دلیل مسدود شدن تلگرام از زبان وزیر جوان / جهرمی: هر آنچه حاکمیت از ما خواسته بود انجام دادیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل مسدود شدن تلگرام را عدم رعایت مسائل امنیتی اعلام کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه علنی امروزمجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان، مبنی بر دلیل نیم بها نبودن ترافیک برای مردم به رغم استقرار سرورهای تلگرام در ایران اظهار کرد: در پاسخ به این سوال باید یک روند قانونی را در ارتباط با این مسئله یادآوری کنم که در مورخ ۲۰ مرداد ماه ۹۵ در دولت یازدهم سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در جزء (۲) بند (۴- ۶) این سند که در مورد تعریف مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات است، عنوان شده؛ تعرفه‌گذاری به گونه‌ای باید باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشند، همچنین در شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ۲۱ آذر ماه ۹۵ کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب شده ؛ اپراتورهای مخابراتی در طی یک مهلت زمانی مشخص یک ماهه موظفند اقداماتشان را بر مبنای محاسبات ترافیک داخلی و خارجی به طور مجزا انجام دهند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه دو ماه بعد در تاریخ ۳ بهمن ماه ۹۵ کمیسیون مزبور در این زمینه سیاست‌گذاری‌های خود را اعلام کرد، افزود: بر اساس سیاست‌گذاری شورای عالی فضای مجازی، اپراتورها باید نرخ ترافیک داخلی را نصف قیمت بین‌المللی در نظر بگیرند.

وی یادآور شد: البته در ابتدای سال ۹۶ به مدت یک ماه و نیم برخی از اپراتورها به استناد این مصوبه و بر اساس اینکه برخی از ترافیک پیام‌رسان‌های خارجی را در داخل کشور کشف و نگهداری می کردند، بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزانتر به این پیام‌رسان‌ها ارائه و تبلیغاتشان را در سطح شهر نصب کردند.

به گفته آذری جهرمی؛ این اقدام باعث شد دادستانی کل کشور به این موضوع ورود پیدا کرده و یک تذکر جدی به این اپراتورها بدهد در نتیجه تبلیغات محلی و محیطی آنها جمع‌آوری شده و به وزارت ارتباطات تذکر دادند سیاست‌ شورای عالی فضای مجازی در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است نه خارجی.

وی ادامه داد: در همین راستا در تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۹۶ شورای عالی فضای مجازی در سند سیاست و ابلاغ‌ها، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در بند ۲ مصوبه مذکور ذکر کرده که آن تذکر دادستانی دقیق است و بر ضرورت مزیت‌بخشی رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی اشاره دارد، علاوه بر آن در سند طرح معماری شبکه ملی اطلاعات هم که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید در بند ۲ – ۲- ۱ – ۲ تصویب شد که مزیت‌بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در بررسی خدمات کاربردی و محتوای داخلی است.

آذری جهرمی با اشاره به سابقه مجلس در ورود به این حوزه اظهار کرد: مجلس نیز در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مزیت رقابتی را برای پیام‌رسان‌های داخلی مورد تأکید قرار داد، در طرح جدیدی که نمایندگان مجلس برای مدیریت فضای مجازی ارائه کردند و خود شما هم آن را امضا کرده اید، در ماده (۱) بخش تعاریف خدمات داخلی را به تصریح آورده است.

وی تصریح کرد: در جهت حمایت از خدمات داخلی صورت گرفته بنا بر همه این قوانین و مقررات اگر سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی هم در کشور مستقر شوند؛ شامل ترافیک نیم‌بها و سوبسید نمی‌شوند.

آذری جهرمی در تشریح دلیل استفاده از سوبسید برای ترافیک اینترنت، گفت: در سال ۹۶ وقتی اپراتورهای اینترنت به مردم عرضه شد، بخش اعظمی از هزینه سرمایه‌گذاری به خرید تجهیزات، اجاره مکان برای احداث دکل‌ها و سایت‌ها، نیروی انسانی و استهلاک اختصاص یافت، همچنین این هزینه‌ها که ۱۰ درصد بوده در سال ۱۴۰۰ برای اپراتورهای تلفن همراه به کمتر از ۵ درصد رسیده و این همان ۵۰ درصد تخفیفی است که من از آن به عنوان سوبسید یاد می‌کنم.

