رایزنی‌های امروز جمعه در وین/ برگزاری نشست‌‌‌هایی در ۲ حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای

رایزنی‌ها در وین امروز جمعه در سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای برگزار شد و معاون سیاسی وزیر خارجه علاوه بر دیدار با نماینده روسیه و وزیر خارجه اتریش، قرار است با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیدار کند.

 شهر وین امروز (جمعه) هم شاهد برگزاری جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بود.

با آغاز دوباره دور هفتم گفت‌وگوها در وین، امروز شرکت‌کنندگان در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به بحث و بررسی در مورد متون پرداختند.

دور قبلی مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره دیروز (پنجشنبه) از سر گرفته شد.

باقری: رفتار مسئولانه ایران توافق را زنده نگهداشته است

معاون سیاسی وزیر خارجه با اشاره به دیدارش با وزیر خارجه اتریش و با بیان این‌که رفتار مسئولانه ایران، برجام را زنده نگهداشته، در توئیتی نوشت: فضاسازی دروغین خارج از اتاق مذاکره خللی در جدیت مذاکره کنندگان ایجاد نمی‌کند.

یک منبع مطلع: نخستین پیروزی ایران در نبرد وین رقم خورد

یک منبع مطلع تغییر رویکرد سه کشور اروپایی عضو برجام در این دور از مذاکرات و عقب نشینی از مواضع اخیرشان و ورودشان به میز مذاکره به منظور بررسی پیشنهادهای ایران را نخستین پیروزی جمهوری اسلامی در نبرد وین خواند (بیشتر بخوانید).

تکذیب ادعای رویترز درباره پذیرش کامل متن ۶ دور قبلی مذاکرات توسط ایران

روند مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱ درحالی ادامه دارد که برخی رسانه های نزدیک به طرف های اروپایی همچنان در حال ایجاد جو روانی در اطراف نشست وین هستند (بیشتر بخوانید).

نماینده روسیه: برخی سوءتفاهم‌ها در مذاکرات وین رفع شد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی تصریح کرد که برخی سوءتفاهم های پیش آمده در دور اخیر مذاکرات وین رفع شده‌اند (بیشتر بخوانید).

 مقام ارشد اروپایی: متن توافق ۲۰ ژوئن،۳۰ خرداد، یک مبنای مشترک برای مذاکرات است

یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرد مذاکرات وین به نحوی منطقی پیش می‌رود و طرف‌های مذاکره‌کننده تعامل بر سر جزئیات بیشتر را آغاز کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

دیپلمات اروپایی:مذاکرات وین به شیوه‌ای منطقی در حال پیشرفت است

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره انتخاب هیات جدید ایرانی برای انجام مذاکرات وین به لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال گفت: انتظار می‌رفت که یک دولت جدید، یک هیات جدید چند روز ابتدای دور جدید مذاکرات را به ارائه نقطه نظرات سیاسی خود اختصاص دهد.

وی افزود: آنها این کار را انجام دادند. سپس ما وارد جزئیات بیشتری شدیم. اکنون همه در حال تعامل بیشتر بر سر جزئیات بیشتر مذاکرات هستیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا با یادآوری اینکه ۷ یا ۸ نکته در متن مذاکرات شش دوره قبلی هنوز به نتیجه نرسیده است ، ادامه داد که متن روز ۲۰ ژوئن به طور مشخص زمینه مشترک کار است. این متن هیچ هیاتی را از ارائه پیشنهاد برای تغییر باز نمی‌دارد. اما آن متن آینده هر توافقی اینجا در وین است.

همچنین، قرار است تا ساعتی دیگر هم ملاقات دوجانبه‌ای بین باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

رایزنی‌ها و نشست‌ها فردا (شنبه) نیز در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) و به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به منظور گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها علیه ایران بعدازظهر دیروز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

طرفین در این نشست درباره نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و تبادل نظر پرداختند. علی باقری نیز ضمن تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت ایران در گفت‌وگوها تأکید کرد.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز شب گذشته در پستی در اینستاگرام با بیان اینکه امروز وقت عمل است و برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می کنیم، اعلام کرد: اگر غرب با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع خواهیم‌ بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.