همه چیز درباره لباس کار مخصوص جوشکاری و تجهیزات ایمنی ضروری

جوشکاری فعالیتی صنعتی است که انجام آن به پوشیدن لباس ایمنی استاندارد و مطمئن نیاز دارد. لباس جوشکاری (Welding Cloth) لباس‌ کاری است که برای محافظت از بدن جوشکاران در مقابل حرارت و آسیب‌های احتمالی تولید شده است‌ و راندمان کاری آن‌ها را افزایش می‌دهد. افرادی که جوشکار هستند، همزمان با خرید لباس کار مخصوص جوشکاری باید تجهیزات ایمنی ضروری مانند عینک و دستکش جوشکاری را نیز خریداری کنند.

در این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره ویژگی‌های لباس کار جوشکاری، انواع عینک ایمنی و انواع دستکش ایمنی مناسب این کار را در اختیار شما قرار دهیم.

همه چیز درباره لباس کار مخصوص جوشکاری و تجهیزات ایمنی ضروری

لباس کار مخصوص جوشکاری چه ویژگی‌هایی دارد؟

افرادی که شغل آن‌ها جوشکاری است و با جرقه‌های جوش سروکار دارند، برای تامین ایمنی و حفظ سلامتی قسمت‌های مختلف بدن خود حتما باید از لباس کار جوشکاری استفاده کنند. لباس کارهای مخصوص جوشکاری به‌صورت یک‌‌تکه و دوتکه تولید می‌شوند و در کنار آن‌ها تجهیزات ایمنی دیگری مانند کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، کفش ایمنی، ماسک جوشکاری و غیره نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس کارهای مخصوص جوشکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لباس‌ کارهای مخصوص جوشکاری سبک هستند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس‌ کار مخصوص جوشکاری سبک بودن آن‌ است. لباس‌ کارهای سنگین به مرور زمان باعث خستگی جوشکار می‌شوند و تمرکز او را هنگام جوشکاری به‌هم می‌ریزند. لباس کارهای سبک جوشکار اغلب از پارچه‌های کتان پنبه‌ و چرم طبیعی تولید می‌شوند و به دلیل راحت‌بودن سرعت جوشکار و بازدهی او را افزایش می‌دهند. در جوشکاری آرگون و co2 جوشکاران معمولا از لباس کار  مخصوص جوشکاری کتان پنبه و در جوشکاری با الکترود از لباس کارهای چرمی استفاده می‌کنند.

این لباس‌ها در برابر سوختگی ناشی از جرقه و شعله‌های آتش مقاومت بالایی دارند

یکی دیگر از ویژگی‌های لباس کار جوشکاری مقاومت بالا در برابر سوختگی ناشی از جرقه و شعله‌های آتش ناشی از جوشکاری است. استحکام این لباس‌ها به حدی بالاست که جرقه و شعله آتش به هیچ وجه نمی‌تواند از بافت لباس عبور کرده و به بدن جوشکار آسیب بزند. لباس‌های جوشکاری باکیفیت نه‌تنها در برابر حرارت و سوختگی، بلکه در مقابل ساییدگی، کشیدگی و فشار نیز مقاومت بسیاری دارند.

همه چیز درباره لباس کار مخصوص جوشکاری و تجهیزات ایمنی ضروری

پارچه‌های به‌کاررفته در تولید لباس‌های جوشکاری ضدحساسیت هستند

ضدحساسیت‌بودن پارچه‌ به‌کاررفته در تولید مدل‌های مختلف لباس کارهای مخصوص جوشکاری ویژگی دیگری است که توجه به آن در خرید این لباس‌ها اهمیت زیادی دارد. این لباس‌ها با پوست جوشکار به‌صورت مستقیم در تماس هستند. به همین دلیل در تولید آن‌ها از پارچه‌های ضدحساسیت استفاده شده است تا هیچ‌گونه حساسیتی در پوست به‌وجود نیاورد.

