آیا واقعا ماسک در جلوگیری از کرونا موثر است؟

 

در ابتدا شاید افراد مطمئن نبودند که استفاده از ماسک بتواند در پیشگیری و انتقال بیماری وهمین طور کرونا تاثیر گذار باشد.لذا به صورت گسترده ایی شروع به تحقیقات کردند.

دراین تحقیقات ثابت شد که افراد مبتلا به بیماری  با استفاده از ماسک توانستند از انتقال این بیماری به اعضای خانواده شان جلوگیری کنند و این موضوع تاثیر استفاده از ماسک را بیش از پیش به اثبات رساند.آیا واقعا ماسک در جلوگیری از کرونا موثر است؟|خبر فوری

لذا با اطمینان میتوان گفت استفاده از ماسک در انتقال بیماری های سرایت کننده از طریق ذرات ریز معلق در هوا   ,بسیار موثر است.

انواع ماسکها و ارتباط آن ها با جلوگیری از بیماری کرونا

طبقه بندی های مختلف در خصوص ماسک ها وجود دارد:

·         طبقه بندی از نظر نوع کاربرد: ماسک پزشکی – ماسک صنعتی

·         طبقه بندی از نظر جنس: یکبار مصرف-چند بار مصرف

·         طبقه بندی از نظر محل کاربرد: بیمارستانی- عمومی( خارج بیمارستان)

·         طبقه بندی از نظر جنس: پارچه ای-کاغذی-مواد مخصوص( پروپیلن )

·         طبقه بندی از نظر فیلتر: دارای فیلتر و بدون فیلتر

ماسک پزشکی

آیا واقعا ماسک در جلوگیری از کرونا موثر است؟|خبر فوری

« ماسک جراحی » از پارچه یا موادی از قبیل پلی پروپیلن ساخته می شود و کارکنان بخش پزشکی برای جلوگیری از انتقال ارگانیسم های هوابرد در طول جراحی از آن استفاده می کنند.

این ماسکها که یکی از انواع ماسک های پزشکی بوده از دسته ی ماسک های جراحی یک بار مصرف هستند و باید بعد از یک بار مصرف آن ها را دور انداخت و نمی توان آن ها را شسته و یا بازیافت کرد.

یک ماسک جراحی با کیفیت معمولا حداقل از سه لایه ساخته شده است.

یک ماسک جراحی باید حداقل ۸۰ ٪ کارایی فیلتر باکتری را داشته باشد. اطلاعات ترکیبات سازنده ی هر ماسک روی برچسب جعبه ی آن درج می شود.

یکبار مصرف -چند بار مصرف

یک ماسک یکبار مصرف و یا چند بار مصرف برای محافظت فرد در مقابل محیط است که بر روی بینی و دهان قرار می گیرد.  یک ماسک صورت معمولی به طور معمول دارای یک ، دو و یا سه لایه پارچه ای تخت یا پلاستیکی است که بوسیله یک کش نرم به دور گوش حلقه می شود که گاهی اوقات به آنها ماسک سه لایه کشدار نیز گفته می شود. جنس ماسک های سه لایه معمولاً از کاغذ یا پارچه پنبه ای است.

از ماسک سه لایه کش دار و بند دار برای محافطت در برابر ذرات معلق گرد و غبار و آلودگیهای ویروسی و … جهت پیشگیری از عفونتهای ریوی و بیماریهای واگیردار استفاده میشود.

ماسک بیمارستانی – ماسک ان ۹۵ – N95

آیا واقعا ماسک در جلوگیری از کرونا موثر است؟|خبر فوری

قطرات درشت مهم‌ترین عامل انتقال بیماری کرونا در بین افراد بوده و آن‌ها از طریق عطسه یا سرفه افراد آلوده در هوا منتشر می‌شوند. این قطرات به واسطه سنگینی نسبی، پس از پخش شدن در هوا سریعا پایین می‌آیند و گفته شده پوشیدن ماسک چند لایه استریل شده به هنگام تعامل با دیگران، می‌تواند از ما در برابر این قطرات محافظت کند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که بهترین ماسک تنفسی با بیشترین قابلیت محافظت، از نوع ماسک‌های بهداشتی و پزشکی مانند ماسک ان ۹۵ – N95 بوده که پوشیدن آن به کادر درمانی بیمارستان‌ها، افراد مسن، کسانی که از مشکلات سلامتی جدی رنج می‌برند و تمامی افرادی که تست کرونا آن‌ها مثبت بوده و یا دارای علائم این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی هستند، توصیه شده است.

ماسک کاغذی

محققان بریتانیایی در مقاله‌ای که به آن اشاره کردیم، به این نتیجه رسیدند که پوشیدن ماسک تک لایه کتانی تا ۵۴ درصد نسبت به حالت نپوشیدن ماسک، از آلوده شدن افراد جلوگیری می‌کند. عدد مورد نظر برای ماسک‌های کاغذی معمولی هم که در بازار در دسترس عموم هستند، ۳۹ درصد است. برخلاف ماسک‌های جراحی که از سه لایه پارچه مخصوص ساخته می‌شوند، ماسک کاغذی نازک‌تر بوده و قابلیت محافظت کمتری دارند.

به علاوه، نحوه پوشیدن ماسک هم در کارایی این وسایل محافظتی فوق‌العاده تأثیرگذار است؛ اگر فرد از بهترین ماسک بهداشتی موجود هم استفاده کند، در صورت درست نپوشیدن و یا عبور هوا و ذرات گوناگون از کناره‌های ماسک، کارایی این وسیله فوق‌العاده کاهش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.