تهران در آستانه تعطیلی در شرایط قرمز/ ورود اولین محموله واکسن کوواکس به کشور

 

امروز در حالی که اولین محموله واکسن آسترازنکا وارد کشور شد رسما وارد موج چهارم بیماری کرونا شدیم و شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران در آستانه تعطیلی در شرایط قرمز بیماری قرار گرفتند.

امروز روز اعلام لغو آزمونهای سراسری و افزایش تعداد بیماران کرونایی و مرگ و میر در اثر این ویروس بود.

طبق اعلام وزارت بهداشت، امروز ۱۷۴ هموطن ما بر اثر کرونا جان باختند آن هم تنها در ۲۴ ساعت گذشته. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و با فوت ۱۷۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۷ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۷ هزار و ۴۳۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۶۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۶۷ هزار و  ۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۱۳۸ نفتهران در آستانه تعطیلی در شرایط قرمز/ ورود اولین محموله واکسن کوواکس به کشورر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۸۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

همچنین امروز دو آزمون سراسری دانشگاهی لغو شد. رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، امروز اعلام کرد آزمون زبان EPT این دانشگاه به علت موج جدید شیوع ویروس کرونا در فروردین ماه برگزار نمی‌شود.

علاوه بر آزمون زبان دانشگاه آزاد، شصت و یکمین دوره آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت (MHLE) که قرار بود پنجشنبه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شود به دلیل شرایط کرونایی لغو شد.

یک آزمون استخدامی هم از سوی بانک تجارت لغو شده بود و یک آزمون سراسری مربوط به کانون وکلا هم با هزار اما و اگر در آستانه برگزاری است.

 

موج چهارم کرونا قطعی است

داده های بیماری کرونا حاکی از آن است که به موج چهارم این بیماری گرفتار شده ایم. سخنگوی وزارت بهداشت کرد: شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است، موج چهارم این بیماری با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش می یابد. استفاده مداوم از ماسک و خودداری از هر گونه برگزاری دورهمی، مهمانی و مراسم عروسی و عزا در این شرایط ضروری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پر ازدحام، غذا خوردن در رستوران و حضور در اماکن پر جمعیت از عوامل مهم گسترش بیشتر این بیماری در کشور است.

در این رابطه عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شاهد طغیان کرونا در اکثر مناطق کشور هستیم، تخت‌های بستری و «آی سی یو» بیمارستان ها پر شده و عمده موارد ابتلای جدید در کشور از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است.

مسعود مردانی روز سه شنبه افزود: موارد ابتلا و بستری کرونا در کشور به شدت رو به افزایش است، اکثریت قریب به اتقاق تخت های بخش های کرونا در بیمارستانها و نیز همه تخت های «آی سی یو» در بیمارستان ها پر است و متاسفانه در کل کشور گرفتار وضعیت وخیم و نگران کننده ای شده ایم.

وی گفت: گرچه نوع ویروس کرونا برای همه بیماران مبتلا تست نمی شود اما به احتمال بسیار زیاد نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است که در کل کشور تاخت و تاز می کند و باعث این وضعیت شده است.

کرونا باعث نگرانی هایی در حوزه های سیاسی و اقتصادی هم شده است. برخی مسئولان از سایه انداختن کرونا بر انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراها اظهارنگرانی کرده اند و برخی از بازارها هم در اثر شیوع کرونا تعطیل شده است. همچنین زمزمه های تعطیلی تهران با صدای بلندتری از گذشته به گوش می رسد.

نکته تکاندهنده این که موج چهارم کرونا که در آن قرار داریم ۲ ماه به طول خواهد انجامید و آنطور که مسئولان بهداشتی می گویند بسیار سهمگینتر از گذشته خواهد بود.

دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه قرمز شدن تهران مسئله غیرقابل پیش بینی نبود، گفت: متاسفانه در شلوغی های بازار در آخر سال، مهمانی ها و دورهمی ها و برگزاری مراسم های مختلف انتقال بیماری صورت گرفت.

طبرسی با اشاره به پیامدهای منفی عدم جلوگیری از مسافرت های نوروزی و عدم اعمال محدودیت ها در شیوع بیماری، یادآور شد: اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می شد مطمئنا وضعیت ما بهتر از شرایط کنونی بود.

این متخصص عفونی با بیان اینکه با قرمز شدن استان تهران، مجبور به تعطیلی هستیم، افزود: تعطیل کردن شهر ضربه های فراوانی به اقتصاد کشور و مردم می زند، اما در هر صورت سلامت مهم تر از هر مسئله ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه از اول فروردین شاهد هجوم بیماران به اورژانس بیمارستان ها بودیم، اضافه کرد: اگر در حال حاضر نیز محدودیت ها را اعمال کنیم اتفاق خاصی در این موج نخواهد افتاد و این موج دو ماه طول خواهد کشید، زیرا تجربه نشان داده است زمانی که یک موج شروع می شود دو ماه طول می کشد، تنها می توان با انجام برخی اقدامات ارتفاع موج را تا حدی کم کرد اما در خود موج نمی توان تغییری ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه حداقل تا دو ماه آینده آی سی یوها و بیمارستان ها پرخواهد بود و متاسفانه مرگ و میرها افزایش خواهد یافت، پیش بینی کرد که شاهد افزایش میزان مرگ و میرها خواهیم بود.

طبرسی درباره وضعیت بیمارانی که هم اکنون به بیمارستان ها مراجعه می کنند توضیح داد: با توجه به اینکه در حال حاضر گونه جهش یافته ویروس در حال چرخش است، میزان انتقال در آن بسیار بالاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد افراد در محیط هایی مانند محل کار که تجمع وجود دارد، حتما پنجره ها را باز بگذارند و به تهویه هوا توجه ویژه کنند.

در این رابطه معاون کل وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی گفت: در شهرهای قرمز تمامی فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی اعم از ملی و مذهبی تعطیل کامل خواهند بود. حتی طبق دستوری از سوی وزارت کشور کلیه تورهای تفریحی ترکیه لغو شدند. در این راستا معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مبنی بر لغو فوری تور ترکیه به کلیه شرکت های گردشگری خبر داد.

در بین این همه خبرهای بد خبر خوبی هم منتشر شد درباره این که ایران اولین محموله واکسن کرونای خریداری‌ شده از طریق سازوکار کوواکس در قالب واکسن کرونای آسترازنکا را به تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰دز را دریافت کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.