لباس کارهای جوشکاری قابلیت عایق حرارتی دارند

دمای هوا در محیط‌هایی که جوشکاران در آن مشغول انجام جوشکاری هستند، همواره بالاست. علاوه‌بر این اگر جوشکار در فضای باز و زیر نور آفتاب مشغول جوشکاری باشد، باید گرمای بیشتری را تحمل کند. لباس کار مخصوص جوشکاری با قابلیت عایق حرارتی تولید می‌شود تا جوشکار هنگام پوشیدن آن و انجام فعالیت جوشکاری گرمای زیادی را احساس نکند.

در مقابل اشعه ماورابنفش خورشید مقاومت بالایی دارند

یکی دیگر از ویژگی‌های لباس کار مخصوص جوشکاری مقاومت بالا در مقابل اشعه ماورابنفش خورشید است. این ویژگی باعث می‌شود که طول عمر لباس کار بیشتر شود و درصورت کارکردن جوشکار در محیط‌های باز و زیر نور خورشید هیچ آسیبی به بافت لباس وارد نشود.

همه چیز درباره لباس کار مخصوص جوشکاری و تجهیزات ایمنی ضروری

از بین انواع عینک ایمنی کدام عینک برای جوشکاری مناسب است؟

یکی از تجهیزات ایمنی ضروری که جوشکاران در کنار لباس کار مخصوص جوشکاری باید از آن استفاده کنند، عینک جوشکاری است. نور شدید و اشعه‌ای که هنگام جوشکاری ایجاد می‌شود، برای چشم جوشکاران ضرر زیادی دارد. به همین دلیل جوشکاران در حین کار حتما باید از یک عینک ایمنی مناسب استفاده کنند. عینک‌های ایمنی جوشکاری از دوام، استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. برای ساخت عینک‌های ایمنی از موادی مانند پلی‌کربنات، اکریلیک و اپتیکال استفاده می‌کنند و درجه تیرگی بین ۹ تا ۱۳ DIN در نظر گرفته شده است تا از چشم جوشکار در برابر نور شدید، جوش گازی، صنعتی و الکترودی محافظت کند.

انواع دستگاه ایمنی جوشکاری کدام‌اند؟

جوشکاران در زمان خرید لباس کار جوشکاری علاوه بر عینک ایمنی باید به فکر خرید دستکش ایمنی نیز باشند. دستکش‌های ایمنی مخصوص جوشکاری انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از: دستکش جوشکاری ارگون، دستکش جوشکاری ساق‌بلند و دستکش جوشکاری ساق‌کوتاه. این دستکش‌ها از دست‌های جوشکار در مقابل حرارت، مواد مذاب، اشعه ماورابنفش، برق‌گرفتگی و سوختگی محافظت می‌کنند و در تولید آن‌ها تمام استانداردهای بین‌المللی رعایت شده است.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به ویژگی‌های لباس کار مخصوص جوشکاری صحبت کردیم و توضیح دادیم که این نوع لباس کارها با داشتن ویژگی‌هایی مانند مانند سبک بودن، مقاوم‌بودن در برابر سوختگی ناشی از جرقه و شعله‌های آتش، ضدحساسیت‌بودن، عایق حرارتی داشتن و مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش شرایطی را فراهم می‌کنند که جوشکار بتواند در امنیت کامل به فعالیت خود ادامه دهد. در کنار لباس کار جوشکاری استفاده از تجهیزات دیگری مانند عینک ایمنی و دستکش ایمنی نیز برای حفظ سلامتی جوشکار ضرورت دارد.

برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین لباس کارهای مخصوص جوشکاری با قیمت مناسب، به سایت شرکت پاکان صنعت مراجعه کنید. پاکان صنعت یکی از شرکت‌های معتبر فعال در حوزه تولید انواع لباس کار است‌. از دیگر خدمات این شرکت می‌توان به تولید لباس‌های فرم، تیشرت، شلوار، مانتو و پوشاک تبلیغاتی و صنعتی در جدیدترین و شیک‌ترین طرح‌ها اشاره کرد‌.

 

نظرات بسته شده است.