظیم کنید تا اگر مشکل از آن باشد، حل شود. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تلفن شما به باند ۵ گیگاهرتزی روتر شما متصل است.
بسیاری از روترها دارای دو باند ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز هستند که شما می‌توانید آن را انتخاب کنید. باند ۲.۴ گیگاهرتزی در مکان‌های شلوغ بسیار پر استفاده است و دلیل آن نیز به استفاده دستگاه‌های مختلف از آن نظیر لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند باز می‌گردد و البته دستگاه‌های ضعیف بی‌سیم نیز بر روی این فرکانس کار می‌کنند که از این میان می‌توان به کنترل درب گاراژ، تلفن‌های بی‌سیم، نمایشگر مراقبت از کودک و… اشاره کرد. در آن سو باند ۵ گیگاهرتزی معمولاً باندی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه احتمالاً شما با انتخاب این باند می‌توانید مشکل خود را مرتفع سازید.
تنظیمات دستگاه خود را بررسی کنید
به عنوان آخرین راه‌حل بد نیست نگاهی به تنظیمات گوشی هوشمند خود بیاندازید. گوشی‌های اندرویدی به خصوص برخی از تنظیمات را دارند که می‌تواند باعث ایجاد مشکل و اختلال در شبکه‌ی Wi Fi شوند. این تنظیمات باید مفید واقع شوند، اما این همیشه اینطور نیست. به عنوان مثال، گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل دارای یک ویژگی به نام «Adaptive Connectivity» در بخش تنظیمات «Network & Internet» هستند.
چرا اتصال گوشی هوشمند من به وای فای قطع می‌شود؟
ین ویژگی برای این در نظر گرفته شده تا برای افزایش عمر باتری به طور خودکار شبکه‌های گوشی را تغییر دهد. برای کسانی که نمی‌دانند بد نیست بگوییم که اتصالات ضعیف شبکه‌ها روی عمرباتری گوشی اثر منفی می‌گذارد. گوشی‌های گلکسی سامسونگ نیز در بخش «Advanced» تنظیمات Wi Fi ویژگی دارند زمانی که اتصال به شبکه‌ی وای فای ناپایدار باشد به طور خودکار به اینترنت همراه گوشی وصل می‌شوند. این قابلیت باید مفید واقع شوند، اما بازهم همیشه اینطور نیست.
چرا اتصال گوشی هوشمند من به وای فای قطع می‌شود؟
طبیعتاً دلایل زیادی برای قطعی شبکه‌ی وای فای شما وجود دارد، اما ما در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل آن را برای شما توضیح دهیم که شما بتوانید در صورت بروز مشکل در شبکه‌ی وای فای به راحتی آن را برطرف نمایید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.