کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

 

براساس جدیدترین آمار تاکنون بیش از ۷۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند. برخی محدودیت ها کاهش یافته و سفرهای بین المللی آغاز شده است.

همه‌ گیری جهانی کرونا (کووید ۱۹) به ما یادآوری کرد که شیوع وسیع یک بیماری واگیر تا چه حد می ‌تواند مخل و مرگبار باشد. اکنون تنها امید برای بازگشت به زندگی عادی، همین واکسن‌ های در حال تولید و در حال آزمایش و تزریق هستند.

وقتی سخن از توزیع واکسن در کشورهاست، شاید اولین سئوالاتی که به ذهن برسد این باشد که «کی نوبت به من می رسد و می توانم واکسن بزنم؟»، «کی زندگی در شهر و کشور من به حالت عادی روزهای پیش از کرونا باز می گردد و محدودیت ها کاهش یافته و در نهایت برداشته می شوند؟»

تزریق بیش از ۷۱۰ میلیون دوز واکسن در سراسر جهان

براساس جدیدترین آمار وب سایت «Ourworldindata.org» تاکنون بیش از ۷۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

در این راستا، آمریکا با ۱۷۱ میلیون و ۴۸۰ هزار دوز در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین آمار واکسینه شدگان علیه کرونا در جهان است.

همچنین چین با ۱۴۹ میلیون و ۷۰ هزار دوز٬ هند ۹۰ میلیون و ۲۰۰ هزار٬ انگلیس ۳۷ هزار و ۳۹۰ هزار٬ برزیل ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار٬ ترکیه ۱۸ میلیون و ۲۱۹ هزار ٬ آلمان ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار٬ اندونزی ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار٬ روسیه ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار٬ فرانسه ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار٬ ایتالیا ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار٬ شیلی ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار٬ فلسطین اشغالی ۱۰ میلیون و ۱۹۰ هزار و مکزیک نیز با ۱۰ میلیون ۹۰ هزار دو واکسن کرونا در رده‌های بعدی قرار دارند.

نگاهی بر تفاوت فاحش میزان واکسیناسیون کرونا در نیمکره شمالی و جنوبی

در این راستان قاره آسیا با ۳۱۸ میلیون و ۶۷۰ هزار دوز در صدر فهرست دارای بیشترین آمار واکسینه شدگان علیه کرونا است. همچنین آمریکای شمالی با ۱۹۱ میلیون و ۲۶۰ هزار دوز در رده دوم و اروپا نیز با ۱۴۱ میلیون و ۷۶۰ هزار دوز در رده سوم این فهرست قرار دارند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

همچنین آمریکای جنوبی با ۴۵ میلیون و ۳۷۰ هزار دوز٬ آفریقا با ۱۲ میلیون و ۷۶۰ میلیون و اقیانوسیه نیز با ۱ میلیون و هزار دوز واکسن کرونا در رده ‌های بعدی روند میزان واکسیناسیون قرار دارند. بر این اساس میان قاره ‌های که در نیم کره شمالی قرار دارند تفاوت فاحشی با نیم‌ کره جنوبی دیده می ‌شود.

شکاف بین «فقیر و غنی»

رساندن واکسن کووید ۱۹ به مردم، وابسته به فرایندهای پیچیده، حضور شرکت های چند ملیتی، گذر از مقررات سختگیرانه بعضی کشورها و عوامل دیگری است که سبب می ‌شوند محاسبه زمان دسترسی مردم به واکسن چندان راحت نباشد.

«آگاته دِمارایس» مدیر برآوردهای جهانی در واحد اطلاعات «اکونومیست» تحقیقات جامعی در این زمینه انجام داده است.

در این تحقیقات ظرفیت جهانی تولید واکسن و زیربنای بخش بهداشت و درمان کشورها برای پیشبرد برنامه واکسیناسیون، همچنین جمعیت و وضعیت مالی کشورها در نظر گرفته شده است.

