مقام معظم رهبری: به بعضی افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشد، ظلم و جفا شد/ مطالبه من این است که دستگاه‌های مسؤول جبران کنند

بعداً ثابت شد گزارش‌ها غلط و خلاف است.

مقام معظم رهبری در پایان سخنرانی امروز در “تذکری دینی و انسانی” که ظاهرا به عدم احراز علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان به خاطر اقامت دخترش در امریکا اشاره داشت، تاکید کردند: “در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسؤول جبران کنند. گزارش‌ها خلاف واقع بود”.

آیت‌الله خامنه ای در بیاناتی به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) که به طور زنده از تلویزیون پخش شد در مورد انتخابات گفتند: گفته میشود برخی بخاطر مشکلات معیشتی مردد هستن در انتخابات شرکت نکنند. نبایستی این چیزها ما را دلسرد کنه درباره انتخابات. اگر نابسامانی و ناکارآمدی وجود دارد باید آنرا با انتخاب درست و خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر ضعفی در مدیریتها وجود دارد راه چاره آن چیست؟ که ما در مدیریتها دخالت نکنیم؟ یا نه، یک مدیریت به معنای واقعی کلمه اسلامی و مردمی انتخاب کنیم.

مقام معظم رهبری: به بعضی افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشد، ظلم و جفا شد/ مطالبه من این است که دستگاه‌های مسؤول جبران کنند

به گزارش ایرنا، آیت‌الله خامنه‌ای  امروز جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در سخنانی به‌ مناسبت سی و دومین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را مهمترین ابتکار امام خمینی برشمردند و گفتند:درباره هیچ نظام سیاسی در دنیا به اندازه جمهوری اسلامی پیش‌بینی زوال و فروپاشی نشده است.

فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری به این شرح است:

** ۱۴ خرداد دیگری فرارسید و فضای عمومی کشور آکنده شد با یاد و خاطره آن شخصیت عظیم وآن مرد بزرگ و آن رهبر بی جایگزین. آن دل عطوف و آن اراده فولادین.آن عزم سرشار از صلابت آن ایمان عمیق و روشن ‌آن خردمند حکیم و دوراندیش

** ملت و کشور ما امروز و تا آینده‌های دور به نگاهبانی از این یاد و خاطره عزیز احتیاج دارد

** امروز صحبتی که می‌خواهم به ملت عزیز عرض کنم بحثی است درباره مهم‌ترین ابتکار امام بزرگوار. امام ابتکارات زیادی داشتند ولی این مهم ترین ابتکار امام است و آن عبارت است از جمهوری اسلامی بود  این ابتکار امام بزرگوار بود. این همان مردم‌سالاری دینی است که زیر عنوان جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کرد و عنوان نظام برخاسته از فکر و اراده ملت ایران و رهبری امام بزرگوار شد.

** در بین نظام‌های عالم، نظام‌های انقلابی و نظام‌هایی که در این یکی دو قرن اخیر تشکیل شده، بنده هیچ نظامی را سراغ ندارم که به‌ قدر جمهوری اسلامی درباره او پیش بینی زوال و نابودی و فروپاشی شده باشد.

** از روز اول که جمهوری اسلامی تشکیل شد، بدخواهان، دشمنان و کسانی که نمی‌توانستند این پدیده عظیم را هضم و تحمل کنند، در داخل و خارج کشور می‌گفتند جمهوری اسلامی تا دو ماه دیگر، گاهی می‌گفتند شش ماه یا یک سال دیگر بیشتر نمی‌تواند باقی بماند و از بین خواهد رفت.

** صلابت و قاطعیت امام بزرگوار و پیروزی‌های عظیم ملت ایران در جنگ هشت ساله و حوادث گوناگون دیگر این همهمه‌ها را فرونشاند. به قدری کم شد که تقریباً در اواخر عمر امام(ره) تمام شد و این همهمه‌ها دیگر وجود نداشت. اینها نگاهشان به خیلی از انقلاب‌ها و نظام‌های برآمده از انقلاب‌ها بود. این انقلاب‌ها در سراسر جهان شروع شوق‌انگیز و پایان زهرآگینی داشتند.

** راز پرشکوه و افتخار بخش ماندگاری این نظام این دو کلمه است: جمهوری و اسلامی؛ مردم و اسلام؛ جمهوری یعنی مردم و اسلام یعنی مردمسالاری دینی.

