پایگاه خبری تلحیلی رسا نشر

ریزش شدید آرای رئیسی پس از مناظره دوم / آرای ۴درصدی رضایی ثابت ماند / همتی و قاضی‌زاده محبوب‌تر شدند

 

نتایج دو نظرسنجی جداگانه، پیش و پس از مناظره دوم انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در کانال خبرفوری نشان می‌دهد که با برگزاری این مناظره، آرای سید ابراهیم رئیسی به شدت کاهش یافته است.آرای رئیسی, ریزش شدید آرای رئیسی پس از مناظره دوم / آرای ۴درصدی رضایی ثابت ماند / همتی و قاضی‌زاده محبوب‌تر شدند, رسا نشر - خبر روز

در اولین نظرسنجی که پیش از مناظره دوم از سوی خبر فوری منتشر شد، سید ابرهیم رئیسی با ۶۲درصد آرای ۴۵هزار شرکت‌کننده، محبوب‌ترین نامزد بود. با این حال عملکرد او در مناظره دوم به‌گونه‌ای بود که او در نظرسنجی پس از مناظره با تعداد شرکت‌کنندگان مشابه، محبوبیت خود را به میزان ۱۶درصد از دست داد.

البته رئیسی در هردو نظرسنجی، با اختلاف زیاد در رتبه اول در میان هفت نامزد است، اما رسیدن آرای او به ۴۶درصد نشان می‌دهد که اگر نظرسنجی خبرفوری را ملاکی برای کل انتخابلت درنظر بگیریم، او حالا قادر به پیروزی در انتخابات در دور اول نیست، چراکه آرای او به زیر ۵۰درصد نزول کرده است.

آرای رئیسی, ریزش شدید آرای رئیسی پس از مناظره دوم / آرای ۴درصدی رضایی ثابت ماند / همتی و قاضی‌زاده محبوب‌تر شدند, رسا نشر - خبر روز

رقیبان اصلی رئیسی چه‌کسانی هستند؟

مقایسه نتایج این دو نظرسنجی نشان می‌دهد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی توانسته اند پس از مناظره دوم فاصله خود را با رئیسی کاهش دهند‌.

این دو، در هر دو نظرسنجی، با فاصله‌ای کم نسبت به یکدیگر، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند اما قاضی‌زاده موفق شد بعد از مناظره دوم، آرای خود را از ۱۴درصد در نظرسنجی اول، به ۲۰درصد در نظرسنجی دوم برساند.

 

جمع‌بندی آرای دو نظرسنجی نشان می‌دهد هرچند مناظره دوم، به‌شدت موقعیت رئیسی را در گردونه رقابتها متزلزل کرد، اما هنوز نتوانسته تاثیری تعیین‌کننده بر رتبه‌بندی نامزدهای محبوب‌تر دستکم براساس آرای مخاطبان خبرفوری بگذارد

 

بنابراین قاضی‌زاده در این مناظره موفق شد ۶درصد از ریزش ۱۶درصدی آرای رییسی را به خود اختصاص دهد و رقیب نزدیک به او، یعنی همتی، توانست تنها ۲ درصد آرای خود را افزایش دهد و از ۱۱ به ۱۳درصد برساند‌.

بعد از این دو، علیرضا زاکانی هم موفق شد با کسب ۶ درصد رای بیشتر، محبوبیت خود بین مخاطبان خبرفوری را از ۲، به هشت درصد برساند. به این ترتیب، قاضی‌زاده و زاوانی، جمعا توانستند ۱۲درصد از ریزش ۱۶درصدی آرای رییسی را جذب کنند.

آرای رئیسی, ریزش شدید آرای رئیسی پس از مناظره دوم / آرای ۴درصدی رضایی ثابت ماند / همتی و قاضی‌زاده محبوب‌تر شدند, رسا نشر - خبر روز

مناظره، با آرای جلیلی، مهرعلیزاده و رضایی چه کرد؟

مناظره دوم انتخاباتی اما تاثیر محسوسی بر آرای جلیلی، مهرعلیزاده و رضایی نداشت. پیش از مناظره، آرای رضایی ۴درصد بود که با وجود شوخی ها با او در حین مناظره به دلیل اشتباه در بیان یک عبارت مشهور تُرکی، همین درصد ثابت ماند و سعید جلیلی هم تنها با یک درصد افزایش محبوبیت، آرای خود را از پنج، به شش درصد ارتقا داد.

محسن مهرعلیزاده نیز با اینکه در این مناظره بار دیگر از عملکرد دولت خاتمی دفاع کرد و رئیسی را به دلیل نداشتن سواد دانشگاهی، نواخت (بیشتر بخوانید)، اما نتوانست بیش از یک درصد محبوبیت خود را افزایش دهد.

جمع‌بندی آرای دو نظرسنجی نشان می‌دهد هرچند مناظره دوم، به‌شدت موقعیت رئیسی را در گردونه رقابتها متزلزل کرد، اما هنوز نتوانسته تاثیری تعیین‌کننده بر رتبه‌بندی نامزدهای محبوب‌تر دستکم براساس آرای مخاطبان خبرفوری بگذارد.

 


منبع:خبر فوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما تصور خواهیم کرد که شما با این کار خوب هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. پذیرفتن ادامه