رأی الیوم: اگر اعتراضات ایران در یک کشور عربی اتفاق می افتاد، ده ها تن کشته می شدند

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹ مقامات ایران بر معترضین و حتی کسانی که عکس های رئیس جمهوری و رهبری ایران را آتش زدند، آتش نگشودند، در حالی که اگر […]

مقامات ایران بر معترضین و حتی کسانی که عکس های رئیس جمهوری و رهبری ایران را آتش زدند، آتش نگشودند، در حالی که اگر این اعتراض ها در پایتخت کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ می داد، دهها تن در خیابان ها به دست نیروهای امنیتی کشته و زخمی می شدند. این در حالی است که یک شهروند در این کشورها به دلیل نوشتن یک قطعه شعر یا یک پیام در شبکه های اجتماعی و درخواست حداقل اصلاحات به دست کم ۱۵ سال زندان متهم می شوند و هیچ حقی برای آمدن به خیابان ها و اعتراض ندارند.

روزنامه رأی الیوم در واکنش به اتفاقات و اعتراضات اخیر در تهران و برخی شهرهای ایران نوشت: هرچند دمکراسی در ایران ایده آل نیست، مردم بر خلاف کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حق دارند برای اعتراض به خیابان بیایند.
به گزارش «تابناک»؛ روزنامه رأی الیوم، روز یکشنبه اعتراض های اخیر در شهرهای ایران را بازتاب داد و نوشت: بسیاری از شهرهای ایران، روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد تظاهرات مردمی و اعتراض آنها به گرانی و سختی شرایط معیشتی در این کشور بودند و معترضین شعارهای ضد حسن روحانی و نظام ایران سر داده و به سیاست های کشورشان اعتراض داشتند و از پلاکاردهایی با شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» حمل کردند.
این روزنامه افزود: دولت ایران این اعتراض ها را غیرقانونی اعلام کرد و از تظاهرات مقابل جریان معترض حمایت و پشتیبانی کرد و دهها هزار تن در بیشتر شهرهای ایران در حمایت از نظام ایران به خیابان ها آمدند و اعتراض ها را تلاشی برای ایجاد فتنه جدید دانستند.
رأی الیوم نوشت: ایران با شرایط اقتصادی سختی روبه روست که در درجه نخست، نتیجه محاصره اقتصادی حاد این کشور از سوی آمریکا و همپیمانان آن در سی سال گذشته است. ایران تنها زمانی توانست نفت خود را کامل صادر کند که توافق هسته ای را با کشورهای ۱+۵ امضا کرد. خواسته های معترضین ایرانی، مبارزه با فساد و اهتمام به شرایط سخت معیشتی مردم و بهبود آن است که خواسته مشروعی است و حتی تلویزیون رسمی ایران آن را نادیده نگرفت و اعضای این رسانه خواستار پاسخگویی به آن شده و بخش هایی از این اعتراض ها را پوشش دادند.
این روزنامه عرب زبان ادامه داد: هنوز مشخص نیست، این اعتراض ها ادامه خواهد داشت تا نه؛ اما خبرگزاری فرانسه در گزارشی آورده است: روز شنبه این اعتراض ها ساکت بود، جز اینکه ده ها تن از دانشجویان دانشگاه تهران تجمع کردند و شعارهایی ضد نظام ایران سر دادند و خواستار آزادی بازداشت شدگان و اعطای آزادی شدند.
این روزنامه نوشت : تظاهرات روزهای پنجشنبه و جمعه ایران همانند سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) نبود. در آن سال هزاران تن در پایتخت ایران و شهرهای دیگر به خیابان ها آمدند و تفاوت آن این است که حسن روحانی ـ که در آن زمان از آن تظاهرات حمایت می کرد ـ امروز شاهد تظاهرات ایرانی ها ضد سیاست های اقتصادی خود است.
رأی الیوم افزود: اعتراض های ایران موجی از خوشحالی را در محافل برخی کشورهای عربی و بخصوص برخی کشورهای حاشیه خلیج (فارس ) و نیز در شبکه های اجتماعی برانگیخته است، حال آنکه یک شهروند در این کشورها به دلیل نوشتن یک قطعه شعر یا یک پیام در شبکه های اجتماعی و درخواست حداقل اصلاحات به دست کم ۱۵ سال زندان متهم می شوند و هیچ حقی برای آمدن به خیابان ها و اعتراض ندارند و بسیاری از فعالان و حقوقیون و شخصیت های دینی، در حال حاضر به دلیل سکوت و بیطرفی در جریان بحران کنونی در میان کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در پشت پرده مجازات می شوند.
سرمقاله رأی الیوم افزود: مقامات ایران اما بر معترضین و حتی کسانی که عکس های رئیس جمهوری و رهبری ایران را آتش زدند، آتش نگشودند، در حالی که اگر این اعتراض ها در پایتخت کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ می داد، دهها تن در خیابان ها به دست نیروهای امنیتی کشته و زخمی می شدند.
این روزنامه همچنین نوشت: نرخ بیکاری در ایران ۱۰ درصد کمتر از عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان است و آمارها نشان می دهد، بیش از یک میلیون شخص در عربستان درخواست دریافت مستمری بیکاری از دولت دارند.
به نوشته این روزنامه، دمکراسی در ایران ایده آل نیست، ولی به معترضین اجازه حضور در خیابان ها و اعتراض به نظام و رئیس جمهور حتی رهبری آن را می دهد، بدون این که توسط نیروهای امنیتی سرکوب شوند حتی در اعتراض های سال ۲۰۰۹ که گسترده ترین اعتراض ها در تاریخ ایران بود، ۳۲ تن کشته شدند که نیمی از آن ها نیروی امنیتی بودند.
رأی الیوم افزود: بعید نیست که طرف های خارجی در برهم زدن امنیت داخلی ایران نقش داشته باشند. کاخ سفید روز جمعه از یک توافق محرمانه بین آمریکا و “اسرائیل ” برای ممانعت از گسترش برنامه های هسته ای ایران و موشک های بالستیک آن و مقابله با حزب الله در لبنان خبر داد. این توافق های مخفیانه برای برهم زدن امنیت و ثبات داخلی کشورها مطمئنا در خصوص هر کشور عربی که مخالف “اسرائیل ” و حمایت آمریکا از این رژیم در هفتاد سال گذشته بودند وجود داشته و تصادفی نیست که عراق، سوریه، لیبی، الجزایر و یمن بزرگترین قربانیان این پروژه ها و طرح ها هستند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.