** کار بزرگ امام  بزرگوار ما این بود که این فکر و نظریه جمهوری اسلامی را خلق کرد و آن را وارد میدان نظریه‌های سیاسی گوناگون  کرد. بعد به آن تحقق و عینیت بخشید.

** کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که این فکر و نظریه جمهوری اسلامی را خلق کرد، آن را وارد میدان نظریه‌های سیاسی گوناگون کرد .در آن دوره نظریات مختلف سیاسی شرقی- غربی در عرصه مسائل سیاسی و ذهنیت‌های سیاسی بود امام این نظریه را وارد کرد، بعد به آن عینیت بخشید. صرف ایجاد یک نظریه نبود بلکه آن را تحقق داد و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد. کار بزرگ امام این است.

** امام رضوان الله تعالی علیه انسان بزرگی بود از جهات مختلف؛ از جمله از لحاظ دانش و معرفت دینی. پشتوانه ایجاد و تحقق این نظریه، معرفت عمیق او به اسلام بود. اسلام را می‌شناخت و می‌دانست که حاکمیت اسلامی مربوط به پیام اصلی اسلام است و اعتقاد عمیق او به مردم بود.

** امام بزرگوار به مردم خیلی اعتقاد داشت به توانایی‌ها و عزم مردم، به وفاداری مردم. سال ۴۱  درهمان اول شروع نهضت، امام در درس یک روز بحث را مسائل سیاسی و مسائل جاری کشاندند و اشاره کردند به بیابان غم و گفتند اگر دعوت کنیم مردم بیابان را پر خواهند کرد در سال ۴۱که هیچ کس تصور نمی‌کرد بتوان مردم را در این چنین حرکتی همراه و وارد کرد.

**‌هم در مورد حاکمیت اسلام و هم درباره جنبه مردمی بودن حکومت و مردمسالاری مخالفین سرسختی وجود داشت. عده‌ای سکولارها و غربی‌ها بودند که معتقد بودند دین افیون جامعه است و نمی‌تواند حکومت مردم را در دست بگیرد. دسته‌ای دیگر میگفتند دین نباید آلوده به سیاست شود و باید تقدس خود را حفظ کند که این افراد سکولارهای مذهبی هستند که مذهبی‌اند اما در واقع سکولارند. یعنی هیچ اعتقادی به دخالت دین در شؤون زندگی ندارند و مخالفت حاکمیت اسلامند.

** مخالفان مردمسالاری‌ها هم دو جبهه بودند، یکی سکولارها که می‌گفتند مردمسالاری را باید تکنوکرات‌ها دست بگیرند پس جمهوری اسلامی بی معنی است. عده‌ای دیگر می‌گفتند مردم کاره‌ای نیستند و باید دین حکومت کند که نمونه افراطی آن در داعش مشاهده می‌شود.

درباره انتخابات

**برخی به خاطر فشارهای معیشتی که وجود دارد و همه‌آن را لمس می کنیم به خاطر این فشارها مرددند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند یا برخی می‌گویند ما در دوره های مختلف با شوق به کسی رای دادیم بعد در آخر دوره منجر به دلخوری شد بنابراین خوب است در انتخابات شرکت نکنیم. نبایستی چیزها ما را دلسرد کند.

** اگر نابسامانی وجود دارد، اگر ناکارآمدی وجود دارد باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر چنانچه واقعا ضعفی در مدیریت ها وجود دارد راه چاره آن چیست؟ راه چاره آن این است که در مدیریت‌ها دخالت نکنیم؟ یا نه راهش این است که دخالت کنیم و یک مدیریت درست و حسابی و مدیریت به معنای واقعی کلمه اسلامی و مردمی به وجود بیاوریم و راهش این است. اگر چنانچه دلخوری وجود دارد این دلخوری را بایستی اینگونه جبران کنیم نه با وارد نشدن در منطقه انتخابات.

** البته در انتخاب بایستی دقت کنید. من تاکید می‌کنم به وعده و حرف نمی‌شود اطمینان کرد ما نسبت به دیگران هم همین حرف را می زنیم نسبت به خارجی‌ها که حرف و وعده تحویل ما می‌دهند به مسئولان محترم در همین قضایایی هسته‌ای که در جریان است، همیشه همین را می‌گویم که به حرف و وعده اعتماد نکنید به عمل کار برآید به حرف زدن و گفتن و وعده دادن نمی‌شود اعتماد کرد.

