بی‌ توجهی به دستور وزیر بهداشت در استان خراسان جنوبی/ خبری از واکسیناسیون بالای ۵۰ ساله‌ ها نیست

درحالی وزیر بهداشت اعلام کرد در ۵ استان از اول مردادماه در رده گروه سنی بالای ۵۰سال واکسن کرونا تزریق شود، اما شهروندان بیرجندی گلایه دارند درسایت برای رده سنی ۵۰سال تعریف نشده وبامشکل برخورده‌ اند.

بی‌ توجهی به دستور وزیر بهداشت در استان خراسان جنوبی/ خبری از واکسیناسیون بالای ۵۰ ساله‌ ها نیست

درحالی ویروس دلتا به سرعت رو به گسترش است و روز به روز بر آمار ابتلا و قربانیان افزوده می شودکه تا هفته گذشته در استان خراسان جنوبی تنها شهرستان نهبندان قرمز بود، اما از چند روز گذشته بیرجند و طبس هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و این درحالی است که به گفته مسئولان وضعیت نهبندان بحرانی است و بیمارستان صحرایی هم آغاز به کار کرده است.

با وجود اینکه سه شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند، اما همچنان موج بی توجهی‌ها نسبت به دلتا ادامه دارد وبرخی‌ها بدون توجه به کرونا عصر وشب‌های گرم کویر را در خیابان‌ها، پارک‌ها و م اکز تفریحی سپری می‌کنند و این در حالی است که در کنار آن دور همی‌های شلوغ که بیشتر هم بدون ماسک دارند شب و روز را سپری می‌کنند، از سویی دیگر با تردد در سطح شهر خودروهای با پلاک غیر بومی و تردد این خودروها به چشم می‌خورد.

مسئولان استانی هم در خراسان جنوبی تاکید دارند که طرح شهید سلیمانی در همه شهرستان‌ها باید انجام و در حال انجام است و مردم نباید در نقاط پرتردد رفت و آمد کنند چرا که به گفته استاندار خراسان جنوبی میزان رعایت پروتکل‌ها در حالی به مرز ۵۸ درصد رسیده است که تا چند وقت اخیر میزان رعایت‌ها به ۸۵ درصد ویا ۹۰ درصد رسیده بود.

ملانوری افزود: استان خراسان جنوبی استانی وسیع و مرزی است که باید در نقاط قرمز فعالیت پارک‌ها، استخرها، باشگاه‌های ورزشی ممنوع شود.

اما آنچه در این سناریو مطرح است اینکه شرایط بحرانی کرونا در شرق کشور سبب شد تا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم دستور واکسیناسیون ویژه برای پنج استان از جمله خراسان جنوبی را صادر کند.

دکتر نمکی در نامه‌ای به معاون خود با تاکید بر واکسیناسیون جمعیت بالای ۵۰ سال ساکن در استان‌های سیستان وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی، واکسیناسیون عشایر کوچ رو را نیز از اول مرداد اعلام کرد.

اما آنچه برخی از شهروندان خراسان جنوبی گلایه دارند این است به سایت مربوطه مراجعه کرده اند اما خبری از ثبت نام برای رده سنی ۵۰ سال نیست و نمی‌توانند ثبت نام کنند.

یکی از شهروندان با بیان اینکه بعد از رسانه ای شدن صحبت وزیر بهداشت به سایت سلامت مراجعه کردم اما اعلام شد که تنها گروه سنی بالای ۶۰ سال م‌یتوانند ثبت نام کنند، گفت: موفق به ثبت نام نشدیم.

دیگر شهروند بیرجندی با گلایه از اینکه بارها در رسانه‌ها از سوی مسئولان استان خراسان جنوبی اعلام می‌کنند واکسن ایرانی هم موجود است و افراد متقاضی می‌توانند دریافت کنند گفت: دیروز برای دریافت واکسن به یکی از مراکز در بیرجند مراجعه و اعلام کردم که می‌خواهم واکسن ایرانی تزریق کنم اما پاسخ این بود که تنها واکسن چینی موجود داریم.

مشکل داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سامانه ثبت نام برای واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در خراسان جنوبی دچار مشکل و اختلال است که وزارت اعلام کرده است تا چند روز آینده این مشکل برطرف می شود.

محمد دهقانی افزود: فراد بالای ۷۰ سال استان بدون نیاز به مراجعه جامع سلامت مراجعه کنند افراد بالای ۶۰ سال هم فراخوان را شروع کردیم وافراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال باید در سامانه ثبت نام کنند، اما در حال حاضرسامانه دچار مشکل شده است که ماهم پیگیری می‌کنیم اگر مشکلی در سامانه است برطرف شود.

وی گفت: به جز افراد بالای ۷۰ سال، هیچ فردی بدون ثبت نام به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکند.چرا که کار تزریق انجام نخواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا در استان همجوار ما استان سیستان و بلوچستان واکسن در رده سنی ۴۵ سال تزریق شده است اما استان ما هنوز عقب هستیم گفت: به دلیل اینکه در برخی استان‌ها میزان استقبال رده گروه سنی ۷۰ سال ویا بیشتر از ۷۰ سال استقبال کمتر است به همین دلیل رده سنی کمتری را اعلام می‌کنند و در همین راستا میزان واکسیناسیون رده سنی ۷۰ سال وبالای ۷۰ سال در استان ما بیشتر از استان سیستان است.

دهقانی در پاسخ به اینکه برخی  افراد هم  در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند اما هنوز هیچ اطلاعاتی داده نشده است افزود: از امروز حجم خوبی از واکسن تحویل استان می‌شود که امید است با این حجم از واکسن بتوانیم واکسیناسیون را تزریق دهیم و از سویی دیگر از روز دوشنبه یک مرکز تجمعیی دیگر برای تزریق واکسن در بیرجند راه اندازی می‌کنیم که به کار سرعت خواهد داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در مراکز تزریق در بیرجند فقط واکسن چینی تزریق می‌شود گفت: گروه‌های هدفی که اعلام می‌کنیم می‌توانند واکسن ایرانی و سینوفارم را بزنند هرچند تعداد واکسن ایرانی محدود است و هرکدام تمایل داشته باشند اگر موجود باشد تزریق می‌شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.