بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: مسئول بررسی سانحه ایران با حضور نمایندگان کشورهای ذینفع، بازخوانی اطلاعات را در خارج از ایران که ممکن است فرانسه یا اوکراین باشد، انجام می‌دهند.

پیش از این، رویترز به نقل از یکی از منابع آگاه خود، مدعی شده بود: «سازمان هواپیمایی کشوری ایران جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ اوکراینی را به فرانسه تحویل می‌دهد».
در این راستا و همچنین بابت اطلاع از آخرین روند بررسی وضعیت جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی، به سراغ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم و موضوع را از وی جویا شدیم.
رضا جعفرزاده در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: مسئولیت جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی با سازمان هواپیمایی کشور ایران است و خوانده جعبه سیاه نیز با نظارت تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی ایران انجام می‌شود و طرح مطلب «تحویل جعبه‌سیاه» معنا ندارد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی ادامه داد:‌ در واقع این جعبه‌سیاه همراه با کارشناسان ایرانی طبق قوانین و مقررات هوانوردی خوانده می‌شود.
وی افزود: طبق قوانین بین‌المللی هوانوردی، بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی جزو وظایف تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی ایران است و پیش از این هم اعلام شده بود در صورت امکان بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیما در ایران، FDR (پارامتراهای موتور و…) و CVR (نوار مکالمات خلبان و کروی پروازی) با حضور نماینده‌های کشورهای ذینفع بازخوانی می‌شود.
جعفرزاده یادآور شد: اگر امکان بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی در ایران میسر نبود، مسئول بررسی سانحه ایران با حضور نمایندگان کشورهای ذینفع در خارج از ایران که ممکن است فرانسه یا اوکراین باشد، بازخوانی اطلاعات را انجام می‌دهند.
وی افزود: اقدامات بازخوانی و دعوت از نماینده کشورها توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شد‌ سپس مطرح شد که بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه خارج از ایران انجام شود، اما این فرایند به علت شیوع کرونا و توقف پروازها، به زمان بعد موکول شد و زمانی خواهد بود که شرایط پروازها مناسب‌تر شود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی افزود: بنابراین به محض آماده شدن شرایط بازخوانی جعبه سیاه هواپیما، این کار انجام می‌شود، گرچه پیش از این بررسی روی سایر پارامترهای سانحه با حضور نمایندگان اوکراینی و کانادایی در ایران داشته‌ایم.
سخنگوی سازمان هواپیمایی بیان کرد: از این به بعد نیز این همکاری‌ها تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد و از نظر ما مشکلی وجود ندارد.
روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ ‌ساعت ۶:۱۹ صبح بود که‌ یک فروند بوئینگ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراینی در مسیر تهران – کیف به شماره پرواز ۷۵۲ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام  خمینی (ره) دچار حادثه شد و سقوط کرد، در این حادثه متأسفانه همه مسافران و کروی پروازی جان باختند.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.