Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1164

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1165

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1166

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1177

چه مجازاتی در انتظار دختر قمه به دست است؟

یک وکیل دادگستری تصریح کرد: متاسفانه جرمی که این افراد مرتکب شده‌اند شامل جنسیت نمی‌شود. مهمترین جرم آن‌ها حمل و استفاده از صلاح سرد است، استفاده از سلاح سرد اگر باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شود مجازات سنگینی دارد.

چه مجازاتی در انتظار دختر قمه به دست است؟

به دنبال انتشار کلیپی از درگیری چند دختر نوجوان در پارکی در اصفهان و قمه کشی یکی از آنها که جنجال زیادی در فضای مجازی بوجود آورد، تحقیقات پلیس برای شناسایی این دختران آغاز شد و ماموران موفق شدند در مدت کوتاهی محل زندگی این دختران را شناسایی کنند. روز گذشته دختران نوجوان با همراهی اعضای خانواده شان به پلیس شهر اصفهان منتقل شدند و معلوم شد که جمع حاضر در کلیپ منتشر شده از مدتی قبل در فضای مجازی با هم آشنا و دوست شده بودند اما کل کل‌ها و کری خوانی هایشان در این فضا باعث بوجود آمدن اختلاف میان آنها شده بود و به همین دلیل در یکی از پارک‌ها با هم قرار گذاشته بودند اما دراین قرار بین تعدادی از آنها درگیری بوجود آمده و یکی از آنها اقدام به قمه کشی کرده بود. تحقیق از دختران نوجوان ادامه دارد و پرونده آنها برای تصمیم‌گیری در اختیار مرجع قضائی قرار خواهد گرفت،با این همه موضوع قابل بحث این است که طبق قانون چه مجازاتی انتظار این دختران نوجوان را می‌کشد؟

نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص گفت:« دختران نوجوانی که مرتکب جرم ضرب و شتم و استفاده از صلاح سرد شده‌اند زیر هجده سال هستند بنابراین تابع قانون رسیدگی به جرائم اطفال می‌شوند در دادگاه اطفال باید به جرم آن‌ها رسیدگی شود. البته عده‌ای بر این باورند که سن قانونی تحقق جرم در اطفال زیر ۱۸ سال است اما طبق قانون فعلی،جرائم افراد زیر ۱۸ سال باید در دادگاه اطفال مورد رسیدگی قرار بگیرد و اگر جرم آن‌ها منجر به بازداشت شود باید در کانون اصلاح و تربیت نگهداری شوند. »

وی تصریح کرد:« متاسفانه جرمی که این افراد مرتکب شده‌اند شامل جنسیت نمی‌شود یعنی نمی‌توان گفت چون دختر هستند باید قانون یا تبصره خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. مهمترین جرم آن‌ها حمل و استفاده از صلاح سرد است، استفاده از صلاح سرد اگر باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شود مجازات سنگینی دارد البته این موضوع باز هم تابع نظر قاضی پرونده است. علاوه بر آن یک منازعه رخ داده است و هر فردی که در این نزاع شرکت کرده است مجازات خاص شرکت در نزاع جمعی برایش صادر می‌شود،هر اتفاقی هم که رخ داده باشد اعم از زخمی یا مضروب شدن، دارای مجازت خاصی است که به مرتکب اعمال می‌شود.»

احمدی ادامه داد:« در پرونده مذکور یک سری ابهامات وجود دارد که مهمترین آن این است که آن قمه نیم متری چگونه به دست آن دختر رسید. نمی‌توان این را پذیرفت که در حین ضرب و جرح و کتک‌هایی که دختر می‌خورد، حتی زمانی که در باغچه افتاد قمه در لباس او بوده است چون در چنین شرایطی حتما او را زخمی می‌کرد یا لباس را پاره می‌کرد. به نظر میر سد در حین دعوا قمه از جایی به دست او رسید باید دید چه کسی قمه را در اختیار او قرار داد؟و این را هم باید در نظر گرفت که دختر از آن استفاده نکرد، حتی شروع‌کننده این نزاع هم نبود. از طرف دیگر باید دید آن جمع تحت تاثیر مواد بودند؟ از لحاظ روانی سالم بودند؟ انگیزه دعوا چه بوده؟ جمیع این موارد در پرونده مورد نظر تاثیر‌گذار است.

وی در پایان تاکید کرد:« این واقعه برای ما دارای یک پیام ناخوشایند است چرا که نشان می‌دهد خانواده در خصوص اصلاح و تربیت فرزند قدرتش را از دست داده است و فضای مجازی و خشونتی که هر روز تکرار می‌شود علت اصلی این موضوع است. البته باید به این موضوع هم توجه داشت که این اتفاق منحصر به کشور ما نیست و همه دنیا در حال حاضر در چنین شرایطی قرار گرفته است. بنابراین باید یک تعریفی برای نقش خانواده در اجتماع صورت بگیرد و در واقع خانواده باید باز تعریف شود. باید مشخص شود چه کسی مسئول تربیت فرزندان جامعه است؟ خانواده، جامعه، آموزش و پرورش یا فضای مجازی؟ بعد برای احیای تربیت فرزندان روی نهاد متولی کار کرد تا دچار این گونه مشکلات نشویم. در حال حاضر بازی‌هایی که مورد علاقه نوجوانان جامعه امروز است سراسر خشونت است و همین‌ها باعث بازتولید خشونت در جامعه می‌شود.»

 

منبع: آفتاب یزد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.