**در مسائل مهم کشور هم همینطور است حرف آسان است. هر کسی ادعایی می‌کند و وعده ای می‌دهد و حرفی می‌زند به اینها نمی‌شود اعتماد کرد. باید نگاه کرد و دید که آیا عملی در گذشته شخص وجود دارد که این وعده را تایید و تصدیق کند اگر چنانچه وجود داشت می‌شود به او اعتماد کرد بنابراین کارآمدی را با حرف نمی‌شود تشخیص داد

** توقعی از نامزدهای محترم دارم؛ وعده‌هایی را که مطمئن نیستند که می‌توانند انجام بدهند، ندهند این وعده‌ها به ضرر کشور است. برای اینکه شما یک وعده ای می‌دهید و اگر به فرض به ریاست جمهوری رسیدید آن وعده‌ عملی نمی‌کنید و  مردم را نسبت به نظام و انتخابات دلسرد می‌کنید.

**بنابراین دادن وعده‌هایی که نامزدها مطمئن نیستند که بتوانند به آن عمل کنند جایز نیست. وعده هایی که قطعاً روشن مسلم و واضح است و اهل فن تایید می‌کنند که قابل تحقق است این وعده‌ها را بدهید اما اینکه ما فلان کار را انجام می‌دهیم چه و چه دیگر نمی‌خواهم تصریح بکنم. این وعده‌هایی که پشتوانه عملی ندارد، نباید داد.

** در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند. گزارش‌های خلاف واقع بود/

متن کامل خبر:

 آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (جمعه) در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) در سخنانی تلویزیونی، ابداع و تحقق نظریه جمهوری اسلامی یعنی تشکیل حکومتی بر مبنای اسلام ناب و متکی بر مردم‌سالاری برخاسته از عمق اسلام را مهمترین ابتکار امام راحلِ عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: راز پرشکوه ماندگاری جمهوری اسلامی و نظام امام خمینی، با وجود همه پیش‌بینی‌های دشمنان درباره زوال این نظام، همراهی دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی حاکمیت توأمان اسلام و مردم است و از این پس نیز همراهی همین دو کلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأکید همیشگی امام خمینی درباره ضرورت شرکت آحاد مردم در انتخابات، انتخاب فردی شایسته را راه‌حل نابسامانی‌ها و مشکلات خواندند و با بیان نکاتی مهم درباره لزوم پایبندی رییس‌جمهور آینده به ایجاد عدالت اجتماعی، مبارزه صریح و بدون ملاحظه با فساد و تقویت تولید داخلی افزودند: آحاد مردم خود را به شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به این کار ملزم بدانند.

رهبر انقلاب با اشاره به جاری شدن دوباره یاد و خاطره امام در ایام رحلت آن بزرگوار افزودند: ملت و کشور همیشه به نگاهبانی از یاد و رهنمودهای «آن شخصیت عظیم، آن رهبر بی‌جایگزین و آن خردمند حکیم و برخوردار از اراده پولادین، دل عطوف و ایمان عمیق» نیازمند است.

رهبر انقلاب با اشاره به اول انقلاب و حجم بی‌سابقه پیش‌بینی‌های مکرر زیاده‌خواهان جهانی مبنی بر نابودی دو‌ماهه، شش‌ماهه و یا حداکثر یک‌ساله جمهوری اسلامی افزودند: صلابت و قاطعیت امام و پیروزی‌های درخشان ملت در جنگ و مسائل دیگر، این همهمه را کمرنگ کرد اما بعد از رحلت امام خمینی، دشمنان و بدخواهان بار دیگر به تکرار آرزوی خود مبنی بر زوال جمهوری اسلامی پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اعلام رسمی یک حزب فرسوده و پرمدعا در سال ۶۹، نامه چند سال بعد گروهی از نمایندگان مجلس مبنی بر رو به پایان بودن مهلت جمهوری اسلامی و اعلام علنی برخی مقامات آمریکایی‌ مبنی بر نرسیدن جمهوری اسلامی به چهل‌سالگی را از نمونه‌های پیش‌گویی‌های غلط برای زوال جمهوری اسلامی بر شمردند و گفتند: این افراد و گروهها در پیش‌گویی‌های خود، علاوه بر بیان آرزوهایشان، به شکست و نابودی انقلاب‌های جهان نیز استناد می‌کردند.
رهبر انقلاب افزودند: حتی در داخل کشور نیز دو نهضت مشروطیت و نهضت ملی چند سال بعد از شکل‌گیری با روی کار آمدن دیکتاتوری کاملاً سیاه رضاخان و استبداد کودتایی، پیچیده و عمیق محمدرضا شکست خوردند؛ بنابراین پیش‌بینی‌ها درباره نابودی جمهوری اسلامی به این مسائل تاریخی نیز متکی بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکست کامل پیش‌گویی‌های دشمنان و اقتدار و پیشرفت و توسعه مستمر جمهوری اسلامی افزودند: راز پرشکوه و افتخارآمیز ماندگاری نظامِ امام خمینی، همراهی دو کلمه جمهوری و اسلامی است.