البته بیشتر یافته های این تحقیق، همان داستان قدیمی شکاف بین «فقیر و غنی» را آشکار می سازد. اروپا به خصوص انگلیس و آمریکا که از توانایی مالی برای سرمایه گذاری در زمینه تهیه واکسن برخوردار هستند، دسترسی خوبی به واکسن دارند؛ در حالی که بعضی از کشورهای ثروتمند دیگر مانند اعضای اتحادیه اروپا یا کانادا، در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.

بیشتر کشورها با درآمد پایین هنوز برنامه واکسیناسیون سراسری علیه کووید ۱۹ را آغاز نکرده اند، هر چند میزان پیشرفت کار در بعضی از آنها به ویژه در خاورمیانه خوب بوده است.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گفت در توزیع جهانی واکسن کرونا «عدم توازن هولناکی» وجود دارد و اکثر کشورها حتی واکسن لازم برای تزریق به کارکنان بخش‌ های درمانی و سایر گروه‌ های پرخطر را در اختیار ندارند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

تدروس ادهانوم یادآوری کرد که تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در جهان تزریق شده ولی ۸۷ درصد از این موارد در کشورهای ثروتمند بوده و سهم کشورهای فقیر فقط ۰.۲ درصد بوده است.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی افزود: «به طور متوسط در کشورهای ثروتمند از هر ۴ نفر یک نفر واکسن دریافت کرده ولی این رقم در کشورهای فقیر یک نفر از هر ۵۰۰ نفر است.»

در قالب طرح «کوواکس» از حدود ۶ هفته پیش تاکنون بیش از ۳۸ میلیون دوز واکسن کرونا در بین ۱۰۲ کشور در قاره ‌های مختلف توزیع شده است.

«کوواکس» اعلام کرده که قصد دارد در سال جاری میلادی بیش از ۲ میلیارد دوز واکسن توزیع کند ولی روند دریافت واکسن از سوی این نهاد با تاخیر همراه بوده است.

ادهانوم در این رابطه گفت: «امیدواریم در ماه‌های آوریل و مه این تاخیر را جبران کنیم. مشکل در تحویل دادن واکسن از سوی کواکس نیست، مشکل این است که در حد کافی واکسن دریافت نکرده ‌ایم.»

ایمنی واکسن محصول شرکت «آسترازنکا» که تاکنون واکسن اصلی طرح «کوواکس» بوده به دلیل لخته شدن خون در تعدادی از دریافت‌ کنندگان این واکسن زیر سوال رفته است.

 کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

برخی از کشورهای اروپایی در ماه اسفند تزریق این واکسن را چند هفته متوقف کردند و وزرای بهداشت کشورهای عضو این اتحادیه در اجلاس چند روز پیش خود تصمیم گرفتند از این واکسن برای گروه‌ های سنی جوان تر استفاده نکنند.

البته آژانس دارویی اروپا در روزهای اخیر اعلام کرد که با وجود افزایش موارد بروز لخته شدن خون، کماکان فواید تزریق این واکسن به عوارض جانبی بسیار محدود آن می‌ چربد.

دولت استرالیا روز جمعه اعلام کرد که تزریق واکسن «استرازنکا» را به تاخیر می ‌اندازد و خرید واکسن ‌های دیگر را افزایش خواهد داد. هنگ کنگ نیز به دلیل نگرانی ‌های مربوط به ایمنی این واکسن سفارش آن را به تاخیر انداخته است.

واکسیناسیون و بازگشت به زندگی عادی

جبل الطارق، اولین منطقه بدون کرونا در جهان

در حال حاضر یکی از اولین مناطق این سیاره بدون کرونا جبل الطارق است که ۹۰٪ از جمعیت بزرگسال آن واکسینه شده، و به زودی دوز دوم را هم تزریق خواهند کرد و شهروندان اکنون می توانند از زندگی طبیعی شان لذت ببرند.