وی در دفاع از وزارت ارتباطات دراین ارتباط گفت: وزارت ارتباطات هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نکرده و در رعایت حق‌الناس فعال عمل کرده کما اینکه پیرامون وضعیت ارزش افزوده و ستاره، مربع‌ها محکم ایستادیم و پول مردم را به آنها برگرداندیم و برای آنچه در اختیار ما نبود از سران قوا خواستیم به ما اختیارات لازم را بدهند.

آذری جهرمی افزود: وزارتخانه برای شفافیت در خصوص قاچاق پروژه رجیستری را اجرا کرده و اسامی عده‌ای که ارز ۴۲۰۰ گرفته‌اند را منتشر کردیم.

وی خواستار آن شد که از مردم بپرسید که آیا از تصمیماتی که برای وضعیت شبکه‌های اجتماعی گرفته شده، راضی هستند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه دولت‌ها می‌ایند و می‌روند و تنها قوانین هستند که حکمفرما باقی می‌مانند، اظهار کرد: من تمایل نداشتم در مورد تلگرام شفاف‌سازی کنم اما چون در آینده برخی فرصت‌ها را سوزانده و تعاملات را با مشکل مواجه می‌کند باید به این نکته اشاره کنم که تلگرام در سال ۹۶ با نظر دادستان وقت و کارگروه تعیین مصادیق وارد مذاکره شده و بنابر مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی در ۴ مرداد ماه ۹۶ مجوز استقرار گرفت، ضمن اینکه تلگرام در کل در ایران ۷۰ سرور دارد که وزارت ارتباطات ریالی برای آن پرداخت نکرده است.

وی اعلام کرد: قیمت این سرورها ۲ هزار دلار بود یعنی مجموعا دارایی تلگرام در ایران ۱۴۰ هزار دلار بوده که به نرخ روز ارز ۶۰۰ میلیون تومان می‌شد، همچنین مجموعه پهنای باند متصل آن ۳۲۰ گیگابیت بر ثانیه بود که در ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه مصرف کرده ضمن اینکه این تفاهم باعث شد ماورای خرید ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه اینترنت پول ندهیم که به قیمت سال ۹۶ حداکثر ۳۰۰ هزار یورو می‌شد.

آذری جهرمی با بیان اینکه سرورهای تلگرام ۹ ماه در CDN ایران روشن بود که هزینه ‌آن ۲.۷ میلیون یورو شد، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در پرداخت به خارجی‌ها صرفه‌جویی کرد و برای خرید اینترنت با قیمت آن روز ۱۵ میلیارد تومان هزینه شد که در صورت مالی ثبت شده است.

با رد این سخنان که وزارتخانه هزاران میلیارد پول مردم را به جیب زده‌ است، افزود: ما این کار را نکردیم و درآمد حاصل از این وزارتخانه برای دولت بود، ضمن اینکه کل فروش اینترنت در ماه کمتر از ۸۰ میلیارد تومان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از مواردی که مقتدایی در مصاحبه‌های خود به ویژه در شبکه ۳ سیما داشته است، افزود: ما هر آنچه حاکمیت از ما خواسته بود انجام دادیم، بیش از ۷۰ درصد درخواست‌ها برای تلگرام در ۵ مصداق را مسدود کردیم چون نپذیرفت مسائل امنیتی را محدود کند بنابراین دستگاه‌های امنیتی از تلگرام به دستگاه قضایی شکایت کرده که به مسدود شدن آن منتهی شد.

آذری جهرمی تصریح کرد: ما قراردادی با تلگرام نداشته و تنها تفاهم‌نامه با آن داشتیم که به لحاظ حقوقی با هم متفاوت هستند ضمن اینکه تلگرام در آن زمان اصول را رعایت می‌کرد و به محض اینکه به این مهم توجه نکرد، توسط دستگاه قضایی مسدود شد.

 

منبع: ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.