ایشان، ابداع نظریه جمهوری اسلامی را کار بزرگ امام خمینی خواندند و افزودند: امام بزرگوار این نظریه را در عرصه نظریات سیاسی بین‌المللی وارد کرد و با قدرت مردم و معرفت بسیار عمیق خود آن را عینیت بخشید و محقق کرد.

رهبر انقلاب، شناخت و تسلط جامع امام خمینی بر معارف اسلامی را پشتوانه ایجاد و تحقق نظریه جمهوری اسلامی برشمردند و گفتند: امام لزوم حاکمیت اسلام و اعتقاد به مردم را از دل اسلام ناب به دست آورده بود و به آنها عمیقاً ایمان داشت.

ایشان با اشاره به مخالفان سرسخت دو وجه اسلامی و مردمی بودن جمهوری اسلامی افزودند: بخشی از مخالفان حاکمیت اسلام، «سکولارهای غیرمذهبی» بوده و معتقدند دین شأنیت تشکیل نظام سیاسی و مدیریت کشور را ندارد و محصور به مسائل فردی و عبادات است، البته عده‌ای از سکولارها هم معتقد بودند دین اصولاً مضر و افیون جامعه است.

رهبر انقلاب افزودند: دسته دیگری از مخالفان حاکمیت اسلام، به دین اعتقاد دارند اما می‌گویند اسلام نباید به سیاست آلوده شود، این افراد در واقع «سکولارهای مذهبی» هستند و به دخالت و حاکمیت دین در شئون زندگی سیاسی، اجتماعی، اعتقادی ندارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مخالفان مردمی بودن جمهوری اسلامی را نیز دو دسته دانستند و گفتند: جمعی از این مخالفان، «لیبرال‌های سکولار» هستند که می‌گویند دموکراسی و مردم‌سالاری را باید لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها ایجاد کنند و این مسئله ربطی به دین ندارد.

ایشان خاطرنشان کردند: دسته دوم مخالفان مردم‌سالاری دینی، به دین اعتقاد دارند اما می‌گویند مردم در حاکمیت دینی هیچ کاره‌ا‌ند و دین باید بدون اتکا و نقش‌آفرینی مردم حکومت تشکیل دهد که شکل افراطی این نظر، در سال‌های اخیر در شکل‌گیری گروه داعش ظاهر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حاکمیت دین با اتکا به مردم را یک استنباط و نظریه عالمانه و نه احساسی خواندند و گفتند: مردم‌سالاری دینی از متن اسلام برخاسته است و هر کس انکار کند، در قرآن مطالعه و تدبر نکرده است.

ایشان،، با استناد به آیات مکرر قرآن مبنی بر لزوم اطاعت مردم از رسول اکرم افزودند: در صدها آیه قرآن زمینه‌های اطاعت مردم از نبی مکرم تشریح شده است که آیات جهاد، اقامه قسط و عدل، اجرای حدود، معاملات اجتماعی – اقتصادی، قراردادهای بین‌المللی و ده‌ها عرصه دیگر از جمله این زمینه‌ها هستند که مجموعه همین زمینه‌ها، به معنای تشکیل حکومت است.

رهبر انقلاب با استناد به احادیث فراوان و سنت رسول اکرم مبنی بر تشکیل حکومت افزودند: بعد از رحلت پیامبر با وجود اختلاف درباره جانشینی ایشان، احدی از مسلمانان شک نداشت که باید حکومت بر اساس دین و قرآن ادامه یابد.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: بر اساس آیات قرآن مجید و احادیث و سنت پیامبر، اگر کسی به اسلام اعتقاد داشته باشد باید به حاکمیت اسلام هم معتقد باشد.

