شب نوشت هفتم : دختر جانِ بابا ، انسولین جانِ دختر

 
پایگاه خبری رسا نشر – شبنم حاجی اسفندیاری: یکی از همکاران ما می گفت چند روز پیش درخواست خودرو اسنپ داده است. با راننده ای که سفر را قبول کرده تماس میگیرد و می گوید تا ۴ دقیقه دیگر آنجا هستم. زمان می گذرد و مجبور می شود با راننده تماس بگیرد. راننده ضمن عذر خواهی ازوی می خواهد کمی صبر کند.در دراروخانه میدان جهاد منتظر دریافت انسولین های دخترش است. و تا دقایقی دیگر خواهد آمد. چند دقیقه بعد راننده بسرعت خودش را به مسافر رسانده و ضمن عرض پوزش سفر آغاز می شود.
شب نوشت هفتم : دختر جانِ بابا ، انسولین جانِ دختر
در راه از وضعیت حیاتی دختر ۱۱ ساله اش که مبتلا به دیابت نوع ۱ است می گوید. و اینکه دیگر انسولین قلمی خارجی پیدا نمی شود. تمام داروخانه ها را سرزده بود و درنهایت توانسته بود در داروخانه میدان جهاد نمونه ایرانی انسولین مورد نیاز را تهیه کند. به گفته همکار ما در طول مسیر به دلیل نگرانی از ناسازگاری انسولین ایرانی با مسئولین داروخانه صحبت کرده. و بعد نیز با همسرش در این رابطه گفتگو و تذکرات لازم را داده است. دختر است دیگر! پدر جانش را برای دخترش می دهد. اما جان دختر این روزها فقط وابسته به انسولین است که کمیاب است.
چهره خسته، نا امید و مستعصل این هموطن برای پیدا کردن انسولین که حیاتی ترین ماده برای تدوام زندگی دخترش میباشد را با کل جامعه دیابتی ها کشور تعمیم دهید. الان همه افراد مبتلا به این بیماری و خانواده های آنان درست در چنین شرایطی هستند. امروز تصاویری ازصف خرید انسولین در رسانه ها منتشر شده بود. من نیز از گوگل چندین داروخانه که می گفتند انسولین دارد را پیدا کردم با آنها تماس گرفتم. انسولین نیست! نه اینکه نباشد. د اکثر داروخانه ها انسولین، مخصوصاً نوع قلمی انسولین یافت نمی شود.
اینکه تحریم است، کمیاب شده و مشکلات مالی برای ورود دارو وجود دارد را همه می دانیم! خبر واردات یک و نیم برابری انسولین در سال جاری را هم نفهمیدیم چرا گفتند و بعد تکذیبش کردند؟ حتی گفته شده انسولین کمتر از سالهای قبل هم وارد شده. جالب است که چند برابر قیمت در بازار آزاد به راحتی می توان آن را پیدا کرد. اکنون زمان جَدل نیست. بهتر است هرچه سریعتر با حمایت از تولید کننده داخلی برای افزایش ظرفیت تولید، اقدام عاجل صورت پذیرد و یا از هر راهی انسولین مورد نیازمردم تامین و از طریق منابع درست در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد. بدنِ محتاج به انسولین تحریم و سیاست نمی شناسد. نباشد بیماررا به کما و حتی تا مرگ پیش خواهد برد!
سی مهر ۱۳۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.