داستان تکراری تهدید به توقیف خودروهای بی کیفیت داخلی/ پراید ۵ میلیون تومانی و اینهمه هوادار!
در همین زمینه نماینده جامعه کارگری : وعده غذایی کارگران به ۱.۵ وعده در روز رسیده /… ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ رتبه جدید پاسپورت های جهان اعلام شد ۴ مرداد ۱۴۰۳ چرا در تمامی این سال ها زور تولید خودروهایی مانند پراید بیشتر از سازمان استاندارد بوده است؟ یک مقام آگاه که تمایلی ندارد نامش فاش […]
اما چرا در تمامی این سال ها زور تولید خودروهایی مانند پراید بیشتر از سازمان استاندارد بوده است؟ یک مقام آگاه که تمایلی ندارد نامش فاش شود می گوید خودروسازان داخلی سازمان استاندارد و یا هر ارگانی که مقابل آن ها بایستد را تهدید به بیکاری کارگران و سر و صدای رسانه ایی آن ها می کند. قدرت خرید پایین مردم شرایطی را فراهم کرده که مردم توانایی خرید خودروی با کیفیت ندارند و راضی به توقف تولید نیستند. خودروسازان هم خوب از این آب گل آلود ماهی میگیرند.
پرایدی که رسانههای مختلف میانگین هزینه تولید آن را تنها ۵ میلیون تومان اعلام کرده اند این روزها بین ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان به مشتریان فروخته می شود. کاظم محمدی نیکخواه کارشناس قدیمی صنعت خودرو در این باره به پول نیوز میگوید: نمی توان منکر هزینه پایین تولید پراید در کارخانه شد اما شرایط اقتصادی کشور ما ناسالم و غیر قابل پیش بینی است.
نمیتوان انتظار داشت که خودروسازی داخلی را به خاطر کیفیت پایین محصولات تعطیل کرد چرا که بیش از یک میلیون کارگر تولید قطعه، ساخت و خدمات پس از فروش بیکار میشوند.
او ادامه داد: ما می توانستیم بعد از انقلاب روی صنعت های دیگری تمرکز کنیم اما سراغ خودروسازی رفتیم. صنعتی که فراز و نشیب بسیاری به خود دیده است. مثلا همین امروز که من و شما با هم حرف می زنیم اگر بخواهیم جایگزین مناسبی برای پراید وارد کنیم، آیا ارز کافی داریم؟
نیکخواه گفت: از طرفی ماشین خوب با کیفیت در خارج از ایران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار است و این یعنی حداقل ۸۱ میلیون تومان بدون هزینه های گمرکی! آیا می توانیم خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی را جایگزین پراید کنیم؟