در حال حاضر کافی شاپ ها و رستوران ها پر شده است، از مهمانان خواسته می شود که در داخل اماکن ماسک بزنند، اما نه در میزهای بیرون مغازه ها.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

ماسک زدن در هوای آزاد اجبار نیست و فقط در فضاهای سرپوشیده و وسای نقلیه عمومی اجباری است.

نخست وزیر جبل الطارق برنامه هایی را برای لغو ممنوعیت گردشگران خارجی تأیید کرده است. با سیستمی مانند «چراغ راهنمایی»، که بدون نیاز به ورود به قرنطینه برای مسافران از کشورهای «سبز»، از جمله پرتغال باز خواهد شد، در حالی که کسانی که از کشورهایی وارد می شوند که در «نارنجی» یا «قرمز» قرار می گیرند، بسته به دسته، آزمایش های تشخیصی و اقدامات قرنطینه را انجام می دهند.

در جبل الطارق به طور کلی کرونا باعث مرگ ۹۴ نفر و آلوده شدن بیش از ۴۲۰۰ نفر شده و در بیمارستان آن، بیماران با کووید ۱۹ صفر هستند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

عامل اصلی موفقیت این منطقه و توزیع سریع واکسن در جبل الطارق، جمعیت بسیار ناچیز آن در کمتر از سه مایل مربع بود و ادامه عرضه واکسن ها، بیشتر آنها فایزر/ بیون تک، که از اوایل ژانویه از انگلیس ارسال شد.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

گفتنی است، جَبَل‌طارِق دهکده ‌ای کوهستانی در ساحل جنوبی اسپانیا در جنوب غربی اروپا است که در انتهای جنوبی شبه ‌جزیره ایبری قرار دارد و از شمال مرز مشترک با اسپانیا دارد و یکی از سرزمین‌ های فرادریایی انگلیس به‌ شمار می‌ رفته. کوه طارق در بخش ساحلی خود به تنگه جبل‌ طارق متصل است، این تنگه دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس وصل می‌ کند و در دو سوی آن مراکش و اسپانیا قرار دارند. مساحت این منطقه ۶،۷ کیلومترمربع (۲،۶ مایل مربع) است. صخره جبل ‌طارق نقطه اصلی منطقه است که سکونتگاه بیش از ۳۰۰۰۰ نفر از اهالی جبل طارق و ملیت‌ های دیگر است.

آمریکا

طبق جدیدترین آمارهای دولتی تاکنون بیش از ۱۶۷ میلیون دوز واکسن کرونا در آمریکا تزریق شده است. ۴۰ درصد از مردم آمریکا حداقل دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و این نشان می دهد که روند واکسیناسیون از بسیاری از کشورهای دیگر جهان سریع تر بوده است.

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا روز سه ‌شنبه ۱۷ فروردین در کاخ سفید اعلام کرد که از آغاز کار دولت او (از ۷۵ روز پیش) ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در آمریکا تزریق شده است. علاوه بر این او اعلام کرد که گسترش واکسیناسیون سراسری دو هفته زودتر از زمان تعیین شده و از روز ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) شروع خواهد شد.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

دولت آمریکا با هدف پایان دادن به شیوع ویروس کرونا برنامه واکسیناسیون را تسریع کرده است.

جو بایدن در اولین روز ریاست جمهوری وعده داد که به فاصله صد روز که پایان ماه آوریل است ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق خواهد شد. در هفته‌ های اخیر این هدف به ۲۰۰ میلیون دوز افزایش یافته است.

روند واکسیناسیون در آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با سرعتی به مراتب کمتر از امروز آغاز شد.

بازگشت زندگی عادی به نیویورک

دویچه وله گزارش داده است پس از واکسیناسیون گسترده علیه کووید ۱۹، ساکنان نیویورک برای بازگشایی شهر و لذت بردن هرچه بیشتر از بهار آماده می ‌شوند. اغلب شهروندان نیویورک از بازگشتن به کسب و کارها و زندگی عادی استقبال کرده ‌اند و می ‌گویند به وضعیت خوش بین هستند.

