نقش قوه قضاییه در انتخاب فیلم های جشنواره فجر

  در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹ دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضائیه: در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگروه فنی فیلم ها را مورد بررسی […]

 

دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضائیه: در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگروه فنی فیلم ها را مورد بررسی قرار می دهیم و حتی در انتخاب فیلم هایی که قرار است در جشنواره انتخاب شود، نقش داشتیم.
  دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از اتصال سایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به درگاه خدمات دولت هوشمند خبر داد و گفت: مردم می توانند هم از طریق جست وجوی مستقیم سایت اقدامات معاونت را پیگیری کنند و هم از طریق درگاه دولت این امکان برایشان فراهم است.
مهدی افتخاری در نشست خبری سومین جشنواره ملی ایده ها و فرصت ها با بیان اینکه در سال ٨٩ معاونت پیشگیری راه اندازی شد، گفت: متاسفانه بخش اجتماعی آن مغفول ماند و بیشتر به موضوعات قضایی پرداخته شد.
وی با بیان اینکه این معاونت در سال‌های اخیر به موضوعات اجتماعی پرداخته و یکی از موضوعاتی که معاونت اجتماعی در سال های اخیر از آن استفاده کرده است در حوزه هنر بود، اظهار کرد: این امر به این شکل است که با ساخت یک نماهنگ در زمینه طلاق کار خود را آغاز کردیم و در این راستا از ظرفیت جشنواره فیلم فجر هم استفاده کردیم.
افتخاری با بیان اینکه معاونت اجتماعی در حوزه پیشگیرانه تاکنون برای ساخت ١۴ تیزر تلویزیونی مجوز اخذ کرده است، عنوان کرد: معاونت بازرگانی صداوسیما ۴٠ میلیارد مساعدت کردند تا دست ما برای ساخت تیزرها باز باشد، البته به نظر ما زمانی پیشگیری محقق می شود که مردم و حاکمیت دست به دست هم به میدان بیایند.
وی تصریح کرد: در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگروه فنی فیلم ها را مورد بررسی قرار می دهیم البته امسال ورودمان جدی تر شده و حتی در انتخاب فیلم هایی که قرار است در جشنواره انتخاب شود، نقش داشتیم.
دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: با معاونت سینمایی ارشاد در مورد یک فیلم که نکات پیشگیرانه زیادی داشت صحبت کردیم که این فیلم در جشنواره باشد. پرونده‌های زیادی در سطح کشور بدون بهره برداری اجتماعی رسیدگی و به بایگانی ارجاع می‌شود. نامه ای نوشتیم و با روسای دادگستری های کل کشور مکاتبه کردیم تا حداقل یک پرونده ای را به عنوان شاخص برای فیلم نامه به ما معرفی کنند و به این ترتیب از هر استان دو پرونده که قابل تبدیل به فیلمنامه باشه به دست ما رسیده است.
افتخاری در ادامه با اشاره به برگزاری سومین جشنواره ملی ایده ها و فرصت‌ها، یکی از اهداف این جشنواره را ارتقای آگاهی های عمومی آحاد جامعه و ترویج فرهنگ پیشگیری از جرم به عنوان یک مسئولیت همگانی دانست و افزود: حمایت از تولیدکنندگان ناشناخته اما مستعد در زمینه پیشگیری، کمک به کاهش بیکاری و افزایش تولید در حوزه های اجتماعی، بهره‌گیری از تکنولوژی های نوین برای پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی و استفاده از پتانسیل جوانان و ایده‌های خلاقانه آنها از دیگر اهداف این جشنواره است.
دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در خصوص محورهای جشنواره ایده ها و فرصت ها گفت: آسیب های حوزه خانواده و جرایم فضای مجازی، اعتیاد، جرایم اقتصادی، جرایم مالکیت معنوی و سرقت ادبی، تخلفات رانندگی و جرایم و آسیب های حوزه سلامت جسم و روان محورهای این جشنواره است.
وی افزود: ١۵ آذر ماه ثبت نام در این جشنواره آغاز شده و آخرین مهلت ارسال ایده ها ١ بهمن است.
دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از اتصال سایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به درگاه خدمات دولت هوشمند خبر داد و گفت: مردم می توانند هم از طریق جست و جوی مستقیم سایت و اقدامات معاونت را پیگیری کنند و هم از طریق درگاه دولت این امکان برایشان فراهم است. بواسطه این اقدام رشد جست و جوی معاونت تقریبا دو برابر شده است.
افتخاری با بیان اینکه در اختتامیه جشنواره ایده ها و فرصت ها از دو طرح رونمایی می شود، اظهار کرد: این طرح ها به شتاب دهنده ها و بازار کار تبدیل خواهند شد. ۱۰ تیم برگزیده امسال بلافاصله پس از جشنواره وارد شتاب دهنده ها خواهند شد و در مجموع به این افراد ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود پایین اعطا خواهد شد. این اقدامات در گذشته وجود نداشت. اختتامیه این جشنواره آغاز کسب و کار خواهد بود. تیم داوری بسیار در این زمینه تاثیرگذار است تا این استعدادها به عقده تبدیل نشود.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: فیلم فجر اساسا با مدیریت وزارت ارشاد انجام خواهد شد. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به عنوان نظارت در حوزه پیشگیری در این جشنواره حاضر می شود. تاکنون معاونت در جشنواره ها ظرفیت های سینمایی را مد نظر قرار داده است. تیم داوری معاونت فیلم ها را در حوزه های پیشگیری و آسیب های اجتماعی بررسی می کند. در این جشنواره برای سه گروه فیلمنامه نویس‌ها، کارگردانان و تهیه کنندگانی که مسائل اجتماعی و پیشگیرانه را موضوع فیلم خود انتخاب کرده‌اند امتیازهای قابل توجهی در نظر گرفته شده و از آنها تقدیر می شود. فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته جایزه گرفت و دوستان ما نظرهای اجتماعی و پیشگیرانه خود را در مورد آن لحاظ کردند.
دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر باید از ظرفیت جوانان استفاده شود، عنوان کرد: همچنین باید از نرم افزارها و سلیقه‌های جوانان در حوزه کامپیوتر برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده شود و آنها را به شتاب دهنده ها سوق دهند تا در فضای اقتصادی و اجتماعی هم تغییر ایجاد شود. شعار ما در شورای دبیرخانه «همت همگانی، نهضت پیشگیری» است. مردم و حاکمیت باید به میدان بیایند تا پیشگیری را در سطح کشور رقم بزنند. در حوزه تئاترهای خیابانی، فیلم کوتاه و… هم سعی داریم ورود داشته باشیم تا از ورود افراد غیر به پرونده های قضایی جلوگیری شود.
افتخاری در خصوص آماده سازی بستر برای ساخت فیلم ها، تصریح کرد: با توجه به اینکه از طریق دکتر الفت با سراسر کشور مکاتبه داشته ایم امکان بسترسازی ورود فیلم نامه نویسان به مکان‌های قضایی فراهم شده است.
وی از راه اندازی شورای حل اختلاف ویژه اصحاب رسانه خبر داد و گفت: هیئت های نظارت با شکایت شاکی خصوصی به پرونده ها وارد می شوند و برای اهالی رسانه پرونده تشکیل می شود. ۷۰ در صد این پرونده ها یا به صلح و سازش منتهی می شوند و یا به عدم پیگرد منهی می شوند، اما اثر وضعی آنها در جامعه باقی می ماند؛ البته از ابتدای کار با مخالفت هایی روبرو بودیم، اما در حال حاضر موافقت های اولیه از وزارت ارشاد و ریاست شورای حل اختلاف اخذ و کسب شده است. به عقیده ما خبرنگار نباید احساس ناامنی کند و قلم در دستش بلرزد، بلکه خبرنگار باید شجاعانه بنویسد.
دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه برای مثال در خصوص آلودگی هوا راهکارهای کاهش آلودگی باید مورد توجه خبرنگاران قرار گیرد، عنوان کرد: کمپین دوچرخه سواری می تواند ایده مطرح کند و حتی در این جشنوار ها می توان پوشش مناسبی برای بانوان طراحی کرد که حجاب اسلامی داشته باشند و بتوانند از دوچرخه استفاده کنند به نحوی که آسیب اجتماعی در این زمینه به وقوع نپیوندد.
