اندر حکایت استخدام طراح و گرافیست حرفه ای در ایران

در دنیا یک شغل وجود دارد که خود به دهها شغل تقسیم می شود. و اگر شما بخواهید در آن شغل فعالیت کنید باید همه مهارت ها را داشته باشید تا استخدامتان کنند!
پایگاه خبری تحلیلی رسانشر – مهدی سوری : اصولاً کسانی که دنبال کار باشند، شغل مورد نظر خود را از درون آگهی هایی که در نیازمندی های همشهری، سایت دیوار، شیپور و یا سایت های کاریابی دیگر پیدا می کنند کارفرما یک سری خواسته ها دارد و بر اساس تخصص مورد نیاز کارمند خود را پیدا می کند. مثلاً کسی که بدنبال جوشکار می گردد یک جوشکار با سابقه و حرفه ای نیاز داد. همین را در اگهی درج می کند و تمام. یا یک شرکت احتیاج به منشی دارد. در آگهی تسلط به کامپیوتر و تایپ، روابط عمومی بالا و ظاهر آهسته را درج می کند. و دیگر شغل ها هم به همین شکل هستند.  در دنیا یک شغل وجود دارد که خود به دهها شغل تقسیم می شود. و اگر شما بخواهید در آن شغل فعالیت کنید باید همه مهارت ها را داشته باشید تا استخدامتان کنند! و این شغل ، از آن گرافیست ها و طراحان بیچاره است! به متن این آگهی ها دقت کنید:
Find a job | Quantamix Solutions
آگهی ۱:
شرکت …… در استان تهران در استان تهران جهت تکمیل کادر اداری خود در نظر دارد از گرافیست حرفه ای آقا و خانم (مسلط به نرم افزار های گرافیکی همچون کرل , فتوشاپ , ایلا استریتور و این دیزاین , آشنا به شبکه های اجتماعی و مسلط به فعالیت در آن (به خصوص اینستاگرام ) , آشنا به عکاسی ( به صورت حرفه ای ) , طراحی بنر و کاتالوگ ,مسلط به افترافکت ,آشنا به امور چاپ , آشنا به بسته بندی و رنگ های چاپی) به صورت تمام وقت دعوت به همکاری نماید
۷ شغل
 
آگهی ۲:
نیازمند گرافیست خانم با شرایط زیر است:
۱. تسلط کامل به نرم افزار Photoshop
۲. تسلط کامل به ادیت و تدوین فیلم
۳. آشنایی با عکاسی و فیلمبرداری
۴. آشنایی با اصول تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی
۵. حداقل مدرک کارشناسی
۴ شغل
آگهی ۳:
کانون …… در استان تهران جهت تکمیل کادر اداری خود در نظر دارد از گرافیست حرفه ای آقا و خانم ( مسلط به نرم افزار های گرافیکی همچون کرل , فتوشاپ , ایلا استریتور و این دیزاین , آشنا به شبکه های اجتماعی و مسلط به فعالیت در آن (به خصوص اینستاگرام ) , آشنا به عکاسی ( به صورت حرفه ای ) , طراحی بنر و کاتالوگ ,مسلط به افترافکت ,آشنا به امور چاپ , آشنایی با پروسه طراحی تابلوهای تبلیغاتی حروف برجسته, بسته بندی و استند های فروشگاهی, آشنایی با طراحی تابلوهای راهنمای طبقات,آشنایی با انواع تابلوها و متریال های تابلو سازی ) به صورت تمام وقت دعوت به همکاری نماید.
۶ شغل
اگر دقت کنید بیشتر از ۷ شغل مستقل در میان این آگهی ها وجود دارد و کارفرما توقع دارد همه این ها را یک نفر انجام دهد. و در مقابل تنها حقوق ۲ تا ۳ میلیون تومانی بپردازد. نام این کار اگر زرنگی نیست، پس چیست؟ شغل گرافیست ، با طراح وب و حتی موشن گرافیست مستقل از هم هستند و ارتباطی به هم ندارند. اما چون در مجموعه طراحی می گنجد، کارفرمایان توقع دارند یک نفر همه این کارها را بلد باشد و خروجی حرفه ای هم بدهد! و جالب تر از همه آنکه این تصور غلط وجود دارد که هرکسی طراح است باید عکاسی و فیلمبرداری هم بلد باشد. و یا اگر عکاس حرفه ای است باید تدوینگر و افترافکت کار حرفه ای باشد. اگر یک نفر همه این تخصص ها را داشته باشد، از علاقه و استعداد خودش است . اما در قالب شغلی هرکدام از این کارها یک تخصص به حساب می آیند. برای همین است که می گویم بیچاره گرافیست ها . بیشترین کار را می کنند. بیشترین فشار روی آنان است. توقع همه از آنها بالاست. و در عوض از همه کمتر حقوق می گیرند. و جالب تر از همه اینها این است که توقع دارند کارمند گرافیست همزمان در نقش ایده پرداز هم کار کند و ایده و طرح تبلیغاتی بدهد!
البته این رویه فقط در کشور ما رخ می دهد. اگر کمی به آگهی های کشورهای دیگر نگاه کنید برای هر یک از این کارها یک نفر را بکار می گیرند.و متاسفانه این هم به دلیل نبود مراکز و انجمن های صنفی حمایت از مشاغل است. با توجه به تجربه بیش از ۱۵ سال کار در کانون های تبلیغاتی، انتشارات و شرکت های مختلف، با چشم خودم دیده ام که طراح فوق حرفه ای و ایده پرداز ماهی ۲ میلیون تومان می گرفت. در حالیکه مالک آن مجموعه کمترین پولی که از طرح های همان فرد از مشتربان می گرفت ۱۰ میلیون تومان برای هر کار بود. و طراح وبی که حقوق وزارت کاری آن هم بدون بیمه می گرفت و شرکت تبلیغاتی برای هر وب سایت دست کم ۵ میلیون تومان درآمد داشت! البته طراح و گرافیست هایی هم هستند که حقوق عالی دارند و در جایگاه واقعی و تخصصی خود کار می کنند. اما تعداشان اندک است. از نوع آگهی هایی که دیدید می توان فهمید که مابقی شاغلین در شغل چه شرایطی دارند …
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.