بر این اساس در این شهر رستوران ها با نصف ظرفیت خود می توانند در فضای باز پذیرای مهمانان باشند و موزه های و استادیوم ها بازدیدکننده می پذیرند و آرام آرام پای گردشگران هم باز می شود.

مردم این شهر بسیار هیجان زده و خوشحال هستند.

اجازه سفر به آمریکایی ها پس از واکسیناسیون کامل

طبق اعلام مرکز مهار و پیشگیری بیماری ‌های آمریکا، سفر داخلی و خارجی برای کسانی که تزریق کامل واکسن کووید ۱۹ را انجام داده باشند آزاد است، به شرطی که ماسک بزنند.

در دستورالعمل جدید این نهاد امور بهداشتی دولت همچنین آمده است نیازی نیست که مسافران واکسن ‌زده به هنگام بازگشت به آمریکا به قرنطینه خانگی بروند یا قبل از عزیمت آزمایش کرونا بدهند، ولی همچنان باید فاصله ‌گذاری اجتماعی و اقدامات لازم برای مقابله با کرونا را رعایت کنند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

در اعلامیه این نهاد آمده است: مسافرانی که تزریق کامل واکسن را انجام داده باشند، احتمال کم ‌تری دارد به کووید ۱۹ مبتلا شوند و آن را انتقال دهند. اما سفر بین ‌المللی خطر را افزایش می ‌دهد و حتی مسافرانی که تزریق کامل واکسن را انجام داده باشند بیشتر در معرض خطر ابتلا و احتمالاً انتقال دادن انواع جدید کووید ۱۹ قرار دارند.

در این بیانیه همچنین آمده است مسافران «باید همچنان توصیه های مرکز مهار و پیشگیری‌ بیماری ‌ها برای سفر ایمن را رعایت کنند و سه تا پنج روز بعد از سفر آزمایش بدهند.»

در دستورالعمل قبلی، حتی به آنهایی که تزریق کامل واکسن را انجام داده باشند توصیه شده بود سفر غیرضروری انجام ندهند. این تغییر پس از آن رخ داده است که طبق پژوهشی فدرال احتمال اندکی وجود دارد افراد واکسن ‌زده، ویروس کرونا را انتقال دهند. در این بررسی مرکز مهار و پیشگیری بیماری ‌ها پس از رصد کردن ۴۰۰۰ خدمه درمان و سایر دارندگان شغل‌ های کلیدی واکسن ‌زده مشخص شد که خطر ابتلای آنها به بیماری ۹۰ درصد کاهش می ‌یابد.

پیش از این، طبق ضوابط مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ ها آمریکایی‌ هایی که تزریق کامل واکسن را انجام داده بودند اجازه داشتند بدون زدن ماسک یا فاصله‌ گذاری اجتماعی در فضای سرپوشیده با سایر واکسن ‌زده‌ ها دیدار کنند.

اروپا

«تیری برتون» عضو انجمن بازار داخلی کمیسیون اروپا دو روز پیش گفته است اواسط ژوئیه تاریخی واقع ‌بینانه برای تحقق هدف ‌گذاری اتحادیه اروپا برای دستیابی به ایمنی جمعی با واکسیناسیون کووید ۱۹ است.

براساس گزارش کمیسیون اروپا و به نقل از بلومبرگ، پس از انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و اسپانیا در وضعیتی قرار دارند که می ‌توانند تا قبل از فرا رسیدن ماه ژوئن به بیش از ۵۵ درصد جمعیت ‌شان واکسن تزریق کنند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

طبق هدف‌ گذاری کمیسیون اروپا، باید تا پایان ماه اوت به ۷۰ درصد بزرگسالان واکسن تزریق شده باشد که تقریبا معادل حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد جمعیت در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا است.