وی خاطرنشان کرد: درد مشترک درمان مشترک دارد نه درمان واحد. امیدواریم خبرنگارهای ما خبرنگار تحقیقاتی باشند. می دانیم که با خبرنگاران رفتارهای مناسبی صورت نمی گیرد و برخوردها با این گروه سرد است اما باید همه دست به دست هم بدهیم تا مردم در عرصه تصمیم گیری موفق باشند. خبرنگار باید یک جامعه شناس باشد و به تمامی ابعاد یک خبر توجه کند.
در ادامه این نشست امیرحسین اسدی مجری استارت آپ های معاونت اجتماعی در جشنواره ایده ها و فرصت ها، گفت: شبکه های اجتماعی می توانند هم در حوزه پیشگیرانه موثر باشد و هم می تواند کسب و کار ایجاد کند که به تبع آن شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود. این جشنواره می تواند اشتغال ایجاد کند. ما در ایران ۱۲ هزار نفر داریم که می توانند برنامه تولید کنند که هم اطلاع رسانی صورت گیرد و هم درآمدزا باشند.
وی افزود: تا سال ۲۰۲۰ حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر کاربر ابزار موبایل خواهیم داشت. این موضوع هم تهدید محسوب می شود و هم در صورتی که در راستای توسعه اطلاع رسانی و آگاهی از آنها استفاده کنیم فرصت خواهد بود. اقدام معاونت پیشگیری برگزاری استارت آپ ها است که تا سال گذشته آن را نداشتیم. این اقدام قوه قضاییه یک رویکرد نوین در دنیا است. امروزه سطح ملی کشور را «بازی‌ها» تعیین می کنند. سن استفاده از بازی در کشور ما به ۲ سال می رسد. این امر نیز می تواند هم تهدید و هم فرصت باشد. جشنواره ایده ها و فرصت ها با محوریت بازی، اپ ها و نرم افزارهای چند رسانه ای خواهد بود و ثبت نام آن به صورت تیمی و گروهی است.
مجری استارت آپ های معاونت اجتماعی در جشنواره ایده ها و فرصت ها خاطرنشان کرد: از بین تیم های ثبت نامی ۳۰ تیم انتخاب می شوند و از میان آنها ۳ تیم برگزیده خواهد شد اما ۱۰ تیم بلافاصله به شتاب دهنده ها می پیوندند تا در سال آینده حداقل ۵ محصول داشته باشیم و حداقل ۲۵ شغل با این اقدام ایجاد شود.
در ادامه سید احمد میرعلایی مجری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه هدف از ورود قوه قضاییه به جشنواره فیلم فجر استفاده از فضای هنری و فرهنگی است، گفت: اگر از این فضا استفاده نشود این فضا برای آلوده شدن آماده است و این موضوع به ضرر اجتماع و مملکت خواهد بود. سینمای کشورهای ابرقدرت بر این محور استوار است که امنیت ملی کشور خود را در سالن های سینمای کشور خود جست و جو می کنند و هرگونه سوءاستفاده علیه خود را در سازمان ملل پیگیری می کنند. متاسفانه ما از این موضوع بی بهره بودیم. چند سالی است که این مهم مورد توجه معاونت پیشگیری قرار گرفته است.
وی افزود: سینمای کشور ما در خصوص داستان، انیمیشن و … می تواند بسیار تاثیرگذار باشد تا اثرات سوء را کاهش دهند و به سمتی برویم که هنرمندان ما احساس مسئولیت کنند. تیم داوری قرار است به این مسایل آشنا باشند و فیلم ها را مورد توجه قرار دهند و در سه بخش فیلمنامه نویسی، کارگردانی و تهیه کنندگی مورد تشخیص و تشویق قرار گیرند. ان شاء الله بتوانیم در سال آتی بخش فیلمنامه نویسی مستقل را اجرا کنیم. ما به عنوان دیده بان معاونت در این جشنواره انتخاب شدیم و خبرنگاران نیز به عنوان دیده بان مردم و ملت باید در این جشنواره حضور داشته باشند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.