پوسیدگی دندان بحران عفونی و میکروبی

در همین زمینه واکنش پزشکیان به اظهارات نماینده اصفهان در مورد کسر جریمه بی حجابی از… ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ وزارت کشور درباره این شناسنامه ها توضیح قانع کننده بدهد ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ در دندان‌های آسیای بزرگ، به دلیل وجود سطوح بیشتر، شیار‌های عمیق و گیر افتادن مواد غذایی در آن‌ها احتمال ابتلا به این بیماری […]

در دندان‌های آسیای بزرگ، به دلیل وجود سطوح بیشتر، شیار‌های عمیق و گیر افتادن مواد غذایی در آن‌ها احتمال ابتلا به این بیماری عفونی (پوسیدگی) افزایش می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه مواد پروتئینی به ندرت ممکن است سبب بروز پوسیدگی در دندان شود، گفت: مواد قندی و کربوهیدرات‌ها بیشترین اثر پوسیدگی را بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند.
دکتر محمدکریم لایق نژاد با اشاره به اینکه میکروب‌های دهان با استفاده از مواد قندی و کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی سبب تولید اسید می‌شوند، افزود: این اسید تولید شده، در بافت سخت دندان یعنی مینا و عاج دندان پوسیدگی ایجاد می‌کند.
متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر اینکه پوسیدگی، تمام سطوح دندان را به صورت یکسان درگیر نمی‌کند گفت: در دندان‌های آسیای بزرگ، به دلیل وجود سطوح بیشتر، شیار‌های عمیق و گیر افتادن مواد غذایی در آن‌ها احتمال ابتلا به این بیماری عفونی (پوسیدگی) افزایش می‌یابد.
دکتر لایق نژاد افزود: پوسیدگی در ابتدا با ایجاد لکه‌های سفید و پس از آن بر اثر باقی ماندن مواد غذایی در بین دندان ها، به صورت لکه‌های قهوه‌ای رنگ بروز می‌کند.
وی حساسیت به مواد غذایی شیرین، ترش، سرما و گرما را از جمله علائم پوسیدگی دندان عنوان کرد و ادامه داد: سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، از بین رفتن دندان به گونه‌ای که فرد احساس شکستگی در ناحیه دندان داشته باشد، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی در بین دندان و پاره شدن نخ دندان نیز از دیگر علائم پوسیدگی دندان محسوب می‌شود.
متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه به تاثیر ساختمان فک و نحوه قرار گرفتن دندان‌ها در استخوان فک در بروز پوسیدگی اشاره کرد و گفت: بهداشت دهان و دندان، تکرر مصرف مواد قندی، جنس دندان، ایمنی و عوامل زمینه‌ای همچون سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک نیز در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند.
دکتر لایق نژاد افزود: اگر درد دندان‌ها در هنگام پاسخ به محرک‌های حرارتی سرما و گرما بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد می‌تواند از نشانه‌های پوسیدگی‌های عمیق و در مواردی نیازمند درمان ریشه یا عصب کشی باشد.
وی ادامه داد: احتمال بروز پوسیدگی دندان در کودکان به علت مصرف مکرر مواد قندی نسبت به بزرگسالان بیشتر است.
متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه استفاده از دهان شویه‌ها سبب افزایش استحکام دندان‌ها می‌شود گفت: استفاده صحیح از نخ دندان، شست و شوی دندان‌ها حداقل دوبار در طول شبانه روز با مسواک و خمیر دندان و نیز مراجعه منظم به دندان پزشک از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونی پوسیدگی دندان است.
وی ادامه داد: برداشت پوسیدگی و پر کردن آن با مواد ترمیمی توسط دندان پزشک نیز یکی از راه‌های درمان بیماری پوسیدگی دندان محسوب می‌شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.