یک زن ایرانی نامزد بهترین معلم جهان شد

جایزه جهانی بهترین معلم که توسط بنیاد “وارکی” وابسته به یونسکو به معلمی اهدا می‌شود که سهم قابل توجهی را در این حرفه داشته‌است، “ثریا مطهرنیا” آموزگار کردستانی اهل بیجاری در جمع ۱۰ معلم برتر جهان، نامزد این رقابت شد.

یک زن ایرانی نامزد بهترین معلم جهان شد

جایزه جهانی بهترین معلم به ارزش یک میلیون دلار است که فقط به بهترین معلم جهان تعلق خواهد یافت و نامزدهای دریافت جایزه ابتدا در جمع معلمان که معیارهای خاصی را داشته باشند نامزد و سپس معلمان منتخب ابتدا به یک لیست ۵۰ نفره راه می یابند و بعد از آن مورد ارزیابی آکادمی قرار می گیرند.

پس از بررسی ها و کارشناسی عملکرد هر یک از نامزدان توسط اعضای رسمی بنیاد “وارکی” که گروهی متشکل از معلمان سرپرست، متخصصان آموزش، مفسران، روزنامه‌نگاران، مقامات دولتی، کارآفرینان فنی، مدیران شرکت و دانشمندان از سراسر جهان است، یک گروه ۱۰ نفره نامزد دریافت جایزه ویژه به مرحله نیمه نهایی راه می یابند.

پیش از خانم مطهرنیا از شهرستان بیجار استان کردستان، معلم ایرانی دیگری به نام فردوس حاجیان که بسیاری از کودکان دهه ۸۰ او را به نام عمو فردوس می‌شناسند، نامزد جایزه جهانی بهترین معلم در سال ۱۳۹۵ بود.

سختی های معلمی را به جان خریدم تا دانش آموزانم لبخند بزنند

این نامزد جایزه جهانی بهترین معلم اظهار داشت: ۲۶ سال در شغل معلمی و در روستاهای های دور دست خدمت کردم و سختی راه، دوری و همه مشکلات سرما و گرما را تحمل کردم تا لبخند را بر روی لب دانش آموزان ابتدایی سرزمینم را ببنیم.

ثریا مطهرنیا افزود: در طول دوران معلمی که روزهای پایانی خود را سپری می کند، هر سال در یکی از روستاهای دور دست و کم جمعیت حضور یافتم تا خدای نکرده یک دانش آموز ابتدایی به علت دوری و عدم توان مالی، از سواد آموزی محروم نباشد.

این معلم بیجاری با اشاره به اینکه خدمت در روستا را خودم انتخاب کردم و هیچ گاه منتی بر دیگران نداشتم و با عشق و علاقه در این مسیر گام نهادم گفت: هدف اول من در قبول تدریس در روستاهای دور افتاده، سواد آموزی به دانش آموزانی بود که اعتقاد دارم فرشته های دیدنی هستند و پس از آن، کمک رسانی به خانواده های نیازمند دارای کودک بیمار بود.

او تاکید کرد: به کمک خداوند موفق شدم در سالیان خدمت، بیش از هزاران کودک دانش آموز بیمار را در شهرستان شناسایی کنم و با ارتباط گیری خیرین و موسسه های خیریه راه سخت و هزینه بردار درمان را برایشان قدری آسان نمایم.

خانم مطهرنیا یاد آور شد: وقتی از مشکلات مردم آگاهی می یابی، دیگر فرصتی برای زندگی شخصی نداری و اگر فرزندانم با من همراه و هم عقیده نمی شدند، بدون شک نمی توانستم ادامه دهم و امروز با همین پشتوانه توانستم موسسه خیریه ایی را راه اندازی نمایم که تا حدودی توانستم به مردم نیازمند خدمت کنم.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی جامعه بیجار ما این است که خیرین بیجاری و کردستانی، بیشتر کمک های نقدی خود را در خارج از استان و یا به موسسه های پایتخت نشین واریز می نمایند و از یاری رسانی به مردمان و همشهریان و همسایه های نیازمند غافل هستند.