دو تن از نیرومندترین رهبران اتحادیه اروپا در مورد احتمال استفاده از واکسن «اسپوتنیک‌ وی» روسیه به منظور مقابله با کمبود واکسن دراروپا صحبت کرده‌اند. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، هفته قبل در همایش ویدئویی مشترکی با ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه در مورد «همکاری» احتمالی در زمینه تامین واکسن صحبت کردند.

انگلیس

نتیجه مدل ‌سازی دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن نشان داد انگلیس ممکن است از امروز دوشنبه به ایمنی جمعی برسد.

به گزارش روزنامه تلگراف، در این پژوهش دانشگاه یو‌ سی‌ ال، پیش ‌بینی شده که تا فردا ۱۲ آوریل حدود سه چهارم (۷۳.۴ درصد) جمعیت بر اثر تزریق واکسن یا ابتلای قبلی به این ویروس، در برابر آن ایمن می‌ شوند.

نتیجه پیش ‌بینی این مدل پویای دانشگاه یو ‌سی ‌ال با پیش ‌بینی بدبینانه گروه مشاوره علمی اضطراری دولت پیرامون زمان خروج انگلیس از قرنطینه سراسری در تضاد است. این گروه مشاوران اوایل هفته جاری پیش ‌بینی کرد که اگر تمام محدودیت‌‌ ها را در ماه ژوئن بردارند ممکن است منجر به وقوع موج دیگری از بستری شدن مردم شود؛ مانند همانند موجی که در ژانویه ایجاد شد.

نخست وزیر انگلیس هم دوشنبه گذشته با توجه به پیشبرد برنامه واکسیناسیون سراسری اعلام کرد که شروط لازم برای اجرای گام دوم نقشه راه خروج از قرنطینه محرز شده و از فردا دوشنبه محدودیت‌ های کرونایی بیشتری در این کشور برداشته می‌ شود.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

بوریس جانسون در نشست روزانه خبری اعلام کرد که از فردا ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) تمام فروشگاه ‌های غیر خوراکی، سالن‌ های آرایش، کتابخانه ‌ها، پارک ‌ها و باغ ‌وحش ‌ها بازگشایی خواهند شد، مراکز پذیرایی مانند رستوران ‌ها و کلوپ‌ های شبانه نیز آماده پذیرایی در فضای باز خواهند بود. همچنین گردهمایی ‌های بیرون از خانه تا حداکثر ۶ نفر و شرکت در مراسم عروسی و عزاداری تا ۳۰ نفر مجاز است.

گام بعدی نقشه راه خروج از قرنطینه دولت، در ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) تعریف شده که قرار است محدودیت‌ ها علیه سفرهای خارجی برداشته شود.

جانسون امیدوار است تا ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) اوضاع در مسیری حرکت کند که عمده محدودیت ‌ها معاشرتی برداشته شود و زندگی به روال قبل بازگردد.

انگلیس ۱۶ دی ماه گذشته برای سومین بار وارد قرنطینه سراسری شده بود. آن زمان آمار مبتلایان به کرونا روزانه به ۶۰ هزار نفر رسیده بود.

نخست وزیر انگلیس برای کاهش هر مرحله شروطی را تعیین کرده است. تداوم واکسیناسیون کرونا و اینکه شواهد نشان دهد این عملیات نقش موثری در کاهش تعداد افرادی دارد که در اثر کرونا در بیمارستان بستری می‌ شوند و یا جان خود را از دست می ‌دهند از شروط اصلی طرح دولت جانسون عنوان شده است.

