در همین زمینه
تحت تاثیر حاکمیت جو خوشبینی نسبت به آینده بسیاری در انتظار کاهش بیشتر قیمتها در بازار خودروی ایران هستند؛ انتظاری که بیش از پیش به حل معادلات سیاسی چند مجهولی میان ایران و آمریکا گره خورده است.
با رسیدن جو بایدن به کاخ سفید و احتمال بازگشت شرکتهای خودروسازی خارجی به ایران، کاهش احتمالی فشار تحریمها و برقراری دوباره واردات خودرو به ایران، بازار خودرو ایران دچار سقوط قیمت شده است.
این در حالی است که پیشبینی میشود این کاهش قیمت همچنان ادامه داشته باشد و به عقیده برخی کارشناسان این کاهش به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود البته شرکتهای خودروسازی سعی دارند جلوی این روند مقاومت کنند و قیمت خودرو را ثابت نگاه داشته یا افزایش دهند.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به خبرگزاری تسنیم گفته است:« در حال حاضر خودروسازان همچنان با زیان خودرو تولید میکنند. با کاهش قیمت ارز هزینههای تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کنند، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.»
در حالی وی چنین سخنانی گفته است که تا کنون قیمت خودرو در بازار ایران بین ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در خودروهای مختلف با کاهش قیمت روبرو شده است.
اگر این روند کاهش قیمت ادامه داشته باشد و قیمت کارخانه و بازار نزدیک هم شود پیش خرید خودرو برای بسیاری از مردم دیگر بصرفه نخواهد بود.
خودروسازان ایران هم اکنون بصورت قرعه کشی، خودرو پیش فروش میکنند و فروش خودرو شبیه یک لاتاری شده است.
افزایش ۲۵ درصدی نرخ رسمی اتومبیل؛ بهای خودروی ملی ایران ۷۵ درصد بالا رفت
با نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار به دلیل کاهش سود و تاخیر در تحویل خودرو، احتمال دارد بسیاری از مردم به دنبال انصراف و پس گرفتن پول خود باشند عاملی که برای خودروسازان ایرانی خطرناک است و این شرکتها تمام تلاش خود را میکنند تا قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا نکند.
در این زمینه فربد زاوه، کارشناس خودرو میگوید: «یکی از مسائلی که بنده درباره قیمتهای دستوری خودرو بارها گفتهام این است که با کاهش قیمتهای بازار، ثبت نام برای خودرو در قرعه کشیها کاهش مییابد. زیرا با نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه، دیگر آن حاشیه سود زیاد وجود ندارد. به همین دلیل این نوع ثبتنامها کاهش مییابد. حتی در بعضی محصولات تقاضا به صفر خواهد رسید. همچنین بسیاری از افرادی که خودرو را به هدف سود کلان و افزایش قیمت خریداری کردهاند، خودرویشان را روانه بازار میکنند تا از زیان خود جلوگیری کنند.»
وی معتقد است :« در پی انتخابات آمریکا و انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا شاهد کاهشی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد در بخشهای مختلف بازار خودرو طی دو ماه آینده خواهیم بود.»
یکی دیگر از مولفه های تعیین کننده در بازار خودرو ایران، بحث واردات است. ایران سعی دارد بخشی از پول بلوکه شده خود در کشورهایی مانند کره جنوبی را با واردات به ایران بازگرداند و به همین دلیل احتمال واردات خودرو وجود دارد.
انجمن واردکنندگان خودرو ایران، طرحی را به مجلس ایران ارائه داده است که بدون انتقال ارز خودرو به ایران وارد شود.
از طرفی در ایران برخی منتظر هستند تا با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام یا شروع مذاکره دو طرف، دوباره برخی شرکتهای خارجی به صنعت خودرو ایران بازگردند.