او معتقد است که شغل معلمی با عشق و مهر ورزی آمیخته شده است و تاکید کرد: در طول سالیان خدمتم در روستاها و همنشینی با خانواده های نیازمند و دانش آموزان بیمار، لحظه ایی از راهی که انتخاب کرده ام پشیمان نشدم و تنها دل خوشی من، دانش آموزانم بودم که در اوج درد و بیماری، لبخند را فراموش نکردند.

خانم مطهرنیا در مورد جایزه جهانی بهترین معلم گفت: معلمان زیادی از ۱۲۱ کشور جهان در این رقابت شرکت نموده اند که با کارشناسی های بین اللمللی، جزء ۱۰ معلم برتر نامزد در این رقابت هستم.

وی با اشاره به اینکه امیداورم فینالیست شوم افزود: راه یابی به لیست ۱۰ نفره معلمان جهان، با شرایط بسیار سختی همراه بود که اگر دعای خیر دانش آموزانم در روستا نبود، بدون شک چنین جایگاهی نصیبم نمی شد.

این معلم بیجاری اظهار داشت: سال آخر خدمتم را در روستای حسن تیمور خواهم گذراند و امیدوارم با دریافت این جایزه، در راه خدمت رسانی به همه دانش آموزانی که تاکنون دیده ام، قدم کوچکی بردارم.

او با ابراز نگرانی و گلایه از برخی تهمت ها و ناملایمتی ها گفت: در طول این سال ها، ایام تابستان که تعطیلی مدارس و کار بود، بازهم به روستا می رفتم و در کنار آموزش به دانش آموزان، پیگیری درمان و بهبودی را بر خود وظیفه می دانستم.

مطهرنیا تاکید کرد: مسئولین فعلی هدف من را از خدمت به دانش آموزان بی بضاعت و بیماران را درست درک نکردند و هنوز نتوانسته ام از حمایت های مناسب دولتی و ارگان ها استفاده کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال برای اسکان دانش آموزان بیمار در تهران با مشکلات زیادی مواجه هستیم، سازمان ها و ارگان های متعددی را برای دریافت یک جای خواب رایگان برای خانواده بیمار مراجعه کردم که متاسفانه از یاری دریغ کردند.

وی اضافه کرد: بارها در رسانه ها و اخبار شنیده ایم که بیجاری های مقیم تهران و کرج تعطیلات خود را در بیجار سپری می کنند، چرا نباید یکی از این بیجاری ها برای اسکان چند شب همشهریان بیمار خود جای خواب نداشته باشند.

معلم بیجاری که حسن مادران به دانش آموزانش دارد گفت: تا کنون یک هزار و ۱۰۰ دانش آموز بی بضاعت را در روستاهای بیجار شناسایی کرده ام و متاسفانه حدود ۲۷۰ نفر از این دانش آموزان بیمار و نیازمند کمک فوری هستند.

مطهرنیا با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مادران دانش آموزان می تواند در کنار سایر اعضایی خانواده کمک بزرگی در ایجاد رفاه و تامین معیشت باشد گفت: تهیه و راه اندازی دار قالی و گلیم و بازاریابی فروش، بهبود تولید محصولات لبنی و آموزش مصرف بهینه انرژی و سایر محصولات لبنی، تهیه و آموزش پیازچه زغفران و کشت و برداشت این محصول ابتدا در محیط مدرسه روستایی جهت آموزش و آشنایی بانوان، از جمله نیازهایی در روستاها محل خدمتم بود که به آن دست یافتم.

ثریا مطهرنیا تحصیلکرده ی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است و ۲۶ سال خدمت در روستاهای محروم کردستان را در کارنامه خود دارد و امسال معلم روستای حسن‌تیمور شهرستان بیجار است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

بنیاد وارکی (انگلیسی: Varkey Foundation)، که در ابتدا بنیاد وارکی GEMS نامیده می‌شد، یک بنیاد خیریه جهانی است که تمرکزش بر بهبود استانداردهای آموزش برای کودکان فقیر محسوب می‌شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.