انگلیسی های واکسینه شده نیازی به قرنطینه پس از سفر ندارند

انگلیسی هایی که هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده ‌اند، از این به بعد نیاز ندارند تا پس از بازگشت از سفر خارجی، ۱۰ روز خود را قرنطینه کنند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد افرادی که از کشورهای کم‌ خطر (سبز) به انگلیس بازمی‌گردند، ممکن است به آزمایش‌ های کمتری نیاز داشته باشند و لازم نباشد که ۱۰ روز کامل خود را قرنطینه کنند. بر اساس برنامه ‌های قبلی دولت انگلیس، افرادی که از سفر به این کشور برمی‌ گشتند، فارغ از اینکه واکسینه شده بودند یا خیر، همچنین به تست کووید ۱۹ قبل از پرواز نیاز داشتند.

البته سفر به کشورهای با شرایط قرمز، به روال سابق ممنوع است.

نرخ واکسیناسیون کمتر در اروپا مانند فرانسه که به طور سنتی، مقصد بسیاری از انگلیسی ‌ها در تعطیلات است، برای مسافران انگلیسی خطرناک است. در حال حاضر بر اساس مقررات قرنطینه، سفر تفریحی به خارج از کشور ممنوع است. اما گویا قرار است از فردا دوشنبه، محدودیت ‌ها کاهش یابد.

در حال حاضر همراه‌ داشتن گواهی آزمایش منفی کرونا برای کسانی که به هر شیوه به انگلیس سفر می‌کنند، ضروری است و باید ۷۲ ساعت قبل از سفر، آزمایش کرونا انجام شده باشد. عدم ارائه گواهی آزمایش کرونا، منجر به محکومیت پرداخت جریمه نقدی تا ۵۰۰ پوند می ‌شود.

از روز ۲۹ مارس (۹ فروردین)، گردهمایی افراد در فضای باز میان شش نفر یا ساکنان دو خانه مجاز شده است، از جمله دیدار در حیاط خانه‌ ها. همچنین، مکان ‌‌های ورزشی فضای باز از جمله زمین‌ های تنیس و بسکتبال، و استخرهای روباز، بازگشایی شدند و ورزش ‌های رسمی هم ازسرگرفته شده است. از این تاریخ، مقررات ماندن در خانه به پایان می‌ رسد، اما مردم تشویق می‌شوند که در صورت امکان در محله خودشان بمانند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

در مرحله سوم، از روز ۱۷ ماه مه (۲۷ اردیبهشت) بیشتر مقررات تماس اجتماعی لغو می‌ شود و گردهمایی نامحدود افراد در فضای بسته هم آزاد خواهد شد.

وضعیت بهتر کشورهای شرق اروپا در واکسیناسیون کرونا

در حالی که اتحادیه اروپا با شرکت ‌های فایزر و آسترازنکا بر سر توزیع واکسن اختلاف جدی پیدا کرده، کشورهای شرق اروپا با خرید واکسن‌ های چینی و روسی تلاش می‌کنند تا با شیوع گسترده کرونا مقابله کنند.

صربستان هم ‌اکنون با دریافت یک میلیون دوز واکسن چینی سینوفارم، روند واکسیناسیون شهروندان خود را با هدف ایجاد ایمنی جمعی به سرعت به پیش می ‌برد: تاکنون ۴.۶ دوز واکسن به ازای هر صد نفر از جمعیت این کشور تزریق شده است. به این ترتیب صربستان پس از انگلیس و جلوتر از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موفق‌ ترین کارنامه واکسیناسیون در اروپا را دارد.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

پژوهشگران چینی کارآیی واکسن‌ های سینوفارم را بین ۷۹ تا ۸۶ درصد ارزیابی کرده اند.

صربستان ۱۰ هزار دوز واکسن فایزر-بیون ‌تک دریافت کرده اما الکساندر ووچیچ می ‌گوید شخصا واکسن چینی خواهد زد.

در حالی که کمبود واکسن کرونا، انتقاد افکار عمومی در بسیاری از کشورهای اروپایی را برانگیخته است، مجارستان برخلاف ۲۶ عضو اتحادیه اروپا واردات واکسن اسپوتنیک وی روسیه را آغاز کرده و قرار است از چین هم واکسن بخرد.

