شورای نگهبان! این تذهبون؟! / ظلمی که رهبری بدان تصریح کردند، الان “جبران” شد؟

این که در پشت پرده چه می گذرد، بر ما مردمان عادی پنهان است ولی انصافاً کجای این اطلاعیه پاسخ به “مطالبه” صریح رهبری بود؟ وقتی رهبری تصریح می کنند به خاطر گزارش های خلاف واقع، به برخی کاندیداها ظلم شده است و باید جبران شود، پاسخش این است که خیر؛ کسی به خاطر گزارش خلاف رد صلاحیت نشده؟

عصر ایران – در شرایطی که فضای انتخاباتی کشور به اذعان عموم و نتایج نظرسنجی ها، در سردترین وضعیت خود در سال های بعد از انقلاب است، بیانات رهبر معظم انقلاب درباره بررسی صلاحیت ها، بارقه هایی از امید در بین مردم ایجاد کرد و همگان منتظر بودند شورای نگهبانی که همواره سخنان رهبری را “فصل الخطاب” می دانست، با اصلاح تصمیم خود در خصوص رد صلاحیت ها، شور و شوقی به انتخابات بدهد.

شورای نگهبان! این تذهبون؟! / ظلمی که رهبری بدان تصریح کردند، الان

بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها که با حذف عجیب علی لاریجانی همراه بود، این باور عمومی – درست یا غلط – شکل گرفت که جریانی در صدد است نتیجه مطلوب خود را بر انتخابات تحمیل کند. از این رو بود که دقیقاً بر خلاف همه دوره های قبلی که با نزدیک شدن به انتخابات، میزان مشارکت بالا می رفت، این بار نظرسنجی های معتبر نشان داد که بعد از اعلام صلاحیت ها، نرخ مشارکت کاهش هم پیدا کرده است!

رهبر انقلاب امروز درباره رد صلاحیت ها اظهار داشتند: به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است؛ بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.

بعد از این سخنان، انتظار می رفت شورای نگهبان با اصلاح اشتباه و به تعبیر رهبری، “ظلم” خود، به “مطالبه” ایشان پاسخ دهد و با تایید صلاحیت لاریجانی (که درباره خانواده او گزارش های خلاف داده شده بود)، جفای صورت گرفته را “جبران” کند.

“عدم احراز صلاحیت”، گزارش خلاف، ظلم، مطالبه و جبران” ، ۵ کلیدواژه ای بودند که رهبری متعمدانه و هوشمندانه به کار بردند.

ساعاتی بعد اما شورای نگهبان یکی از عجیب ترین اطلاعیه های تاریخ خود را صادر کرد:
در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است.
شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.

یک بار دیگر سخن رهبری و اطلاعیه شورای نگهبان را بخوانید. رهبری تصریح کردند که :
– در جریان رد صلاحیت ها، درباره برخی کاندیداها و خانواده های آنان گزارش های خلاف داده شده است.
– به برخی کاندیداها  ظلم شده است
– باید ظلم صورت گفته در رد صلاحیت ها، جبران شود.

حالا شورای نگهبان اطلاعیه داده که هیچ کسی بر اساس گزارش های خلاف رد صلاحیت نشده است. و لذا تغییری هم در نتیجه بررسی صلاحیت ها صورت نمی گیرد!

این که در پشت پرده چه می گذرد، بر ما مردمان عادی پنهان است ولی انصافاً کجای این بیانیه پاسخ به “مطالبه” صریح رهبری بود؟ وقتی رهبری تصریح می کنند به خاطر گزارش های خلاف واقع، به برخی کاندیداها ظلم شده است و باید جبران شود، پاسخش این است که خیر؛ کسی به خاطر گزارش خلاف رد صلاحیت نشده؟

آیا کسی هست که فارسی بداند و از این بیانیه شورای نگهبان، تمکین به دستور رهبری را متوجه شود؟ آیا کل مطالبه رهبری صدور این اطلاعیه نیم بند شورای نگهبان بود؟ آیا فقها و حقوقدانان شورای نگهبان واقعاً بر این باورند که با این اطلاعیه رفع ظلم کرده و جفای خود را “جبران” کرده اند؟!

اگر به جای اعضای کنونی شورای نگهبان، ۱۲ چهره اصلاح طلب حضور داشتند، حتماً تمکین بیشتری نسبت به مطالبه رهبری را شاهد بودیم و جای شگفتی است که مطالبه ای آن چنان آشکار که اتفاقاً از پشت بلندگو هم بود را با بیانیه دور از انتظارشان به محاق بردند.

به نظر می رسد، نه تنها رفع ظلم نشده، بلکه اتهامات مبهم بیشتری متوجه کاندیداهای مظلوم شده است چرا که اگر تا کنون افکار عمومی بر این باور بود که به خاطر سکونت فرزند در خارج کشور رد صلاحیت شده اند، اینک انواع اتهامات نامشخص و باز، متوجه آنهاست و این، یعنی ظلم مضاعف.

جالب اینجاست که عده ای در این میان می گویند منظور رهبری فضای مجازی بود، نه شورای نگهبان! قطعاً اینان هم زبان فارسی بلدند و می دانند که منظور رهبر معظم انقلاب چه بود ولی باز از ایشان می پرسیم آیا گزارش های خلاف واقع که منجر به رد صلاحیت شده بود را فضای مجازی به شورای نگهبان داده بود؟ آیا تصریح موکد رهبری به این که در جریان رد صلاحیت ها به برخی کاندیداها ظلم شد، متوجه همان جایی نیست که بررسی صلاحیت ها را انجام می داد؟ آیا فضای مجازی رد صلاحیت کرد؟ آیا وقتی رهبری دستور صریح می دهند که دستگاه های مسوول، ظلم صورت گرفته در صلاحیت ها را “جبران” کنند، منظورشان از دستگاه های مسوول، مردمی هستند که در فضای مجازی حضور دارند یا دستگاه های بررسی کننده و رد کننده صلاحیت ها؟ و اساساً اگر منظور ایشان شورای نگهبان نبود، پس چرا شورا این سخنان را به خود گرفته و اطلاعیه داده است؟

و باید دردمندانه پرسید: شورای نگهبان! این تذهبون؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.