تاثیر آسپرین در جلوگیری از آسیب مغزی ناشی از آلودگی هوا

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردانی که از داروهای ضد التهاب مثل آسپرین استفاده می‌کنند ممکن است در برابر برخی از اثرات کوتاه مدت آلودگی هوا مصون شوند.

به نقل از ساینس، این تحقیقات در میان حدود هزار مرد سفیدپوست در بوستون انجام شده است و نشان می‌دهد که تنفس ذرات ریز آلودگی و کربن سیاه حتی در مقادیر کم می‌تواند در کوتاه مدت به مهارت‌های شناختی فرد آسیب بزند.

محققان ارتباط مستقیمی بین مصرف آسپرین و تاثیر آن بر عملکرد مغز پیدا نکردند اما آن دسته‌ای که داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهاب مصرف می‌کردند در آزمون‌های مربوط به حافظه، تمرکز و توانایی دنبال کردن دستورالعمل‌ها، موفق‌تر عمل کردند و امتیاز بالاتری کسب کردند.

محققان فکر می‌کنند که این موضوع به مهار التهاب مغز توسط آسپرین مربوط است، زیرا آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود. اما این موضوع هنوز یک فرضیه است و ما از تاثیرات کوتاه مدت آلودگی هوا روی مغز اطلاعی نداریم و دانشمندان باید آزمایش‌های تصادفی بیشتری انجام دهند تا بتوان تاثیر داروهای ضدالتهاب‌ غیر استروئیدی مانند آسپرین را بر روی اثرات ناشی از آلودگی هوا بررسی کرد.تاثیر آسپرین در جلوگیری از آسیب مغزی ناشی از آلودگی هوا|خبر فوری

با این وجود استفاده‌ از آسپرین نمی‌تواند راه‌حل مشکل آلودگی هوا باشد زیرا این دارو حتی در دوزهای پایین خطر خونریزی را افزایش می‌دهد اما کشف علت این موضوع به محققان کمک می‌کند تاثیر آلودگی هوا بر مغز را درک کنند و راه‌هایی برای رفع آن بیابند.

تحقیقات قبلی نشان داده که آلودگی هوا در طولانی مدت باعث کاهش اندازه‌ی مغز می‌شود و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را ایجاد می‌کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بالا بودن میزان آلودگی هوای محل زندگی افراد طی چند ماه باقی مانده به آزمون باعث ضعیف شدن عملکرد و حافظه افراد شرکت کننده در آزمون می‌شود.

اگرچه هیچ شواهدی مبنی بر اثرگذاری آسپرین بر روی بیماری‌های مزمن مانند آلزایمر یا زوال عقل وجود ندارد، اما این تحقیقات نشان می‌دهد که امکان اثرگذاری آسپرین بر روی عملکرد مغز در کوتاه مدت وجود دارد.

در آزمایشات مربوط به این تحقیق آن دسته از افرادی که داروهای ضدالتهاب مصرف نمی‌کردند ۱۲۸ درصد بیشتر در آزمون‌های مربوط به زوال عقل ناموفق عمل کردند. درحالی که گروه دیگر تنها ۴۴ درصد ناموفق بودند.

به نظر می‌رسد اثراتی وجود داشته باشد اما باید آزمایش‌های بیشتری که شامل زنان نیز هست انجام شود تا راه‌هایی برای محافظت از مردم در برابر آلودگی هوا به دست آید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.