متقاضیان مشاغل خانگی تا ۵٠ میلیون تومان وام می گیرند

5f1c08d216895_5f1c08d216898

براساس اعلام ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور، میزان وام برای متقاضیان مشاغل خانگی تا سقف ۵٠ میلیون تومان افزایش یافته است.

در حال حاضر کسب و کارهای خانگی به یک منبع مهم اشتغال و درآمد به ویژه برای زنان تبدیل شده است و افراد با کار در خانه علاوه بر آنکه سطح درآمد خود را افزایش و کسب و کارشان را توسعه می دهند، به اقتصاد خانوار نیز کمک می کنند.

از نگاه سازمان بین المللی کار موقعیت مکانی و وجود کسب و کار در خانه ملاک تلقی کردن آن به عنوان مشاغل خانگی است و کنوانسیون ۱۸۹ سازمان بین المللی کار، کار شایسته و ضرورت پرداختن به وضعیت کارگران خانگی را به رسمیت شناخته است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با نقش آفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (جهاددانشگاهی) به عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای در ۹ استان آذربایجان‌غربی، چهارمحال ‌و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام در حال اجرا است‪.‬

هدف از اجرای این الگو، تعامل با دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی مرتبط با اجرای طرح، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار، ایجاد زیرساختهای بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت بر فرآیند اجرای طرح از طریق نرم‌افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است‪.‬

بر اساس آمارها بیش از ۹۲ هزار شغل در بخش مشاغل خانگی طی سال گذشته در کشور ایجاد شده و بیش از ۲۷۰ هزار متقاضی اشتغال خانگی نیز موفق به اخذ مجوز مشاغل خانگی در رشته‌های گوناگون شده اند.

در حال حاضر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز انجام می شود که فاز اول شناخت ظرفیت ها و مزیت های منطقه و پتانسیل افرادی است که در رشته های مختلف در آنجا وجود دارند. فاز دوم تقویت افرادی است که می توانند در این طرح مفید باشند و در مباحث کارآفرینی و بازارشناسی آموزشهای لازم را در اختیار گیرند و سوم افرادی که با داشتن مدارک تحصیلی بیکارند و توانایی خاصی ندارند و تحت آموزشهای جهاد قرار می گیرند و با توجه به توانایی ها و پتانسیل خود هدایت می شوند.

مهناز امامدادی، دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور در این باره می گوید:با شیوع کرونا مشکلات بسیاری برای مشاغل خرد و کوچک ایجاد شد و ما به این نتیجه رسیدیم که برای مشاغل و کسب و کار های متضرر از کرونا تسهیلاتی در نظر بگیریم. بر این اساس با توجه به فهرستی که از این مشاغل در اختیار داریم و به تناسب اولویت و میزان استحقاق برای دریافت وام، آنها را مورد حمایت قرار می دهیم.

او معتقد است کرونا فرصت مناسبی برای گسترش کسب و کارهای خانگی به ویژه تولید ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم در شرایط حاضر به شمار می رود و به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی و منع ترددها می تواند خلاقیت شاغلان خانگی را پرورش و بروز دهد.

‪امامدادی از افزایش سقف تسهیلات مشاغل خبر داده و می گوید:‬ میزان وام مشاغل خانگی برای اشخاص حقیقی قبلا ٢٠ میلیون تومان بود که تا سقف ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و برای فعالیتهای گروهی و شبکه‌ای و پشتیبانی نیز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.

بر اساس آخرین آمارها بیش از ١۶ هزار و ۵٠٠ شغل در ۹ استان پایلوت مجری طرح ایجاد شده و طرح مشاغل خانگی با موفقیتهای خوبی همراه بوده است به نحوی که موجب ایجاد برندهای جدید ملی و حمایت و تقویت از برندهای ملی قدیمی شده است.

امروز بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخش اعظمی از بازار اشتغال خود را به مشاغل خانگی اختصاص داده و از ظرفیت بنگاههای خرد و کوچک در این خصوص بهره‌ برده‌اند.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.