گزارش ‌ها نشانگر بی ‌اعتمادی و شک و تردید شهروندان شهرنشین مجارستان نسبت به طرح واکسیناسیون دولتی است.

مجارستان تاکنون و صرفا با واکسن‌ های سهمیه اتحادیه اروپا، ۱.۵ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

اتحادیه اروپا هنوز کارآیی واکسن‌ روسی و چینی را تایید نکرده اما کشورهای عضو ممنوعیتی هم برای خرید واکسن ندارند.

چین؛ الگویی موفق

واکسیناسیون عمومی کرونا در چین اواسط دی ماه گذشته و با استفاده از دو واکسن داخلی ساخت شرکت های «سینوفارم و سینوواک» آغاز شد. طبق اعلام مقامات این کشور تاکنون میلیون ها نفر بر اساس «برنامه اولویت بندی» واکسینه شده اند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

دولت چین برخلاف سیاست واکسیناسیون در اغلب کشورهای غربی، از همان ابتدا اعلام کرد افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله را که در مشاغل مختلف فعالیت دارند و با مردم در ارتباط هستند، در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می دهد استدلال دولت چین این بود که این افراد بیش از سالمندان در شیوع ویروس نقش دارند و واکسیناسیون این افراد، کمک بزرگی در مقابله با همه ‌گیری و کنترل ویروس کرونا در چین است.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

در همین چارچوب چین ۹ گروه کلیدی را برای واکسیناسیون اولویت بندی کرد و در نخستین روز واکسیناسیون، مسافران چینی که به خارج از کشور سفر کردند را واکسینه کرد.

کارکنان حمل و نقل عمومی مانند راننده ها و خدمه پرواز، کارکنان بارگیری بنادر و فرودگاه ها، کارکنان بازرسی مواد غذایی یخ زده، پزشکان و پرستاران، کارکنان گمرک، دانشجویان مقیم خارج و کسانی که قصد سفر به خارج را دارند، کارکنان خانه سالمندان، کارکنان ادارات آب، برق و گاز و … ماموران پلیس و اتش نشانی و کارکنان مجتمع های مسکونی ۹ اولویت چین برای واکسیناسیون عمومی بودند.

دولت چین این اولویت بندی تزریق واکسن را نشان دهنده مسئولیت پذیری خود در مقابل جامعه و اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد که با این کار می توان فعالیت های اقتصادی را با سرعت بیشتری از سر گرفت.

چین با انجام اقداماتی از جمله تلاش برای ساخت واکسن های کرونا به عنوان یک محصول عمومی با دسترسی جهانی، ملحق شدن به اجرای برنامه کوواکس، انجام پروژه های مشترک تحقیق و تولید واکسن کرونا با کمک شرکای خود در بیش از ۱۰ کشور در مسیر اتخاذ تلاش های بی وقفه برای ارتقاء ساخت جامعه سلامت بشری حرکت کرده و این رویکرد چین مسئولیت پذیری یک کشور بزرگ و معتبر را به تصویر کشیده است.

چین در حال حاضر از تولید کنندگان مهم واکسن کرونا در دنیا به حساب می آید.

در حال حاضر، کشورهای شیلی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر، اردن، ترکیه، اندونزی، برزیل، پاکستان، نپال، تایلند، کامبوج و تعداد دیگری از کشورهای جهان استفاده از واکسن های تولید شده ضد کرونا توسط چین را تصویب و مجوز استفاده از این واکسن ها را صادر کرده اند؛ بر اساس داده های در حال تکمیل، بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان درخواست واردات واکسن های چینی ضد کرونا را مطرح کرده اند و سران بسیاری از کشورهای دنیا نیز در انظار عمومی با واکسن های چینی واکسینه شده اند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری چینی در اوایل ماه جاری میلادی هدف واکسیناسیون خود را افزایش داد و اکنون قصد دارد تا پایان ماه ژوئن ۵۶۰ میلیون نفر یا ۴۰٪ از جمعیت عظیم خود را واکسینه کند. این بدان معناست که چین نیاز به ارائه ۴۶۰ میلیون دوز در سه ماه آینده دارد.

