وزیر کشور: بگیر و ببندها، مردم را مایوس می کند

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه اولین گردهمایی روسای شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور گفت: اگر مبتنی بر فطرت انسان ها حرکت و تلاش کنیم و دل ها را به دست آوریم، همه استقبال خواهند کرد و اسلام با سرعت بیشتری در قلوب انسان ها رشد […]

وزیر کشور: بگیر و ببندها، مردم را مایوس می کندعبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه اولین گردهمایی روسای شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور گفت: اگر مبتنی بر فطرت انسان ها حرکت و تلاش کنیم و دل ها را به دست آوریم، همه استقبال خواهند کرد و اسلام با سرعت بیشتری در قلوب انسان ها رشد پیدا می کند.

برای انجام این کار لازم است ما مسوولان کار خود را خوب انجام دهیم و انتظار داریم موضوع امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه های اجرایی و اداری کشور اجرا شود اما این اتفاق نیفتاده است و نباید به دنبال دلایل آن باشیم.
به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی یکی از دلایل اجرا نشدن امر به معروف و نهی از منکر را در دستگاه های اجرایی مربوط به اعتقاد و ایمان به این موضوع دانست و تاکید کرد: آیا ما به اجرایی کردن امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد و ایمان داریم و این موضوع در دستور کار روزمره ما است؟ اگر به راستی به این موضوع اعتقاد و ایمان داشته باشیم، بقیه مسائل درست می شود.
از سوی دیگر باید به روش ها و شیوه های اقدام نیز توجه کرد. آیا روش های در پیش گرفته شده و اقدامات انجام شده مطابق با عقل و فطرت است؟
وی اضافه کرد: پیگیری بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر موثر است. تجربه نشان داده روش های در پیش گرفته شده موفق نبوده است. ما حرف های قشنگی می زنیم و هدف های والایی داریم که به عنوان مثال در برنامه پنجم توسعه آمده است، اما این برنامه ها به طور کامل اجرا نشده است.
وزیر کشور تاکید کرد: آسیب شناسی باید مورد توجه قرار گیرد و روی ضعف و کاستی های خود کار کنیم. اتفاقاتی که در ٣٧ سال اخیر در جامعه افتاده، یک شبه رخ نداده است و با گذشت این مدت مسائلی به ارزش تبدیل شده اند که کاملاضد ارزش هستند.
رحمانی فضلی اضافه کرد: در برخورد با مسائل باید اهم فی الاهم کنیم و روش های ما قابل بازنگری و آسیب شناسی است و لازم است همه ابعاد امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار دهیم. اگر در ٣٧ سال اخیر به سه، چهار منکر اصلی، دروغ و غیبت دقیق تر پرداخته بودیم، در حال حاضر وضعیت بهتر بود، چون کسی که منکراتی مانند دروغ و غیبت را مرتکب نشود، برخی دیگر از گناهان را نیز انجام نمی دهد.
وی در ادامه گفت: دایره امر به معروف و نهی از منکر خیلی وسیع است و همه کارهای ما باید براساس قانون باشد. در حکومت ولی فقیه فصل الخطاب است، البته مراجع عظام دیگری در کشور وجود دارند اما نظر ولی فقیه به عنوان فصل الخطاب مطرح می شود. در اجرا هم قانون فصل الخطاب است و اگر هرکسی سلیقه ای امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند ما به جایی نمی رسیم.
رحمانی فضلی با اشاره به ضرورت پیگیری اقدامات اظهار کرد: ضعف اساسی سیستم های ما پیگیری است. حرف های خوب می زنیم، برنامه ریزی می کنیم ولی پیگیری نمی کنیم. پس از پیگیری نیز ارزیابی لازم است.
وی با اشاره به وظایف وزارت کشور گفت: این وزارتخانه متولی هماهنگی میان بخش های مختلف است و ما دو بخشنامه در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر صادر کردیم و پیگیری های ما در این زمینه مطلوب بوده است.
وزیر کشور با اشاره به تاثیرات رسانه های نوین گفت: ما در معرض تهدیدات فراوانی از سوی رسانه هایی مانند ماهواره ها و شبکه های اجتماعی هستیم. آنها منفعت طلبی و سودجویی را به عنوان اصالت مطرح می کنند. در چنین شرایطی باید این فضا را مدیریت و کنترل کنیم.
رحمانی فضلی اضافه کرد: استفاده از نیروی انتظامی، باید آخرین خط فعالیت های ما باشد، سال قبل از تعداد زیادی از جوانان تعهد گرفته ایم. وقتی که پرونده ای برای این جوانان تشکیل شود، ممکن است به احساس یاس در میان آنها بینجامد.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین احمد زرگر، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف پیشگیری است نه برخورد. ٩٨ درصد از احکام اسلام پیشگیری است و دو درصد باقیمانده نیز باید برخورد به گونه ای انجام شود که منتهی به پیشگیری شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.