تحت تاثیر حاکمیت جو خوشبینی نسبت به آینده بسیاری در انتظار کاهش بیشتر قیمتها در بازار خودروی ایران هستند؛ انتظاری که بیش از پیش به حل معادلات سیاسی چند مجهولی میان ایران و آمریکا گره خورده است.
با رسیدن جو بایدن به کاخ سفید و احتمال بازگشت شرکتهای خودروسازی خارجی به ایران، کاهش احتمالی فشار تحریمها و برقراری دوباره واردات خودرو به ایران، بازار خودرو ایران دچار سقوط قیمت شده است.
این در حالی است که پیشبینی میشود این کاهش قیمت همچنان ادامه داشته باشد و به عقیده برخی کارشناسان این کاهش به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود البته شرکتهای خودروسازی سعی دارند جلوی این روند مقاومت کنند و قیمت خودرو را ثابت نگاه داشته یا افزایش دهند.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به خبرگزاری تسنیم گفته است:« در حال حاضر خودروسازان همچنان با زیان خودرو تولید میکنند. با کاهش قیمت ارز هزینههای تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کنند، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.»
در حالی وی چنین سخنانی گفته است که تا کنون قیمت خودرو در بازار ایران بین ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در خودروهای مختلف با کاهش قیمت روبرو شده است.
اگر این روند کاهش قیمت ادامه داشته باشد و قیمت کارخانه و بازار نزدیک هم شود پیش خرید خودرو برای بسیاری از مردم دیگر بصرفه نخواهد بود.
خودروسازان ایران هم اکنون بصورت قرعه کشی، خودرو پیش فروش میکنند و فروش خودرو شبیه یک لاتاری شده است.
افزایش ۲۵ درصدی نرخ رسمی اتومبیل؛ بهای خودروی ملی ایران ۷۵ درصد بالا رفت
با نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار به دلیل کاهش سود و تاخیر در تحویل خودرو، احتمال دارد بسیاری از مردم به دنبال انصراف و پس گرفتن پول خود باشند عاملی که برای خودروسازان ایرانی خطرناک است و این شرکتها تمام تلاش خود را میکنند تا قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا نکند.
در این زمینه فربد زاوه، کارشناس خودرو میگوید: «یکی از مسائلی که بنده درباره قیمتهای دستوری خودرو بارها گفتهام این است که با کاهش قیمتهای بازار، ثبت نام برای خودرو در قرعه کشیها کاهش مییابد. زیرا با نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه، دیگر آن حاشیه سود زیاد وجود ندارد. به همین دلیل این نوع ثبتنامها کاهش مییابد. حتی در بعضی محصولات تقاضا به صفر خواهد رسید. همچنین بسیاری از افرادی که خودرو را به هدف سود کلان و افزایش قیمت خریداری کردهاند، خودرویشان را روانه بازار میکنند تا از زیان خود جلوگیری کنند.»
وی معتقد است :« در پی انتخابات آمریکا و انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا شاهد کاهشی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد در بخشهای مختلف بازار خودرو طی دو ماه آینده خواهیم بود.»
یکی دیگر از مولفه های تعیین کننده در بازار خودرو ایران، بحث واردات است. ایران سعی دارد بخشی از پول بلوکه شده خود در کشورهایی مانند کره جنوبی را با واردات به ایران بازگرداند و به همین دلیل احتمال واردات خودرو وجود دارد.
انجمن واردکنندگان خودرو ایران، طرحی را به مجلس ایران ارائه داده است که بدون انتقال ارز خودرو به ایران وارد شود.
از طرفی در ایران برخی منتظر هستند تا با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام یا شروع مذاکره دو طرف، دوباره برخی شرکتهای خارجی به صنعت خودرو ایران بازگردند.
تحت تاثیر حاکمیت جو خوشبینی نسبت به آینده بسیاری در انتظار کاهش بیشتر قیمتها در بازار خودروی ایران هستند؛ انتظاری که بیش از پیش به حل معادلات سیاسی چند مجهولی میان ایران و آمریکا گره خورده است.