در نهایت باید گفت اگرچه واکسن کرونا فصل جدیدی در مسیر مقابله با کووید ۱۹ گشوده و به امید میلیون ‌ها انسان برای بازگشت به روزهای بدون ماسک و نزدیک شدن به همنوعان تبدیل شده، اما به گفته کارشناسان برای مهار همه ‌گیری کافی نبوده و باید با صبر و واقع ‌بینی، همچنان تدابیر بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

کدام کشورها ورود مسافران واکسینه ‌شده در برابر کرونا را آزاد کردند؟

همزمان با انجام واکسیناسیون روز افزون مردم کشورهای مختلف جهان در برابر بیماری کووید ۱۹، برخی کشورها تسهیل شرایط ورود مسافران خارجی واکسینه شده را با لغو سیاست قرنطینه ۱۴ روزه آغاز کرده‌ اند.

آغاز استقبال تعدادی از کشورهای اروپایی و برخی جزایر گرمسیری جهان از گردشگران واکسینه شده در شرایطی است که کارشناسان هنوز در مورد به صفر رسیدن احتمال انتقال ویروس کرونا توسط افراد واکسینه شده، تردید دارند. همچنین هنوز بررسی ‌ها در مورد توانایی تاثیر واکسن ‌های تایید شده بر انواع جهش یافته ویروس کرونا ادامه دارد.

اما وزارت خارجه گرجستان اخیرا اعلام کرده که شهروندان همه کشورهای جهان در صورتی که گواهی معتبر دریافت هر دو دوز واکسن کرونا را ارائه کنند، می ‌توانند از مبادی هوایی وارد گرجستان شوند.

کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا و بازگشت زندگی به حالت عادی پس از واکسیناسیون/ کدام کشورها موفق ترند؟

جمهوری سیشل نیز که مجمع ‌الجزایری در اقیانوس هند است، مرزهای خود را به روی تمامی مسافرانی که دو هفته پیش از سفر واکسینه شده باشند و ۷۲ ساعت پیش از ورود به این جزایر نتیجه آزمایش تشخیص کرونای آنها منفی شده باشد، باز کرده است.

دولت استونی نیز ورود شهروندان کشورهای کم‌ خطر را در صورتی که سندی مبنی بر بهبودی از بیماری کووید ۱۹ و یا دریافت دو دوز واکسن کرونا به یکی از زبان ‌های انگلیسی، روسی و استونیایی به همراه داشته باشند، مجاز اعلام کرده است. البته مطابق تاکید دولت استونی، از زمان بهبودی مسافران ورودی و یا موعد دریافت دو دوز واکسن نباید بیش از ۶ ماه گذشته باشد.

رومانی نیز از ۱۸ ژانویه گذشته، الزام قرنطینه ۱۴ روزه برای مسافران ورودی که از زمان دریافت دوز دوم واکسن آنها بیش از ۱۰ روز گذشته باشد را لغو کرده است. البته ورود مسافران از مقاصدی همچون آمریکا به رومانی فعلا به دلیل تبعیت از سیاست کلی اتحادیه اروپا ممنوع است.

لهستان نیز از ۲۸ دسامبر گذشته قرنطینه اجباری را برای آن دسته از مسافران ورودی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دارای گواهی واکسیناسیون کامل هستند، لغو کرده است.

قبرس نیز اعلام کرده که از ماه مارس از مسافران واکسینه شده و مجاز به ورود به اتحادیه اروپا استقبال می‌ کند.

همچنین ایسلند هم تصمیم گرفته تا از ماه مه آینده، هر گونه محدودیتی را برای ورود مسافران از کشورهای کم ‌خطر اروپایی، به شرط انجام واکسیناسیون، لغو کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.