رجیستری گوشی های شیائومی در سامانه همتا محدودیتی ندارد

 
در حال حاضر مالکان و خریداران گوشی های شیائومی محدودیتی برای ثبت این دستگاه ها در سامانه همتا ندارند.

رجیستری گوشی های شیائومی در سامانه همتا محدودیتی ندارد

 

شب گذشته وب سایت XDA-Developers در گزارشی اعلام کرد که شرکت شیائومی، در حال قطع دسترسی کاربران به موبایل‌های ساخت خود در برخی از کشورها ازجمله سوریه، کوبا، سودان و البته ایران است.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که چند روز پس از فعال شدن موبایل، دستگاه کاربری در یکی از این کشورها لاک شده و چنین پیامی نمایش داده می‌شود: «سیاست شیائومی اجازه فروش این محصول در منطقه‌ای که شما قصد فعال‌سازی آن را داشته‌اید، نمی‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به شکل مستقیم به فروشنده دستگاه مراجعه کنید.»
رجیستری گوشی های شیائومی در سامانه همتا محدودیتی ندارد
این در حالی است که کمپانی شیائومی در شرایط استفاده از محصولاتش، رسما اعلام کرده است که خود را به رعایت قوانین کنترل صادرات ایالات متحده آمریکا متعهد می‌داند.
برخی کارشناسان علت این رفتار کمپانی شیائومی را که البته هنوز به صورت رسمی اعلام نشده، قرار گرفتن شیائومی در لیست سیاه آمریکا می‌دانند.
البته به نظر می رسد که شکایت این کمپانی از وزارت خزانه داری آمریکا جواب داده است و به توافقاتی دست یافته اند که خبر  مسدودی گوشی ها در ایران، کوبا و سوریه مطرح شده است، در غیر این صورت دلیلی برای این اتفاق نمی توان دید. این نکته نیز حائز اهمیت خواهد بود که شرکت شیائومی در شرایط استفاده از محصولاتش، رسما اعلام کرده است که خود را به رعایت قوانین کنترل صادرات ایالات متحده آمریکا متعهد می‌داند.

نگرانی ایرانی ها از توقف فعالیت شیائومی

محمد رضا عالیان، روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: با توجه به اینکه این خبر در رسانه‌های رسمی منتشر نشده است، یعنی منبع رسمی ندارد، از طرفی سایت شرکت شیائومی در بلاگ خود به این موضوع اشاره نکرده است و هیچ اعلام رسمی نیز از طرف این کمپانی صورت نگرفته است، این اتفاق حداقل راجع به ایران نمی‌توان تایید کرد، چون اصلا کمپانی شیائومی با ایران به صورت مستقیم همکاری ندارد.
او ادامه داد: از طریق روابطی که داریم موضوع در حال بررسی است که آیا صحت دارد یا خیر، اما به لحاظ رسانه‌ای اگر به موضوع نگاه کنیم، چون منابع اصلی و منابع معتبری که خود کمپانی از طریق آن‌ها اطلاع رسانی می‌کند، این خبر را منتشر نکرده است، این موضوع بعید است که قطعیت داشته باشد.
حال آنکه براساس بیانیه‌ای که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی منتشر کرده است، تاکنون هیچ موردی از غیرفعال شدن گوشی شیائومی در ایران گزارش نشده است. اما احتمال دارد گوشی‌های شیائومی که از مبدا اروپا وارد می‌شوند غیرفعال شوند. صادرات کلیه محصولات شیائومی از مبدا اروپا، تابع قوانین صادراتی آمریکا بوده و هرگونه فروش این محصولات به کشورهای حاضر در فهرست تحریم‌ها، ممنوع است.
بر این اساس اگر گوشی شیائومی از مبدا اروپا وارد ایران، سوریه، کوبا و کره شمالی شود، احتمال دارد که غیرفعال شود.
این موضوع را از سامانه همتا نیز پیگیری کردیم:
سلطانی یکی از کارشناسان همتا نیز در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در رابطه با خبر منتشر شده پیرامون این موضوع که شیائومی بعضی از دستگاه‌های خود را در کشورهایی که تحریم هستند، غیر فعال می‌کند، هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست، اما تا به این لحظه موردی مبنی بر اینکه گوشی این برند قفل شده است، نداشته ایم.
سلطانی ادامه داد: موضوع بعدی این است که موضوع کاملا فنی است و این کشور تعهدی ندارد که به ایران یا هر کشوری حتما باید خدمات بدهد و موضوع مطرح شده در مورد از دسترس خارج شدن این وسیله در برخی از کشورها تصمیمی اتخاذ شده توسط خود این شرکت است.
او در پایان گفت: در حال حاضر اگر کسی بخواهد گوشی شیائومی خود را در سامانه همتا ثبت بکند با هیچ محدودیتی مواجه نیست و می تواند فرآیند لازم را طی کن .
رجیستری گوشی های شیائومی در سامانه همتا محدودیتی ندارد
در پایان نیز می توان گفت که با توجه به اینکه دو فعال سازی برای گوشی های همراه وجود دارد و بعد از فعال سازی دوم شرکت گوگل متوجه منطقه فعال سازی می شود (همان طور که اپ های ایرانی از گوگل استور حذف شدند)، این احتمال وجود دارد که این تصمیم عملیاتی شود، مگر اینکه شیائومی رسما آن را تکذیب کند. در هر صورت باید دید واکنش این کمپانی چینی نسبت به این موضوع چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.