NFT چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، نوعی دارایی دیجیتال، در سال جاری محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و آثار هنری NFT میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسند.

 

پایگاه خبری رسا نشر – افرادی هستند که از پرداختن پول برای دیدن تصاویر غیر واقعی و دیجیتال که می توان انواع آن را به صورت رایگان در اینترنت دید، تعجب می کنند. اما علاقمندان به NFT این سبک از خرید و فروش آثار را مرحله بعدی هنر و کلکسیون داری می دانند.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT یک دارایی دیجیتالی است که روی یک بلاک چین وجود دارد، رکوردی از تراکنش‌های نگهداری شده در رایانه‌های شبکه. بلاک چین به عنوان یک دفتر کل عمومی عمل می کند و به هر کسی اجازه می دهد تا صحت NFT و مالک آن را تأیید کند.

بنابراین بر خلاف بسیاری از آیتم های دیجیتالی که می توانند به طور بی پایان تکثیر شوند، هر NFT دارای یک امضای دیجیتال منحصر به فرد است، به این معنی که در نوع خود بی نظیر است.

NFT ها معمولاً با ارزهای رمزنگاری شده یا به دلار خریداری می شوند و بلاک چین رکوردی از تراکنش ها را نگه می دارد. در حالی که هر کسی می تواند NFT را مشاهده کند، فقط خریدار دارای وضعیت مالک رسمی است – نوعی حق بالیدن دیجیتال.

خرید NFT یک تصویر یا ویدیو معمولاً به این معنا نیست که خریدار حق چاپ کالای اساسی را دریافت می کند.

چه نوع NFTS وجود دارد؟

انواع اشیاء دیجیتال – تصاویر، فیلم ها، موسیقی، متن و حتی توییت ها – را می توان به عنوان NFT خرید و فروخت.هنر دیجیتالی برخی از پرفروش ترین های این عرصه بوده است. در حالی که در ورزش، طرفداران می توانند NFT های مربوط به یک بازیکن یا تیم خاص را جمع آوری و مبادله کنند.

به عنوان مثال، در پلتفرم تاپ شات انجمن ملی بسکتبال، علاقه‌مندان می‌توانند ان اف تی های کلکسیونی را در قالب ویدیوهای برجسته از لحظات بازی خریداری کنند.در حالی که این نکات برجسته را می توان به صورت رایگان در پلتفرم های دیگر مانند یوتیوب مشاهده کرد، مردم وضعیت مالک ان اف تی خاص را خریداری می کنند که به دلیل امضای دیجیتال منحصر به فرد است.

NFT چیست؟

NFT ها همچنین می توانند تکه هایی از زمین در محیط های دنیای مجازی، لباس های دیجیتال یا استفاده انحصاری از نام کیف پول ارزهای دیجیتال باشند.

اولین توییت رئیس توییتر جک دورسی – “فقط راه اندازی تویتر من” – به قیمت ۲.۹ میلیون دلار به عنوان NFT در ماه مارس فروخته شد.

بازار چقدر رشد کرده است؟

NFT ها که از حدود سال ۲۰۱۷ معامله می شوند، در اوایل سال ۲۰۲۱ محبوبیت خود را افزایش دادند، سپس در حوالی آگوست جهش انفجاری دیگری داشتند.

بر اساس داده های ردیاب بازار Dapp Radar، حجم فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۱۰.۷ میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم نسبت به سه ماهه قبل بیش از هشت برابر شده است.

در بزرگترین بازار ان اف تی ها  OpenSea، در اکتبر امسال ۲.۶ میلیارد دلار فروش داشت که نسبت به ۴.۸ میلیون دلار در اکتبر ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری داشت.

چرا NFTS افزایش یافته است؟

برخی این دیوانگی را به قرنطینه ها نسبت می دهند که مردم را مجبور می کند زمان بیشتری را در خانه در اینترنت بگذرانند.

NFT ها به عنوان راهی برای داشتن دارایی در محیط های آنلاین و مجازی در نظر گرفته می شوند که می توانند موقعیت اجتماعی و سلیقه شخصی را به اشتراک بگذارند – برای برخی افراد، این معادل دیجیتالی خرید یک جفت کفش کتانی گران قیمت است.

برای دیگران، فریب در افزایش سریع قیمت ها و چشم انداز بازدهی بزرگ نهفته است. برخی از خریداران NFT ها را “تغییر” می دهند و آنها را در عرض چند روز یا حتی چند ساعت برای کسب سود می فروشند.

افزایش قیمت اخیر در ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین که در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافت، گروه جدیدی از سرمایه گذاران غنی از رمزارز را ایجاد کرده است که ارزهای دیجیتال خود را صرف NFT می کنند.

چرا NFTS مهم هستند؟

علاقه مندان NFT ها را آینده مالکیت می دانند. آنها معتقدند همه انواع دارایی – از بلیط رویداد گرفته تا خانه – در نهایت وضعیت مالکیت خود را به این ترتیب نشان می دهد.

برای هنرمندان، NFT ها می توانند مشکل چگونگی کسب درآمد از آثار هنری دیجیتال را حل کنند. آن‌ها می‌توانند درآمد بیشتری از NFT دریافت کنند، زیرا هر بار که NFT بعد از فروش اولیه تغییر می‌کند، می‌توانند حق امتیاز دریافت کنند.

طرفداران NFT می گویند که NFT ها همچنین می توانند موسیقی، ورزش و بازی را متحول کنند.

چه خطراتی وجود دارد؟

مانند ارزهای دیجیتال، NFTها تا حد زیادی کنترل نشده هستند. هر کسی می تواند یک NFT ایجاد و بفروشد و هیچ تضمینی برای ارزش آن وجود ندارد. اگر هیاهو از بین برود، ضررها افزایش می یابد.

در بازاری که بسیاری از شرکت کنندگان از نام مستعار استفاده می کنند، کلاهبرداران و کلاهبرداری نیز یک خطر بزرگ به شمار می رود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.