۲شرط وزارت بهداشت برای بازگشایی مشاغل ۳و۴ /پروتکل‌های سختگیرانه؛ هفته آتی ابلاغ می شود

 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به آغاز به کار تالارهای پذیرایی و مشاغل گروه سه و چهار در مناطق آبی و زرد کرونا، از تهیه و تدوین پروتکل‌های جدید بهداشتی برای بازگشایی‌های جدید خبر داد.

مهندس محسن فرهادی درباره بازگشایی تالارهای پذیرایی در شهرهای زرد و آبی، گفت: در شهرهای زرد و آبی که میزان بیماری کرونا نسبت به شهرهای قرمز و نارنجی کمتر است، بر اساس گروه‌بندی مشاغل مقرر شد تالارهای پذیرایی بازگشایی شوند، اما این بازگشایی طبیعتا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه همراه خواهد بود.

بازگشایی‌های جدید منوط به رعایت ۲ شرط وزارت بهداشت

وی با بیان اینکه دو موضوع در رابطه با کرونا منجر به وصل شدن حلقه انتقال بیماری می‌شود؛ موضوع اول تجمعات بدون فاصله‌گذاری است و موضوع دوم عدم تهویه مناسب هوا است‌، افزود: بر این اساس در بازگشایی‌های جدید، مراکزی مجاز به فعالیت خواهند بود که دو موضوع ذکر شده را رعایت کنند.۲شرط وزارت بهداشت برای بازگشایی مشاغل ۳و۴ /پروتکل‌های سختگیرانه؛ هفته آتی ابلاغ می شود

چگونگی بازگشایی تالارهای پذیرایی

فرهادی ادامه داد: در مورد تالارها می‌دانیم که تجمعات شکل خواهد گرفت، بنابراین باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم یعنی فاصله افراد از یکدیگر در تالارها حداقل ۲ متر باشد که در مجموع نیاز به ۴ مترمربع فضا است‌. تهویه مناسب نیز شرط بعدی ما است. از سوی دیگر کنترل مستمر در تالارها یا واحدهای مشابه با آن مثل مهدکودک‌ها، استخرهای سرپوشیده و … بسیار حائز اهمیت است.

عدم رعایت پروتکل‌ها به ضرر واحد صنفی تمام می‌شود

فرهادی با اشاره به آغاز به کار فعالیت تالارها و مجموعه واحدهای صنفی پس از تعطیلی‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری، تصریح کرد: در آن مقطع زمانی متاسفانه کم‌کم پروتکل‌های بهداشتی کم اهمیت تلقی شد و به سرعت بیماری افزایش یافت. اگر قرار باشد در بازگشایی‌های جدید هم به همین شیوه رفتار کنیم، متاسفانه در مدت زمان اندکی مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌ها خواهیم شد و این موضوع از همه بیشتر به ضرر خود واحدهای صنفی است که مدت‌ها تعطیل بودند و از نظر معیشتی هم دچار مشکل شده بودند. بنابراین باید بیش از واحدهای نظارتی، خودشان بر عملکردشان نظارت کنند تا مشکلی پیش نیاید. مثلا تالار پذیرایی که مشکل تهویه دارد و در زیرزمین واقع شده نمی‌تواند فعالیت کند تا بحث تهویه را فعال کند.

ابلاغ پروتکل‌های جدید؛ ابتدای هفته آتی

وی درباره میزان ظرفیت هر تالار برای پذیرش خدمت گیرندگان در بازگشایی‌های پیش‌رو، بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه ( ۲۰ دی‌ماه) مصوبات جدیدی داشت که یکی از آنها اضافه شدن رنگ آبی به رنگ‌بندی‌های کرونایی بود و بر این اساس وزارت بهداشت موظف شد با دستگاه‌های ذی‌نفع اقدام به بازنگری پروتکل‌های بهداشتی داشته باشد. اکنون مشغول بازنگری پروتکل‌ها در مشاغلی هستیم که قرار است در مناطق زرد و آبی بازگشایی شوند. برای برخی مشاغل می‌توانیم درصد پذیرش اعلام کنیم که مثلا چند درصد از ظرفیت‌شان را استفاده کنند. برای برخی از واحدهای صنفی نیز که درصد پذیر نیستند، تعداد نفرات مجاز برای دریافت خدمت را اعلام خواهیم کرد. این پروتکل‌های جدید تا ابتدای هفته آینده نهایی و اعلام می‌شود.

لزوم تست رپید و دوره‌ای کارکنان

وی درباره تفاوت پروتکل‌های جدید با پروتکل‌های پیشین، اظهار کرد: این بار شاغلین باید سلامت خود را با دادن تست کرونا اظهار کنند. بسته به تعداد شاغلین و نوع فعالیت کارکنان، تعداد دفعاتی که فرد شاغل در یک هفته موظف است تست رپید کرونا بدهد، متفاوت است که این موضوع در پروتکل‌های جدید مشخص خواهد شد.

به کارگیری ناظر مقیم در تالارهای پذیرایی، مراکز تفریحی آبی و باشگاه‌های ورزشی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره نحوه نظارت بازرسان بهداشت محیط بر فعالیت این مشاغل، تاکید کرد: برای تالارهای پذیرایی، مراکز تفریحی آبی و برخی باشگاه‌های ورزشی قصد داریم کارشناس مقیم توصیه کنیم. یعنی واحد خدمت دهنده بتواند با کارشناس آزاد این حوزه قراردادی داشته باشد که او را به کار بگیرد، این کارشناس آزاد خصوصی به عنوان نماینده ما در واحد صنفی نظارت ۲۴ساعته دارد و ما به شکل رندوم به سراغ آنها برویم.

وی با تاکید بر اینکه تنها مرجع اعلام و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی، وزارت بهداشت است، گفت: اعلام استفاده از ظرفیت یک سوم تالارها چندان کارشناسی شده نیست زیرا تعدادی از باغ تالارها ظرفیت هزار نفر مردانه و هزار نفر زنانه دارند که یک سوم آنها جمعیتی حدودا ۶۰۰ نفره است که در شرایط کرونا فعالیت مراکز با این جمعیت درست نیست.

کدام مشاغل در مناطق زرد و آبی آغاز به کار می‌کنند؟

وی افزود: همه مشاغلی که فعال در گروه ۳ و ۴ بودند و تاکنون فعالیت نداشتند در مناطق زرد و آبی فعال خواهند شد. مراکزی که بیشترین میزان تعطیلی را داشتند شامل تالارهای پذیرایی، تفریحات آبی، شهربازی‌ها، فعالیت‌های فرهنگی مثل سینما و تئاتر و باشگاه‌های ورزشی هستند که مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعال باشند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به منتقدان به بازگشایی‌ها، گفت: بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توام شده است ‌و در این صورت حلقه انتقال بیماری وصل نخواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.