پیگیری حقوق شهروندی به معلولان رسید؛ ارائه لایحه به مجلس

جامعه > آسیب‌ها – علی ربیعی در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد و تجارب‌آموخته در حوزه معلولین به لایحه حمایت از معلولان نیز اشاره کرد و گفت: «این لایحه هفته آینده به صحن مجلس می‌آید و شخصا پیگیر ورود لایحه به مجلس هستم.» در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین […]

جامعه > آسیب‌ها – علی ربیعی در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد و تجارب‌آموخته در حوزه معلولین به لایحه حمایت از معلولان نیز اشاره کرد و گفت: «این لایحه هفته آینده به صحن مجلس می‌آید و شخصا پیگیر ورود لایحه به مجلس هستم.»
به گزارش خبرآنلاین، همایش سازمان‌های مردم‌نهاد و تجارب‌آموخته در حوزه معلولین روز دوم دی ماه با حضور کارآفرینان نخبه و مسئولین برگزار شد. در این همایش وزیر کار و رفاه اجتماعی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، نمایندگاه مجلس، رئیس سازمان بهزیستی و گروهی از کارآفرینان نخبه و فعال در حوزه معلولین حضور داشتند و درباره لایحه حمایت از معلولان و مشکلات آنها گفت‌و‌گو کردند.
لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای حقوق شهروندی معلولان
شهیندخت مولاوردی در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد و تجارب آموخته در حوزه معلولین با شعار «بدون ما برای ما تصمیم نگیرید»، گفت: «با وجود ‌پیشرفت‌های جامعه جهانی در توجه به حقوق معلولان و مطرح‌شدن معلولیت به عنوان مساله‌ای چند جانبه در سند توسعه پایدار، این افراد همچنان از برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها محروم هستند. در همین میان مشارکت و برنامه ریزی مشارکتی با معلولان کلید اصلی در توسعه و احقاق حقوق شهروندی است. معتقدم برنامه ریزی باید با حضور معلولان و برای معلولان انجام شود.»
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به ماده ۵ حقوق شهروندی گفت: «معلولان باید از توان‌بخشی و حق مشارکت در حوزه‌های مختلف اجتماعی بهره‌مند شوند. ارائه گزارش دستگاه‌های مختلف در حوزه عملکردشان در خصوص حقوق شهروندی معلولان فرصت خوبی برای آنها و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه معلولان است.»
او در ادامه به پیام ‌مدیر کل سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و گفت: «این شعار به تغییر به سوی جامعه‌ای پایدار، تاب‌آور و انعطاف‌پذیر با تاکید بر معلولان به عنوان ذی‌نفعان اشاره می‌کند.» مولاوردی با بیان اینکه تضمین غلبه بر چالش‌ها، فراگیری دسترسی به خدمات و‌تولیدات برای معلولان باید مورد توجه قرار گیرد گفت: «باید همراهی معلولان در همه این موارد تضمین شود و به همین دلیل نیازمند راه‌های مبتکرانه و حرفه‌ای در این زمینه هستیم. علاوه بر این باید رویکرد نیازمحور را کنار بگذاریم و به رویکرد حق‌محور برسیم. شهروندان صاحب حق برنامه‌ریزی درست و واقع‌بینانه با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد هستند.» او همچنین از برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه ویژه با همکاری سازمان بهزیستی در حوزه حقوق شهروندی معلولان خبر داد.
گفتاردرمانی و کاردرمانی در بیمه جایگاهی ندارد
در ادامه این همایش انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اینکه جامعه معلولان با وجود تسهیلات و شرایط فراهم‌شده با کمبودهایی مواجه است، گفت: «متاسفانه درمان‌های توانبخشی از جمله گفتاردرمانی و کاردرمانی در بسته حمایتی بیمه جایگاهی ندارند. با این حال لایحه حمایت از حقوق معلولان که در حال حاضر از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده زمین تا آسمان با قانونی که در سال ۸۳ در مجلس تصویب شد متفاوت است. در واقع برقراری حداقل حقوق کار، تشکیل شورای عالی معلولان و مشوق‌هایی که برای کارفرمایان در نظرگرفته شده از جمله موارد این لایحه است.»
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه گفت: «لایحه حمایت از حقوق معلولان اگر تا پایان سال در مجلس بررسی شود احتمال دارد که از تصویب بودجه سال ۹۷ عبور کنیم و این لایحه حمایت از حقوق معلولان بعد از آن بررسی شود اما امیدوارم سریع‌تر به این لایحه نیز رسیدگی شود تا بتوانیم بهره‌ای از بودجه سال ۹۷ داشته باشیم.»
