تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌زند؟

دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا سبب بی‌اثر شدن واکسن یا آسیب‌رسانی به سیستم ایمنی بدن نمی‌شود.

تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌زند؟

محمدرضا رئوفی افزود: تزریق واکسن کرونا در یک بازه زمانی مشخص زده می‌شود، اما براساس نوع واکسن نیز این بازه زمانی تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: معمولا ۲ تا ۴ هفته پس از تزریق دوز اول، دوز دوم واکسن کرونا نیز زده می‌شود، اما در صورت تاخیر در تزریق دوز دوم، اثربخشی واکسن کاهش ‌می‌یابد.

رئوفی افزود: اما این تاخیر سبب بی‌اثر شدن واکسن یا آسیب‌رسانی به سیستم ایمنی بدن نمی‌شود، به عنوان مثال مصرف داروهای شیمیایی پس از تاریخ انقضا به مفهوم زهدار شدن دارو نیست، اما می‌تواند تاثیر دارو بر بدن را تضعیف کند.

وی همچنین در خصوص این پرسش که «آیا درصورت بروز عوارض شدید واکسن کرونا باید از تزریق دوز دوم خودداری شود» گفت: این عوارض باید مورد بررسی قرار بگیرد. برخی از گروه‌های جمعیتی به بعضی از واکسن‌ها حساسیت داشته و برخی نیز به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای با آسیب روبه‌رو می‌شوند؛ این ۲ گروه باید در تزریق دز دوم واکسن کرونا احتیاط کرده و گاه نوع (برند) قبلی را تغییر دهند.

استاد علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: واکسن کووید۱۹  همانند بعضی از داروها می‌تواند حساسیت‌زا باشد. حساسیت به دارو نیز عمدتا با تغییر نوع مشابه جایگزین می‌شود.

رئوفی خاطرنشان کرد: در واقع عوارض شایع واکسن همچون تب ولرز و سردرد نباید موجب عدم تزریق دوز دوم واکسن شود، اما برخی از عوارض جانبی واکسن نظیر لخته شدن خون باید مورد بررسی پزشک قرار گرفته و در صورت صلاحدید (تزریق دوز دوم) متوقف شود.

بیماران زمینه‌ای قبل از تزریق واکسن کرونا با پزشک مشورت کنند

رئوفی در ادامه یادآور شد: بیماران زمینه‌ای که به صورت روزانه دارو مصرف می‌کنند، قبل از تزریق واکسن کرونا با پزشک مشورت کنند، زیرا برخی داروها با تاثیر واکسن تداخل پیدا می‌کند.

وی افزود: واکسن در حقیقت سیستم ایمنی بدن را برای حضور ویروس کرونا آماده می‌کند، برخی از داروها با تاثیرگذاری بر سیستم ایمنی بدن این عمل را با اختلال مواجه کرده و بنابراین باید از خوردن برخی داروها (قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا) خودداری شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تحقیقات علمی هم در خصوص واکسن کرونا جامع نیست و بنابراین لیست مشخصی برای تداخلات دارویی با این واکسن تعیین نشده است، اما مطابق با نتایج برخی مطالعات مصرف مسکن ژلوفن توصیه نمی‌شود.

این استاد علوم پزشکی توضیح داد: قرص ژلوفن برخی مسیرها را در بدن فعال می‌کند که می‌تواند اثربخشی واکسن (مقابله با ویروس کرونا) را غیرفعال یا تضعیف کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.