واکنشی دیگر به کل‌کل مجری پرسپولیسی تلویزیون/ انتقاد از شوخی‌های کف خیابانی در رسانه‌ای که خود را ملی می‌خواند

ایرنا نوشت: کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه، گفت: «ورود مجریان به برخی شوخی‌های به اصطلاح «کف خیابانی» و بکار بردن الفاظ دور از شانیت رسانه‌ای که خود را ملی می‌خواند، شاید در لحظه برای سطحی از مخاطبان جذاب باشد، لیکن علاوه بر ایجاد انتقادات سازمانی و دلخوری، مانع از ترویج فرهیختگی در جامعه خواهد شد.»

در پی بروز برخی حواشی از سوی یکی از مجریان تلویزیون درمورد توقیف لوگوی استقلال که باعث رنجش هواداران این تیم پُرطرفدار شد، بحث‌هایی مطرح است که آیا مجریان به این گونه شوخی‌ها در تلویزیون باید بپردازند یا خیر؟
البته مجری برنامه «سلام صبح بخیر» دلیل این مزاح را به‌خاطر کل‌کلی که با تهیه‌کننده و کارگردان برنامه داشته عنوان کرده است. حالا روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد که مجری برنامه «سلام صبح بخیر» تذکر گرفته است اما سوالی که مطرح شده اینکه این نوع شوخی‌ها باعث کاهش سطح سلیقه مردم می‌شود و نباید به آن پرداخت یا نه؟
سعید الهی، کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه در این باره معتقد است که در بسیاری از برنامه‌های پرمخاطب و گفت‌وگو محور، مجری حلقه اصلی ارتباط‌گیری با کاربران آن رسانه است، بنابراین الگوپذیری برخی مجریان و تاثیر آنان بر رفتار مخاطب، تعهدات اخلاقی آنان اعم از رعایت انصاف و پرهیز از بکارگیری عبارات سوتفاهم برانگیز به ویژه هنگام اجرای برنامه را دوچندان الزام آور می کند.
وی افزود: «فارغ از ارزیابی‌های کارشناسی و حرفه‌ای، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی مجریان که بی‌تردید در گفتار  آنان تجلی پیدا می‌کند، برای اغلب مردم در سطح مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
الهی تاکید کرد: «مدیران تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر و با سطح نفوذپذیری بالا بر ذهن مخاطب در اقصی نقاط کشور، می‌بایست در گزینش مجریان به تمام ویژگی‌های علمی و تجربی مورد نیاز در این حرفه بسیار حساس، توجه و دقت کافی داشته باشند.»
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: «فارغ از برخی برنامه‌های شاد و سرگرم کننده، لحن و ادبیات فاخر و در عین حال قابل فهم و متناسب با سطح متوسط رو به بالای جامعه و نیز رعایت عدالت و انصاف در تحلیل‌ها و گفتار، کمترین انتظاریست که می‌توان از یک مجری در رسانه‌های دیداری و شنیداری داشت.»
وی اضافه کرد: «با چنین توصیفی، ورود مجریان به برخی شوخی‌های به اصطلاح «کف خیابانی» و بکار بردن الفاظ دور از شانیت رسانه‌ای که خود را ملی می‌خواند و یا به تعبیر خودشان «کل کل»‌های ورزشی با همکاران پشت صحنه، شاید در لحظه برای سطحی از مخاطبان جذاب باشد، لیکن علاوه بر ایجاد انتقادات سازمانی و دلخوری، مانع از ترویج فرهیختگی در جامعه خواهد شد.»
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.