نظارت ضعیف مجلس بر رعایت حقوق معلولان
سکینه الماسی نماینده مجلس شورای اسلامی سخنران دیگر این همایش با اشاره به اینکه لایحه حمایت از حقوق معلولان که در سال ۸۳ در مجلس ششم مصوب شد ۱۶ ماده داشت که ضمانت اجرایی در آن دیده نشده بود، گفت: «بزرگترین دستاورد برنامه ششم درصد افزایش میزان مستمری است. لایحه حمایت از حقوق معلولان توسط دولت به مجلس دهم شورای اسلامی ارائه شده است که کلیات این لایحه با آرای بسیار بالایی در مجلس رای آورده و در حال بررسی جزییات هستیم.» او با تاکید بر نبود نظارت بر رعایت حقوق معلولان گفت: «نظارت مجلس شورای اسلامی بر رعایت حقوق معلولان بسیار کم بوده و امیدواریم بهتر شود. امیدوارم با کمک انجیوها اقدامات مناسب‌تری را برای معلولان ارائه دهیم.»
لایحه حمایت از معلولان هفته آینده به مجلس می‌رود
در ادامه این همایش علی ربیعی به لایحه حمایت از معلولان نیز اشاره کرد و گفت: «این لایحه هفته آینده به صحن مجلس می‌آید و شخصا پیگیر ورود لایحه به مجلس هستم.» او با اشاره به اینکه سعی کردیم سیاست‌هایی مانند اشتغال را برای گروه‌هایی که از فرصت‌های برابر اجتماعی برخوردار نیستند، در نظر بگیریم که نتایج آن از امسال مشخص خواهد شد، گفت: «یک و نیم میلیون معلول شدید در کشور داریم که آماری قابل توجه است و متاسفانه در کشور ما هر چه به استان‌های مرزی نزدیک می‌شویم، معلولیت با فقر بیشتر گره می‌خورد. همچنین همراهی معلولیت و فقر از پدیده‌هایی بدی است که در کشور رخ داده است. از طرفی کهنسالی نیز با معلولیت در حال ترکیب است و بدتر از آن نیز ترکیب کهنسالی،‌معلولیت و فقر با هم است.»
وزیر کار با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ میلیون سالمند در سال ۲۰۵۰ و حدود ۱۴ میلیون نیز در ۱۰ سال آینده از مباحثی بود که در بررسی‌های علمی به آن دست یافتیم، گفت: «علاوه بر این غربالگری شنوایی و بینایی در کشور بالای ۹۰ درصد است، زیرا پیش‌بینی کردیم غربالگری نیاز آینده است و در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است. همچنین افراد نیازمند نیز به صورت رایگان غربالگری می‌شوند و برای سایر افراد نیز پوشش بیمه‌ای را نیز دنبال می‌کنیم. در حقیقت باید در نشان‌دادن توانمندی‌های معلولین الگوسازی کنیم که در این زمینه طی جلسه‌ای با سازمان صدا و سیما قرار است به زودی آثاری به‌منظور نشان دادن توانایی و حقوق معلولین بیرون آید.»
او در ادامه با بیان اینکه اولویت را بر روی کودکان قرار داده‌ایم گفت: «مهدکودک در اختیار سازمان بهزیستی فرصت مناسبی بود که از مهدکودک‌های مناطق محروم غربالگری آغاز شود. همچنین حدود ۲۰۰ هزار زن بارداری که سوء تغذیه داشتند و ممکن بود فرزند آنها دچار معلولیت شود را مورد توجه قرار دادیم،‌ یعنی مرز پیشگیری از معلولیت را تا بارداری‌های دارای سوء‌تغذیه به عقب بردیم، بنابراین می‌توان گفت در این زمینه هر سال پیشرفت کردیم اما مسائل زیادی پیش رو داریم.»
لزوم تعامل با جامعه هدف برای تصمیم‌گیری‌ها
احمد میدری نیز با اشاره به اینکه مشکلات معلولان در ایران بسیار زیاد است اما پیرامون مناسب‌سازی معابر و اماکن، وضعیت اشتغال و شیوه ارائه خدمات، وضعیت بیمه‌ای اقداماتی صورت گرفته است ، گفت: «برای حل مسائل معلولان باید تعامل بین جامعه هدف با دستگاه‌های دولتی تغییر کند و بر اساس شعار انتخابی معلولین باشد، زیرا تصمیماتی که بدون وجود جامعه هدف اتخاذ شده باشد در اجرا به موفقیت کامل نخواهد رسید.» به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تعداد زیادی انجمن در حوزه معلولان روبه‌رو هستیم که این انجمن‌ها باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. امیدوارم با توجهی که وجود دارد بتوانیم تغییری را در نحوه تعامل بین انجمن‌ها و دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد کنیم تا الگویی برای سایر دستگاه‌ها باشد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.