دیدار مخفیانه ای که می تواند قیمت دلار را دچار یک تکان اساسی کند/ آیا رفع تحریم ها باعث ارزانی می شود؟

روند قیمتی دلار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد، بازار در حال پیش‌خور کردن اثر توافق احتمالی است و ممکن است قیمت‌ها به حالت تعادلی خود با فرض حصول توافق بسیار نزدیک شده باشند.

به گزارش خبر فوری، روز گذشته آمریکا در میانه مذاکرات وین، معافیت برخی از تحریم‌ های هسته‌ ای ایران را بازگرداند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم ها را در رابطه با فعالیت های هسته ای غیرنظامی ایران امضا کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.

معافیت های تحریمی به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های غیرنظامی نیروگاه هسته ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ این معافیت‌ها را لغو کرده بود.

اکنون پرسش مهم این است که آیا این رفع تحریم ها بر قیمت دلار و سکه و سایر اقلام تاثیر دارد یا نه؟ بسیاری معتقدند تصمیم دولت بایدن در رابطه با لغو تحریم ها اثر اقتصادی خاصی ندارد و در کف خیابان‌های تهران احساس نخواهد شد اما صرفا یک پیام سیاسی از سمت دولت بایدن است تا خود را برای بازگشت به برجام مشتاق نشان دهد. اما همین امر نشان می دهد که بازار که همیشه به دنبال  نوعی آرامش روانی است می تواند تحت تاثیر روند مذاکرات قرار بگیرد؛ به خصوص اینکه، خبرهای جالبی از روند مذاکرات در اتریش و آلمان به گوش رسیده و می رسد.

نشست آلمان واقعا می تواند تاثیرگذار باشد؟

الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم ابراهیم الأمین مدعی شده بررسی آنچه در وین جریان دارد، دشوار است، اما خوش بینی طرف ایرانی در هفته‌های اخیر منعکس کننده یک پیشرفت بزرگ در مذاکرات است.

به گزارش انتخاب، براساس ادعای الاخبار، یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌ های بیشتر هموار کند؛ و در حالی که همه روی این نشست و مکان آن سرپوش می‌ گذارند، منابع آگاه تصریح می ‌کنند که نشست مذکور در آلمان و در جریان سفر پنهانی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به برلین، انجام شده است.

به گفته منابعی از تهران، که با الاخبار مرتبط هستند، هیئت ایرانی از همراهی آمریکا برای تسهیل توافق بر سر یک سوم نکات مورد بحث، متعجب شده است و همین امر، باعث شده هیئت ایرانی سریعا به کشور خود بازگشته و به پوششی برای دست یابی به گفتگو‌های نهایی دست یابد.

بر اساس ادعای الاخبار، این نشست می تواند زمینه ساز افزایش سرعت توافق در وین بوده و فرآیند احیاء برجام را تسریع کند.

آیا سرنوشت وین بر سرنوشت دلار تاثیر دارد؟

اگر روند قیمت دلار و سکه را دنبال کنیم متوجه می شویم که این بازار به خصوص در این چند وقت به شدت به دنبال پالس های مثبت روانی است تا به آرامش برسد.

قیمت دلار در اواسط مهر ۱۳۹۹ به بالاترین سطح خود رسید اما بعد از تعطیلات نوروز و با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و تغییر قطعی دولت، شرایط تغییر کرد و قیمت دلار نیز پایین آمد. در اواسط اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ قیمت دلار به شدت افت کرد و به پایین ترین حد خود چند ماه اخیرش رسید. بازار امید داشت که با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات شرایط تغییر کند و به همین دلیل روند صعودی افزایش نرخ ها متوقف شد. با به بن بست خوردن روند مذاکرات هسته ای در وین و به خصوص انتشار اخبار ناامیدکننده شرایط تا حدی سخت شد و بازار اعتماد خود را از دست داد. از این رو دلار از انتهای خرداد مجددا روند صعودی در پیش گرفت و افزایشی شد. با شنیده شدن اخبار مثبت از وین (در هفته اخیر) البته این روند متوقف شد و نرخ ارز حتی با شیبی ملایم به سمت پایین حرکت کرد.

این نشانه ها خبر از این می دهند که ممکن است با افزایش خبرهای خوب از وین و نزدیک شدن به توافق نهایی، بازار ارز هم روند کاهشی بگیرد و حداقل برای مدتی آرامش روانی خوبی را به خود ببیند.

لازم به ذکر است که روند فوق الذکر عینا برای سکه و طلا نیز تکرار شده است و اینها نیز در چند هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته اند.  این امر نشان می دهد که بازار به طور کلی از یک قاعده واحد تبعیت می کند. باید دید این بازار چه واکنشی را در روزهای آینده خواهد داشت و تا چه حد روند کاهشی به خود می گیرد.

منبع: خبر فوری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.