احتمال اقدام نظامی ترامپ علیه ایران؟

 

برخی منابع خبری همچون نیویورک تایمز از احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در ۲ ماه پایانی عمر دولت ترامپ خبر می دهند.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری ست:

ترامپ بازیگر غیرعقلانی عرصه سیاست است و نگارنده باور دارد به همین علت بود که ساختار نظام سیاسی آمریکا اجازه تداوم ریاست جمهوری به او را نداد.

نماد ساختار مزبور ، رسانه هایی چون cnn ، توییتر و … بودند که کاملا وی را ایزوله کرده و نگذاشتند کامیاب گردد. روشن است که از یک کنشگر و تصمیم گیر فاقد عقلانیت امکان انجام یک رفتار غیرقابل پیش بینی در هر لحظه بعید نیست .

احتمال اقدام نظامی ترامپ علیه ایران؟|خبر فوری

ترامپ در دوران تصدی سمت ریاست جمهوری ایالات متحده نشان داد که منافع اسرائیل اولویت اصلی سیاست خارجی او را تشکیل می دهد‌.

حتی به زعم کاتب متون، ترور سردار سلیمانی هدف راهبردی اسرائیل بود که به علت ضعف های ذاتی آن رژیم و ترس از عواقب آن ، مسئولیتش را ترامپ عهده دار شد.

در صورتی که دولت های بوش و اوباما نیز قابلیت ترور فرمانده شهید نیروی قدس را داشتند لکن به علل منطقی و با در نظر گرفتن منافع ملی آمریکا از انجام آن صرف نظر کردند.

حال با توجه به حفظ زیر ساخت های نظامی ، صنعتی و راهبردی ایران و دست بالای این کشور در منطقه دور از ذهن نیست که رئیس جمهور شکست خورده آمریکا درصدد زدن ضربه ای کاری به نظام جمهوری اسلامی باشد.

خاصتا این که ایران نه موشک های استراتژیک اش را بر اثر فشار تحریم ها تحویل داد ، نه از مناطق اطراف اسرائیل عقب نشینی کرد و اکنون هم در حال حرکت به سمت غنی سازی ۲۰ درصد است.

ترامپ نشان داده همواره تحت تاثیر تحریکات نتانیاهو ، بن زاید ، بن سلمان و به خصوص داماد یهودی اش جرارد کوشنر بوده است.

برکناری ژنرال مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا ( که بعد از انهدام پهپاد گلوبال هاوک به علت تجربه نظامی و اشراف بر توان پاسخگویی ایران ، مانع از اجرای دستور ترامپ مبنی بر واکنش متقابل شد ) در همین راستا تحلیل می شود.

فرد جایگزین یعنی کریستوفر سی میلر ، آمر و مسئول اصلی ترور سردار سلیمانی است و همین امر به احتمال حماقت آمریکا علیه ایران ضریب می دهد.

ناو هواپیمابر نیمیتز که اخیرا وارد خلیج فارس شده بود، به بهانه شرکت در رزمایش دریایی ۱۸ نوامبر در اقیانوس هند دیروز از این دریا خارج شد.

اصلی کلی در معادلات نظامی خلیج فارس وجود دارد که هر گاه ناوگان دریایی آمریکا در این شاخاب حضور دارند احتمال درگیری نظامی گسترده منتفی ست . زیرا عرض آن کم بوده و ناوگان آمریکایی اهدافی سهل الوصول برای موشک های پرشمار ایران خواهند بود .

اکنون که ناو هواپیمابر نیمیتز از محدوده تیررس ایران خارج شده ، این ظن وجود دارد که امکان دارد برنامه عداوت آمیزی را از سوی رئیس جمهور ناکام آمریکا شاهد باشیم.

البته مطالب ذکر شده فوق ، صرفا احتمالاتی ست که به ذهن نگارنده خطور کرده و از باب قاعده عقلانی دفع خطر احتمالی لازم است مسئولان نظامی در این خصوص تدابیر شایسته را اتخاذ نمایند.

دهها هزار نظامی آمریکایی در اطراف ایران حضور دارند که همگی در شعاع آتشباری سپاه و ارتش هستند و نیز تجربه نشان داده توان دفاعی جمهوری اسلامی قابلیت بازدارندگی لازم را در برابر تخاصمات ایالات متحده داشته اما توازن قوا ، توازن وحشت و به طور کلی نظریات واقع گرایانه رفتارهای بازیگران عقلانی عرصه سیاست بین الملل را تحلیل و پیش بینی می کند .

لکن امروز ایران در مواجهه با یک فرد کم تجربه ، قمار باز و غیر عقلانی قرار دارد که هر آن می توان از او انتظار رفتاری پیش بینی نشده را داشت.

در پایان خاطرنشان میشود احتمال عدم بروز درگیری نظامی بین ایران و آمریکا بیش از وقوع آن می نماید اما به هر حال بایسته است مراقبت های لازم و تمهیدات مقتضی از سوی مسئولان نظامی اعمال گردد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.