رهبر انقلاب بعد از تبیین موضوع حاکمیت اسلام، به موضوع جمهوریت و مردم‌سالاری پرداختند و با تأکید بر اینکه اعتبار رأی مردم مسئله بسیار مهمی است، گفتند: به این موضوع از دو منظر می‌توان نگریست: ۱- از منظر دینی و اعتقادی و در چهارچوب مسئولیت و حق ۲- از این منظر که تحقق عملی حاکمیت دین بدون مردم امکان‌پذیر نیست.

ایشان در خصوص رأی مردم از منظر دینی و اعتقادی افزودند: در آیات و روایات، آحاد مردم و خواص در قبال سرنوشت جامعه و همچنین جلوگیری از انحراف و بروز شکاف طبقاتی مسئول دانسته شده‌اند و امر به معروف نیز یک وظیفه عمومی شمرده شده که یکی از مهمترین معروف‌ها برپایی حکومت دینی است. همچنین انسانها دارای اراده و حق تعیین سرنوشت هستند که حاکمیت مردم یکی از نمودهای حق تعیین سرنوشت است.

رهبر انقلاب به موضوع مردم‌سالاری دینی از منظر نیاز حکومت‌ها به پشتوانه مردمی نیز اشاره کردند و گفتند: حکومت‌ها بدون پشتوانه مردمی چاره‌ای جز روی آوردن به زور و ظلم نخواهند داشت و از آنجا که در حکومت اسلامی ظلم جایز نیست، تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن فقط با پشتوانه مردمی امکان‌پذیر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: بنابراین مردم‌سالاری دینی و جمهوری اسلامی یک طرح ناب و خالص دینی است و اینکه برخی می‌گویند امام مردم‌سالاری را از غربی‌ها گرفت، سخنی بی‌مبنا است؛ زیرا امام کسی نبود که بخاطر رودربایستی از حکم خدا منصرف شود.

ایشان افزودند: روزی که امام موضوع الزام حجاب در اجتماع را مطرح کردند برخی‌ها از جمله بعضی نزدیکان امام مخالف بودند اما ایشان بطور قاطع، دستور دین را مطرح کردند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: امام بزرگوار با انجام این نواندیشی دینی که مبتنی بر معرفت عمیق دینی بود، ملت ایران را که قرن‌ها با استبداد خو گرفته بود، به میدان آورد تا با باور به توانایی‌های خود، کارهای بزرگی همچون ساقط کردن سلطنت چند هزارساله و ایستادگی در مقابل جنگ هشت ساله و متکی به پشتیبانی همه قدرت‌های بزرگ دنیا را انجام دهند.

ایشان با تاکید بر اینکه امام دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گره‌گشای همه مشکلات می‌دانستند، افزودند: هر زمان که مردم به‌ کار گرفته شدند و معیارهای اسلام رعایت شد، پیش رفتیم و هرجا که یکی از این دو رعایت نشد، پیش نرفتیم.

رهبر انقلاب به یک نمونه اشاره کردند و گفتند: اگر در اقتصاد، رشد کارگاههای کوچک و متوسط یعنی زمینه ورود مردم را به حوزه تولید فراهم کرده بودیم اکنون وضع اقتصادی بهتر بود.

ایشان افزودند: بنابراین اگر مسئولان حدود و موازین اسلامی را در مسائل داخلی و خارجی رعایت، و ساز و کار حضور مردم در صحنه را نیز فراهم کنند، مشکلات حل خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به برخی بیانات امام(ره) درباره اسلام و مردم‌سالاری افزودند: از دیدگاه امام(ره)، اسلام از یک طرف «ضد تحجر و التقاط»، «ضد ظلم، استکبار، فساد و ویژه‌خواری»، «ضد سلطه آمریکا و دخالت بیگانگان»، «ضد اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی»، و از طرف دیگر «طرفدار محرومان و عدالتخواه» است.

ایشان همچنین در خصوص دیدگاه امام درباره مردم‌سالاری و انتخابات خاطرنشان کردند: امام انتخابات را «فریضه دینی» می‌دانستند و در وصیت‌نامه خود می‌گویند «عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی در رأس گناهان کبیره باشد» و «کوتاهی در مشارکت، پیامدهای دنیوی و حتی تا نسل‌های بعد داشته باشد که مستلزم بازخواست الهی است».

