محسن حاجیمیرزایی در حاشیه جلسه مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استانها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نقش بانوان در آموزش و پرورش ایران نقش برجستهای است، اظهار کرد: اگر ارزیابی منصفانهای داشته باشیم و تحلیل محتوا کنیم در مورد محتوای آموزشی هم در جای جای مختلف به بانوان توجه شده است؛ در مواردی هم که کار دچار اشکالاتی شده است رفع خواهد شد.
او ادامه داد: برای هر تغییراتی کارهای لازم انجام شده است و در کتابهای موجود نسخه الکترونیکی اصلاحات را خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اتکای آموزش و پرورش به بانوان است و بیش از ۶۰درصد مدیران و معلمان را خانمها را تشکیل میدهند، گفت: در دوره ابتدایی بیشاز ۸/۵ میلیون دانشآموز داریم که بخش عمدهای از آموزش آنها بر عهده خانم هاست بر همین اساس اگر این تعبیر را به کار ببرم که آموزش و پرورش روی دوش خانم هاست گزاف نگفتم، چون در مقام مادر و معلم بیشترین تأثیر در شکل گیری شخصیت بانوان و نسلهای آینده را دارند.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: گامهای بزرگی برای تأمین دسترسی آموزش برداشتیم به ویژه آنکه گامهای ایران در دسترسی دختران مناطق محروم به آموزش درخشان است ضمن آنکه تمام توجه ما معطوف به این است که بانوان را در محتوا و تدریس مطالب آموزشی با احترام کامل مورد توجه قرار دهیم.
تصمیم گیری برای فعالیت آموزشیاران نهضتی که در آزمون استخدامی پذیرفته نشده اند
او درباره تعیین تکلیف وضعیت حق التدریسها و نهضتیها گفت: نیروی انسانی در آموزش و پرورش قصه پر غصه است یعنی همواره تعهداتی متوجه آموزش و پرورش میشود که خارج از خواست ماست، اما در مقررات و مصوبات مختلف عمل به آن متوجه ما میشود بنابراین به عنوان یک دستگاه اجرایی متعهد به اجرای مقررات بیرونی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در قانون پیش بینی شده است که معلمان حق التدریس، پیش دبستانی و آموزشیاران طی شرایطی به استخدام در بیاید و این شرایط برای آموزشیاران منوط به پذیرش در آزمون استخدامی و طی کردن دوره یکساله دانشگاه فرهنگیان است.
در اجرای قانون کوتاهی نکردیم
او افزود: در آزمون برگزار شده عدهای مردود شدند که بنا بر قانون مقرر شد تا آنها را به کار نگیریم و این موضوع باعث شد آنها اعتراض کنند، اما برای برای کاهش مسائل و مشکلاتی این افراد اصلاحیه پیشنهادی تهیه کردیم و در دستور کار هیئت دولت است که سعی داریم شرایطی را برای پذیرفته نشدگان دوره آموزشی در نظر بگیریم تا آنها امسال به فعالیت مشغول شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲۵ هزار نفر امسال استخدام و تبدیل وضع میشوند که این تعداد به میزان تعداد ردیفی است که امسال به آموزش و پرورش ردیف داده شده است و مابقی در سال آینده تعیین تکلیف میشوند و تاکنون در اجرای قانون کوتاهی نکردیم و بخشی از افراد هم پیش بینی شده بود که اگر در آزمون مردود شوند قطع همکاری داشته باشیم که در حال رایزنی برای این موضوع هستیم.
تدوین آیین نامه مشارکت بخش خصوصی در تولید محتوای الکترونیکی
حاجیمیرزایی درباره چگونگی نظارت برای استفاده از محتوای الکترونیکی که جدا از شبکه شاد در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد، اظهار کرد: در ابزار شاد همه خدمات آموزش رسمی کشور را برای همه افراد ارائه میکنیم بنابراین به هیچ محتوای دیگری نیاز نیست، اکنون هم تمام محتوای پایه اول تا دوازدهم تولید و روی شاد در حال بارگذاری است.
او اضافه کرد: استفاده از شاد بنا بر دستور آقای رئیس جمهور رایگان شده است وهمین موضوع مزیت بالایی محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای آموزش رسمی به خارج از آموزش و پرورش نیازی نیست، بیان کرد: اما برای کسانی که میخواهند خدمات افزوده داشته باشند آیین نامهای تدارک دیدیم که نحوه مشارکت بخش خصوصی و مکمل مشخص شده است و در این چهارچوب نحوه فعالیت رعایت میشود البته به مدارس گفتیم که به سمت این مسائل نروند چراکه در شبکه شاد آموزشهای رسمی ارائه شده است.
