هتک حرمت به قرآن در بین میوه های صادراتی!

یک شرکت داخلی در ایران بین میوه‌های صادراتی، پوشال‌هایی که آیات قرآن بر آن نقش بسته است قرار داده و این محموله را به کشور مسلمان عمان صادر می‌کند.

هتک حرمت به قرآن در بین میوه های صادراتی!

هتک حرمت به قرآن کریم این بار در کارتن‌های صادراتی سیب دیده شده است. چندی پیش خبری مبنی بر هتک حرمت به قرآن در یک محموله صادراتی شنیده شد. این محموله از ایران به یک کشور اسلامی ارسال شده است. ماجرای هتک حرمت به قرآن از این قرار است که یک شرکت داخلی در جعبه‌های سیب‌های صادراتی از پوشال‌های کاغذی استفاده کرده بود که حاوی آیات قرآن کریم است.
خبر هتک حرمت به قرآن در برخی رسانه‌های عربی منطقه و بین المللی منتشر شد. در این خبر آمده است که ایران سیب‌هایی را به عمان صادر کرده است که برای حفظ این میوه‌ها در مقابل ضربه و رطوبت، بین آن‌ها پوشال‌های کاغذی که آیات قرآن بر آن نقش بسته شده را قرار داده اند، آن هم به یک کشور اسلامی که ایران در میان کشور‌های عربی رابطه خوبی با آن دارد.
در رابطه با این موضوع رسانه‌های خارجی بر این نکته متمرکز شده اند که ایران سیب‌هایی را به کشور‌های عربی صادر کرده است که در کارتن‌های آن از صفحات ریش ریش شده قرآن کریم استفاده شده است.
فارغ از مسائل سیاسی و روابط دوستانه ایران با کشور عمان، باتوجه به این که عمان یک کشور مسلمان و پیرو قرآن است، این رویداد ناگوار را از حوزه صادرات بررسی کردیم. در این خصوص گفتگوی ما با سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران را بخوانید:
از این خبر ناگوار مطلع هستم
نورانی در ابتدا گفت: از این موضوع ناگوار با خبر هستم. افرادی که در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند، یا صادرکننده واقعی نیستند و یا اطلاعات صادراتی ندارند. وقتی ما برای صادرات چارچوبی را تعیین نکنیم، این اتفاقات رخ خواهد داد. کسی که می‌خواهد صادرکننده باشد، باید در خصوص انتخاب یک بسته بندی درست و صحیح و استاندارد، انتخاب کارتن‌های صادراتی، حمل و نقل جاده ای، هوایی و دریایی اطلاعات کامل داشته باشد.
اما متاسفانه قوانین ما طوری تدوین شده است که هر کسی که دارای کارت بازرگانی باشد می‌تواند صادرکننده یا واردکننده باشد. این مساله خیلی از ضرر‌ها را برای کشور ما به ارمغان خواهد آورد. وقتی کشور ما به یک جوان ۱۸ ساله کارت بازرگانی می‌دهد و بدون ضابطه و اطلاعات دقیق وارد حوزه تجارت می‌شود، دچار این نقصان‌ها و کاستی‌ها خواهیم شد.
بهتر این است که باتوجه به تجربه‌های خوبی که تشکل‌ها دارند، بخش صادرات را قانونمند کنند. حتما باید صادرکنندگان زیر نظر اتحادیه‌ها باشند و دولت هم بر عملکرد اتحادیه‌ها نظارت کند.
کشور‌های عربی به قرآن خیلی حساس هستند
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در ادامه گفت: این اتفاق در گذشته و حال رخ داده است و در آینده هم خواهد افتاد. مگر این که رویه تجارت خود را عوض کنیم و قبل از این که یک صادرکننده وارد این حوزه شود، حتما برای او کلاس‌های آموزشی بگذاریم، تا شاهد این اتفاقات نباشیم. وقتی آیات قرآن را پوشال می‌کنند و لابه لای میوه قرار می‌دهند، کشور‌های عربی که خیلی به قرآن حساس هستند و واقعا تعصب شدیدی دارند واردات محصولات ما را به دلیل عدم اجرای دقیق رویکرد‌های صادراتی ممنوع می‌کنند.
این اتفاق یک ماه گذشته رخ داده است
نورانی افزود: این اتفاق یک ماه گذشته رخ داده است. همان زمان که فیلم و عکس این رویداد ناگوار را دریافت کردم، برای مسئولین سازمان توسعه تجارت ارسال کردم. آن‌ها هم متاسف شدند که چرا چنین مساله‌ای رخ داده است. ما باید اصول صادراتی را رعایت کنیم و از تشکل‌های صادراتی بخواهیم حتما در بحث صادراتی و توسعه صادرات دخالت کنند.
متولی درستی برای صادرات نداریم
وی در ادامه گفت: در بخش‌هایی تصمیمات خلق الساعه گرفته می‌شود. به همین دلیل این مشکلات و کمبود‌ها ایجاد می‌شود. ما باید متولی درستی برای صادرات داشته باشیم که امروز نداریم. سازمان توسعه تجارت یک زمانی سازمان توسعه صادرات بود و متولی کار ما بود. ولی امروز این متولی خیلی ضعیف شده است. باید تمام قدرت‌ها را به سازمان توسعه تجارت باز گردانند. اگر قرار است برای واردات و صادرات تصمیماتی گرفته شود، در ذیل یک سقف انجام شود.
امروز دستگاه‌های زیادی در بحث صادرات و واردات دخالت می‌کنند. در صورتی که در تمام دنیا مسئولینی که در حوزه صادرات و واردات تصمیم می‌گیرند، در زیر یک سقف جمع شده اند. ما این مشکل را امروز داریم. گمرک، وزارت صمت، وزارت جهادکشاورزی، استاندارد و سازمان حفظ نباتات و از سوی دیگر سازمان محیط زیست و غذا و دارو در این امر دخالت دارند. اما باید در زیر یک سقف جمع شوند تا تصمیمات لحظه‌ای برای این امر گرفته نشود. اگر ما بخواهیم روند رو به رشدی در توسعه صادرات و تجارت داشته باشیم، باید متولی صادرات مشخص باشد.
باید شرکت مربوطه شناسایی شود
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در خصوص نحوه نظارت بر امر صادرات گفت: نحوه نظارت به این شکل نیست که مثلا یک محموله ۱۰ هزار کارتنی یکی یکی بازدید شود. این امر غیرممکن است. کالا‌ها را رندوم باز می‌کنند. مساله مهم این است که ما باید حوزه صادرات خود را استاندارد کنیم. ما باید صادرکننده خود را آگاه کنیم و آموزش بدهیم تا هر کسی واردکننده و صادرکننده نشود. باید صادرکننده‌ها در این حوزه اطلاعات دقیق داشته باشند.
نورانی در آخر گفت: باید این شرکت که دست به این کار زده است شناسایی و مورد بازرسی قرار بگیرد. قرار نیست که در گمرکات همه کالا‌ها را یکی یکی بررسی کنیم. مراجعی که ناظر بر این امر هستند باید پاسخ دهند که این شرکت چه نام دارد و متعلق به چه کسی است. به نظر می‌رسد کالای این شرکت هم مرجوع و برگشت خورده است. ما باید جلوی این اتفاقات را بگیریم.
 
 

منبع: رکنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.