توقف تولید واکسن کرونای رازی

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تولید بیش از ۲ میلیون دُز از واکسن کرونای رازی گفت: این واکسن هنوز مجوز مصرف اضطراری را دریافت نکرده به همین دلیل فعلاً روند تولید آن متوقف شده است.

خبرگزاری فارس: علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره واکسن رازی گفت: این واکسن در سه دُز ساخته شده است. که دُزهای اول و دوم آن تزریقی و دُز سوم استنشاقی است. دُز دوم این واکسن به فاصله ۲۱ روز از دُز اول و دُز استنشاقی آن به فاصله ۱ ماه از دُز دوم در داخل بینی استفاده می‌شود.

مقالات علمی واکسن رازی به زودی منتشر می‌شود

وی درباره انتشار مقالات علمی این واکسن توضیح داد: مقاله فازهای ۱ و ۲ مطالعات بالینی آماده است و مقاله پیش بالینی هم برای تعدادی از دانشمندان مطرح دنیا ارسال شده و اگر تا به امروز ثبت و ارسال نشده باشد تا آخر هفته برای مجلات علمی بین‌المللی مد نظر ارسال خواهد شد.

واکسن رازی هنوز مجوز مصرف اضطراری را دریافت نکرده است

اسحاقی با اشاره به این موضوع که هنوز فاز ۳ بالینی به پایان نرسیده گفت: فاز ۳ مطالعاتی از نیمه شهریور آغاز شده و واکسن بر روی ۱۲ هزار داوطلب تست شده اما مجوز مصرف اضطراری هنوز به این واکسن تعلق نگرفته است. دکتر نمکی وزیر پیشین بهداشت قول داده بودند تا به محض شروع فاز سوم، مجوز مصرف اضطراری را دریافت کنیم به همین منظور مقداری واکسن هم تولید کردیم اما با آغاز کار دولت جدید هنوز این مجوز را دریافت نکرده‌ایم. در صورت دریافت مجوز به تولید واکسن بیشتر اقدام خواهیم کرد.

توقف تولید واکسن کرونای رازی

وی با اشاره به نتایج فازهای بالینی ۱ و ۲ گفت: نتایج این فازها آماده است اما هنوز منتشر نشده است. مقاله این دو فاز تا هفته آینده ارسال و منتشر می‌شود. نتایج فاز ۱ جهت تایید و صدور مجوز برای آغاز فاز ۲ و نتایج فاز ۲ هم برای آغاز فاز سوم برای سازمان غذا و دارو ارسال شد و نتایج فازهای ۱ و ۲ قابل تایید و دارایی ایمنی زایی مناسب بوده است.

واکسن رازی از پروتئین نوترکیب ساخته شده است

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره نوع این واکسن گفت: واکسن کووید از نوع ضعیف شده ی ویروس وجود ندارد و دانشمندان در حال بررسی هستند. آنچه در دنیا وجود دارد از نوع ویروس کشته شده و غیر فعال شده است. واکسن رازی از نوع پروتئین نوترکیب( Recombinant ) است. این واکسن، ویروس کامل یا جرم زنده ندارد فقط مهمترین بخش این ویروس که ایجاد بیماری می کند داخل واکسن قرار گرفته است. واکسن رازی سه نوع پروتئین دارد.

شبیه ترین واکسن به رازی، نواواکس آمریکایی است

وی درباره شباهت این واکسن با نوع داخلی و خارجی خود گفت: واکسن مشترک پاستور و کوبا تقریبا شبیه واکسن رازی است. واکسن سیناژن، کار مشترک از ایران و استرالیا هم به این واکسن نزدیک است. اما در دنیا شبیه ترین واکسن به واکسن رازی، نواواکس آمریکایی است.

تولید ۲۰ میلیون دُز واکسن تا پایان دیماه در صورت صدور مجوز مصرف اضطراری

اسحاقی در واکنش به اظهارات یکی از مسئولان موسسه رازی مبنی بر تولید ۲۰ میلیونی واکسن رازی تا پایان سال با تایید این موضوع اظهار داشت: این فرآیند از ابتدای شهریور ماه آغاز شده و حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز تولید و آماده مصرف است که در صورت صدور مجوز مصرف اضطراری تا پایان دیماه تعداد ۲۰ میلیون آماده می‌شود. زیرساخت‌های تولید برای واکسن آماده است. با توجه به اینکه فکر می‌کردیم مجوز به واکسن تعلق می‌گیرد حدود ۱ میلیون دُز دیگر تولید شده، اما چون مجوز مصرف نگرفته‌ایم این روند فعلا متوقف شده است. اگرچه ما ناامید نیستیم.

وی افزود: از بین ۱۲ هزار نفر داوطلب، همگی دُز اول و حدود ۱۳۰۰ نفر دُز دوم را دریافت کرده اند. ۱۴ روز بعد از تزریق دُز دوم، نتایج بررسی و اعلام می شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاکید کرد: صدور مجوز مصرف اضطراری بر عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

واکسن رازی علاوه بر ایمنی‌زایی هومورال، ایمنی‌زایی سلولار هم ایجاد می‌کند

وی در پاسخ به اینکه آیا عوارض خاصی در افراد داوطلب فازهای بالینی ۱ و ۲ دیده شده یا خیر؟ اظهار داشت: بر اساس گزارش هایی که به سازمان غذا و دارو فرستادیم برخی از داوطلبان پس از تزریق، سردرد و بدن دردهای خفیف را تجربه کردند. این واکسن ویژگی خاصی دارد و می تواند علاوه بر ایجاد ایمنی‌زایی هومورال، ایمنی‌زایی سلولار را هم ایجاد کند. ایمنی‌زایی سلولار به این معناست که اگر ویروس کرونا در زمانیکه آنتی‌بادی خون کاهش یافته وارد بدن شود؛ سلول‌ها مجدداً آنتی‌بادی را ترشح کرده و با ویروس مقابله می‌کنند. این ویژگی در واکسن‌های دیگر کمتر است.

واکسن رازی هنوز قابلیت استفاده برای کودکان و زنان باردار را ندارد

اسحاقی در پایان این گفتگوی رادیویی واکسن رازی را از کم‌خطرترین و کم‌عارضه ترین واکسن های جهان عنوان کرد و گفت: برای استفاده ی این واکسن در زنان باردار و کودکان زیر ۱۸ سال باید پروتکلی که نوشته شده را اجرا کرد. در صورت تایید می‌توان برای این افراد هم از آن استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.