کارکرد مهدکودکها فقط مراقبتی نیست
حاجیمیرزایی درباره ساماندهی مهدهای کودک با اشاره به اینکه این فضاها فقط کارکرد مراقبتی ندارد، اظهار کرد: کارکرد آموزشی و تربیتی مهدهای کودک هم مهم است چراکه سنین شکل گیری هویت کودک و دوره تاثیر گذاری روی زندگی بچه هاست پس کاری آموزشی و پرورشی محسوب میشود.
او ادامه داد: با توجه به برنامهریزیها آماده نظارت و ارائه استاندارد لازم به مهدهای کودک و مصمم به انجام وظیفه خود هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری درباره مهدهای کودک شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس فعال شده است، تا شرایط را بررسی میکند و دریابند چه الگویی مناسب است چراکه مقام معظم رهبری از وضعیت فعلی احساس نارضایتی کردند.
برای راه اندازی شاد از صفر شروع کردیم
حاجیمیرزایی درباره رفع مشکلات و تأمین اینترنت شبکه شاد بیان کرد: یک وجه از مشکلات شبکه شاد مربوط به اینترنت است که وزارت ارتباطات به میزان ترافیک مورد نیاز شاد پیش بینیهای لازم را انجام داده است و آن را رصد میکنند همچنین فعالیتهایی برای معلمان زمینه رایگان شدن اینترنت انجام شد و مجددا فرصت نام نویسی برای آن دسته از معلمانی که امکان ثبت نام برای اینترنت نداشتند، فعال خواهد شد.
او ادامه داد: ما از صفر شروع کردیم و با شیوع کرونا هیچ چیز نداشتیم نرم افزاری از صفر شروع کردیم و اکنون بیش از ۱۲ میلیون کاربر در آن فعال هستند.
تکذیب مکاتبه وزیر بهداشت مبنی بر تعطیلی مدارس
وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم گیری برای فعالیت و تعطیل شدن مدارس طی هفتههای آتی گفت: کاملا براساس دستورالعملی که وزارت بهداشت تهیه کرده است کار را دنبال میکنیم و اگر زمانی شیوع گسترده بیماری را داشته باشیم و از سوی وزات بهداشت ما را منع کنند، مدارس را تعطیل میکنیم.
او افزود: برخی رسانهها در تیتر اول خود نوشته بودن که وزیر بهداشت نامهای مبنی بر تعطیل کردن مدارس به بنده نوشته بودند که صحت ندارد چراکه همه تصمیمها با هماهنگی وزارت بهداشت بوده و کاملا تابع ستاد ملی کروناست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکنون از هیچ مدرسهای گزارشی مبنی بر ابتلای دانش آموزانش به کرونا دریافت نکردیم و یک مورد ویدئو هم که در فضای مجازی پخش شده بود، دانش آموز به دلیل افت قند خون بیهوش شد.
حاجیمیرزایی درباره ابتلای معلمان به کرونا در مدرسه بیان کرد: جامعه فرهنگیان هم بخشی از جامعه ایران است و ابتلا به کرونا در این گروه هم وجود دارد، اما تاکنون در مدرسه ابتلای آنها به کرونا گزارش نشده است.
بازنگری جامع در محتوای کتابهای درسی
در ادامه معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره ورود محتوای مربوط به دختران در کتابهای درسی خوشبختانه بعد از مشکلی که برای تصویر جلد کتاب سوم دبستان پیش آمد، وزیر آموزش و پرورش از بازنگری جامع کتاب درسی خبر داد که این موضوعی با اهمیت است و این بازنگری از جهات علمیو کارشناسی انجام خواهد شد.
او ادامه داد: یکی از زاویههای مهم در بازنگری کتابها توجه به نقشهای دختران و پسران بوده و مهم است نگاه متعادلی به این موضوع داشته باشیم چراکه نیمی از مخاطبان دانش آموز ما دختر و معلمان خانمها هستند.
ابتکار با اشاره به اینکه بخشی از جامعه دخترانی هستند که نسبت به نقش و جایگاه کتابهای درسی برای زنان و دختران تعریف میشود حساسیت دارند، گفت: امیدواریم با یک نگاه تخصصی و کارشناسی و توجه به تعادل جنسیتی که ریشه در نگاه قرآنی و تعالیم دینی و فرهنگی ما دارد، کتابهای درسی با دقت بیشتری نسبت به موضوعات مطرح شده اصلاح و تدوین شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بسته شده است.