طالبان بار دیگر تصمیم ترکیه را محکوم کرد

در همین زمینه

گروه طالبان بار دیگر تصمیم آنکارا برای تمدید حضور نظامی خود در افغانستان را محکوم کرده و به ترکیه نسبت به تبعات چنین اقداماتی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه پیشنهاد داده است که به محض خروج نیروهای ناتو از افغانستان، تحت شرایط مشخصی به ویژه حمایت مالی و لجستیکی، مسوولیت تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل را عهده دار شود. آنکارا هم اکنون در حال رایزنی با ایالات متحده درباره جزئیات این برنامه است.
گروه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم رهبری ترکیه ناعاقلانه، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ما و مغایر منافع ملی ماست. امارت اسلامی افغانستان این تصمیم نکوهیده و شرم آور را قویا محکوم میکند چرا که مشکلاتی میان ملت‌های ترکیه و افغانستان ایجاد خواهد کرد.
این گروه شبه نظامی تاکید کرد که هرگونه حضور نیروهای خارجی پس از ضرب‌الاجل مورد توافق را “اشغالگری” قلمداد خواهد کرد و به طور مناسب و بر پایه “فتوایی که طبق آن جهاد ۲۰ سال گذشته در جریان بود” با آنها برخورد خواهد کرد.
گروه طالبان همچنین از ترکیه خواست در این تصمیم که “برای دو کشور زیان آور” است تجدیدنظر کرده و به جای آن روی همکاری سودمند مشترک تمرکز کند.
افغانستان شاهد تشدید خشونت‌ها همزمان با خروج تدریجی نیروهای بین‌المللی از این کشور است. این خروج نیروها که انتظار میرود تا یازده سپتامبر تکمیل شود، یکی از موارد مورد توافق میان طالبان و دولت آمریکا در فوریه سال گذشته در دوحه بود. پنتاگون اوایل ژوئیه اعلام کرد، آمریکا بیش از ۹۰ درصد پرسنل نظامی و تجهیزات خود را از افغانستان خارج کرده است.
 

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.