معمای مادری که قاتل سریالی شد!

 

کارگردان مستند «مهین» بیان کرد که این مستند روایتی از علل تبدیل شدن یک زن و یک مادر به یک قاتل سریالی است.

محمدحسین حیدری همزمان با اکران اینترنتی مستند سینمایی «میهن» درباره ویژگی‌های این اثر گفت: چهار سال پیش همین حوالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که تولید این مستند را آغاز کردیم. رأی‌گیری انتخابات ۹۶ که تمام شد، چند روز بعد از آن فیلم‌برداری کار ما هم به اتمام رسید. خاطرم هست از آنجایی که در بخش‌های بازسازی از نیروهای واقعی پلیس استفاده می‌کردیم، بابت این همزمانی با مشکلاتی هم مواجه شدیم. در ایام انتخابات آفیش این افراد سخت‌تر هم شده بود.

وی در ادامه توضیح داد: نکته جالب‌تر اینکه دستگیری مهین در اردیبهشت‌ماه بود و به نوعی بخشی از تولید مستند ما، موازی با اتفاقات واقعی داشت پیش می‌رفت. شرایط تولید ما به‌گونه‌ای بود که حس و حال محیط واقعی در کار منعکس می‌شد، ۸۰ درصد لوکیشن‌های ما در مستند، لوکیشن‌های واقعی بود و قرار گرفتن ما در آن محیط واقعی واقعاً حس عجیبی داشت.معمای مادری که قاتل سریالی شد!|خبر فوری

کارگردان مستند سینمایی «مهین» درباره موضوع این اثر هم توضیح داد: این مستند درباره مهین قدیری، اولین قاتل زن سریالی ایران است. موضوع اصلی مدنظر ما هم این بود که بدانیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد تا یک زن و یک مادر، تبدیل به یک قاتل سریالی شود و چه عواملی دست به دست هم می‌دهند تا یک انسان به این نقطه برسد.

حیدری درباره طرد شدن مهین از سوی خانواده و تأثیر آن بر تصمیمات او توضیح داد: واقعیت این است که همین امروز هستند برخی مخاطبان مستند که می‌گویند ما در شرایطی بدتر از این هم دست به چنین کارهایی نزدیم، اما نکته در اینجاست که همه آدم‌ها شبیه هم نیستند. یک انسان از کودکی تا بزرگ‌سالی هر چه پیش می‌رود، مسائل و پارامترهای مختلفی روی تربیت او تأثیر می‌گذارد. اگر همه قدرت کنترل خود را داشتند، ما هیچ مشکلی در جامعه نداشتیم. آدم‌ها با یک دیگر تفاوت دارند و هر کسی، حد و اندازه‌ای برای تحمل دارد. از این منظر هر یک از ما با رفتار و عمل‌مان می‌توانیم فرد دیگری را از آستانه تحملش فراتر ببریم و باعث شکل‌گیری فردی شبیه مهین شویم.

وی تأکید کرد: ما در این مستند نمی‌خواستیم هیچ قضاوتی داشته باشیم. سعی کردیم با شرایطی که ممکن است پیش بیاید، زوایای مختلف داستان را روایت کنیم، اجازه دهیم مخاطب بدون دخالت ما با مهین ارتباط برقرار کند و شرایط او را درک کند. تا جایی که توانستیم سعی کردیم بریده فیلم‌هایی که داشتیم را بدون برش‌های خاص استفاده کنیم که جهت‌گیری خاصی پیدا نکند. مخاطب به نسبتی درکی که از شرایط دارد می‌تواند درباره کاراکتر مهین به جمع‌بندی برسد.

کارگردان «مهین» درباره شرایط اکران آنلاین این مستند پس از دو سال انتظار گفت: عرضه «مهین» کمی زمان‌بر شد اما شکر خدا در حال حاضر استقبال خوبی از اکران آنلاین این مستند شده است. این هم برای کار ما و هم برای جریان مستند اتفاق خوبی است. چراکه مستندهای اجتماعی، اینگونه فرصت بهتر دیده‌شدن پیدا می‌کنند و مردم هم می‌توانند نگاه متفاوت‌تری از باورهای کلیشه‌ای درباره سینمای مستند، به تولیدات این حوزه داشته باشند.

حیدری در پایان درباره سرانجام دیگر پروژه مستند خود با موضوع «بیجه» گفت: در این مدت مستند دیگری توسط دوست خوبم میکائیل دیانی درباره این موضوع ساخته شد که شخصاً به‌طور کامل در جریان فرآیند ساخت آن بودم اما ما هم مسیر خودمان را پیش می‌رویم و هنوز درگیر این پروژه هستیم. به نظر موضوع بیجه موضوعی است که هنوز می‌توان از زوایای مختلف به آن پرداخت. مستند ما هم‌اکنون در مرحله تحقیق قرار دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.