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: به لطف خداوند بعد از رحلت امام، ملت ایران عطیه الهیِ مردم‌سالاری دینی را حفظ کرده و در مقابل توطئه دشمنان برای جدایی مردم از نظام و بی‌اعتقاد کردن آنها به اسلام و مردم‌سالاری دینی، محکم ایستاده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: متأسفانه برخی با ادبیات مختلف، حرف دشمنان را تکرار می‌کنند. گاهی از لزوم ایدئولوژی‌زدایی و حرکت به سمت لیبرال دموکراسی می‌گویند، گاهی از موضع دلسوزی برای قداست دین وارد می‌شوند و حتی برخی هم میگویند ضوابط اسلامی با مردم‌سالاری قابل جمع نیست.

ایشان تأکید کردند: کسانی که این سخنان را تکرار میکنند، دلسوز ملت ایران نیستند و به‌ دنبال زدن ریشه اسلام هستند.

رهبر انقلاب با اشاره به قانون اساسی که در آن، هم جمهوریت و هم اسلامیت در نظر گرفته شده است، گفتند: در قانون اساسی، از شروط رییس‌جمهور، «رجل سیاسی و مذهبی بودن» و «حفظ تقوا و امانت» است و این بدین معناست که رییس قوه اجرایی با اقدامات خردمندانه، در سیاست مصلحت مردم را در نظر بگیرد و در میدان اعتقادات نیز دین مردم را هدایت و حفظ کند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به گرم‌تر شدن محیط انتخابات گفتند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانه‌های واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یک از دو رکن مردم‌سالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد.

رهبر انقلاب افزودند: گفته می‌شود برخی به‌ علت فشارهای معیشتی که همه ما آن را لمس می‌کنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی می‌گویند در دوره‌های قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این موارد استدلال‌های درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند.

ایشان تأکید کردند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کار آوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر دقت در انتخاب و توجه به عملکرد کاندیداها افزودند: صرفاً به وعده‌ها و حرفها نمی‌توان اکتفا کرد همچنان‌که در قضیه مذاکرات هسته‌ای هم که در جریان است، همواره به مسئولان گفته‌ایم به عمل کار برآید و به حرفها و وعده‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: کارآمدی را با حرف نمی‌شود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه کرد که آیا گذشته و عملکرد کاندیداها، وعده‌های آنها را تأیید و تصدیق می‌کند یا نه؟

ایشان در ادامه چند توصیه مهم به نامزدهای محترم داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤکد به کاندیداها به پرهیز از بیان وعده‌هایی که از انجام آنها مطمئن نیستند، گفتند: دادن وعده‌های بدون پشتوانه عملی جایز نیست و اینگونه وعده‌ها، گناه و به ضرر کشور است چون با محقق نشدن آنها مردم از انتخابات و نظام دلسرد می‌شوند بنابراین فقط وعده‌هایی بدهید که اهل فن آنها را تأیید می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توقع دیگر از کاندیداها را صداقت با مردم و بیان شعارهایی دانستند که در دل خود به آنها کاملاً اعتقاد دارند و افزودند: کاندیداها با مردم صادق باشند و شعارهایی ندهند که به آنها اعتقاد ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی، تشویق به مشارکت در انتخابات را وظیفه تک تک مردم دانستند و گفتند: تک تک مردم خود را موظف بدانند که همه آحاد مردم اعم از خانواده، دوستان و آشنایان را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند و این، مصداق «تواصی به حق» است.

ایشان افزودند: توقع دیگر از کاندیداها این است که در صورت پیروزی، خود را به «عدالت اجتماعی»، «کاهش فاصله فقیر و غنی»، «مبارزه بدون ملاحظه با فساد»، «تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه و افرادی که با پر کردن جیب خود از طریق واردات کمر تولید داخلی را می‌شکنند» متعهد بدانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: کاندیداها  صراحتاً درباره این موضوعات موضع بگیرند تا اگر بعد از انتخاب، عمل نکردند، دستگاههای نظارتی بتوانند از آنها سؤال و مؤاخذه کنند.

رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان یک تذکر ضروریِ دینی و انسانی درباره مسائل پیش‌آمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبت‌نام کنندگان در انتخابات بیان کردند.

ایشان خاطرنشان کردند: به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً  ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازیِ رها و بدون قید و بند، تأکید کردند: حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسانها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.

ایشان افزوند: خداوند متعال ما را از ظلم، هتک حرمت مؤمن و تخلف از وظایف‌مان محفوظ بدارد. امام بزرگوار را با اولیاء بزرگ خود محشور و او و شهیدان را از ما راضی کند و با تقدیر خیر برای ملت ایران، این انتخابات را جزو انتخابات دشمن‌شکن قرار دهد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.