در این روزهای آلوده چه بخوریم؟

در همین زمینه واکنش پزشکیان به اظهارات نماینده اصفهان در مورد کسر جریمه بی حجابی از… ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ وزارت کشور درباره این شناسنامه ها توضیح قانع کننده بدهد ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ با توجه به استمرار آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان، به مردم توصیه می شود که در مصرف مواد غذایی […]

با توجه به استمرار آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان، به مردم توصیه می شود که در مصرف مواد غذایی و خوراکی ها دقت بیشتری کرده و مواد غذایی مورد نیاز و مفید را مصرف کنند.
به گزارش ایرنا، کارشناسان بهداشت و سلامت توصیه می کنند که در روزهای آلوده، مردم مایعات بیشتری بویژه آب و شیر بنوشند.
نوشیدن مایعات بویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد.
از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.
همچنین کارشناسان بهداشت توصیه کرده اند که در روزهای آلوده از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود زیرا آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها دارند.
از طرفی مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار بدلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را افزایش دهد.
به افرادی که در محیط بیرون تردد می کنند نیز توصیه می شود قبل از خورن غذا، دهان خود را شست و شو داده و پس از مراجعت به خانه دوش بگیرند.
مرکز بهداشت استان اصفهان نیز با تاکید بر این موارد از مردم خواسته است تا در روزهای آلوده و ناسالم از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود خودداری کنند تا شرایط به حالت مطلوب برگردد.
به بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم نیز توصیه شده است که در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل استراحت کنند.
ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد. بنابراین کودکان را در منزل نگهدارید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارند.
اگر در اتومبیل و ناگزیر به تردد هستید اتومبیل شما دارای سیستم تهویه مطبوع است لذا آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد.
به مدیران مدارس و مهدهای کودک نیز توصیه شده است که کلیه فعالیت های فیزیکی و ورزشی در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و کلیه مقاطع تحصیلی مدارس را حذف نمایند و زنگ های تفریحی را نیز تا حد امکان در کلاس ها سپری نمایند.
مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرده است که استفاده از ماسک یکی از راهکارهای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک ها هم باید نکاتی را رعایت کرد.
ماسک های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده ها را از خود عبور می دهند به هیچ وجه توصیه نمی شوند و بهتر است از ماسک های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را به طور کامل پوشش می دهد، استفاده شود.
ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود.
ماسک های ویژه ای که با عنوان P1 و P2 عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است.
همچنین کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند که در روزهای آلوده، روزانه سه مرتبه بینی خود را با محلول سرم یا حتی آب شست و شو دهید زیرا بخشی از آلودگی ها جذب مخاط بینی می شوند.
همچنین توصیه می شود روزانه سه مرتبه چشم ها را شست و شو دهید زیرا از طریق چشم نیز آلودگی ها جذب بدن می شوند و البته چشم ها نیز آسیب می بینند.
هوای اصفهان امروز یکشنبه با شاخص کیفی ۱۷۸ (AQI) در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۲ ظهر برای سومین روز متوالی در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.